Voor overtuigde cabriorijders maakt een graad meer of minder niet uit. Vanaf een buitentemperatuur van plusminus 18 graden wordt met open dak gereden, zo gezegd om van de vrijheid en van het contact met de natuur te kunnen genieten.
Soms ontkom je er niet aan om ook in de wintermaanden met je cabrio te rijden. Daarom in dit artikel de vraag: zijn cabrio's te koud om in de wintermaanden mee te rijden? Het antwoord is nee, een cabrio is niet te koud voor de winter. Hard top cabrio's zijn qua isolatie te vergelijken met een dichte auto.
Dan moet je misschien een gespecialiseerd bedrijf inschakelen dat je cabriokap gaat reinigen. Of de kap is eenvoudigweg aan vervanging toe. In de meeste gevallen gaat een cabriokap circa tien jaar mee.
Voor cabrio's met een hard dak en bij de meest recente modellen is het winterseizoen geen probleem. Maar vooral bij oudere cabrio's met een softtop kun je het beste de kap in de winter verwijderen en een hardtop plaatsen.
We lichten een paar vormen uit. Cabriolet (cabrio) is de standaard benaming voor een auto zonder dak, maar eigenlijk is cabriolet de definitie van een 4-persoons auto waarvan je het dak kunt inklappen. Dit dak kan een hardtop of softtop zijn.
“Veel handleidingen van autofabrikanten adviseren om cabrio's niet door een carwash schoon te laten maken”, zegt Eliëns Carwash Area in Veldhoven op de eigen website. “De vezels van het stoffen dak zouden beschadigd kunnen worden. Maar in onze wasstraat kunt u gewoon terecht met uw cabrio, zelfs met soft-top.”
Ons advies luidt dan ook om minstens 1 keer per jaar het stoffen cabriodak te laten reinigen en impregneren, een dienst die het hele jaar door beschikbaar is.
Gevoel van vrijheid in een cabriolet
Het rijden met een open dak auto geeft een gevoel van vrijheid. Je haren in de wind en het zonnetje op je gezicht geven je een gevoel van vrijheid en het gevoel dat je één bent je omgeving, lekker als je in de natuur rijdt.
Een cabrio zwaarder is dan een normale auto? De verstevigingen die nodig zijn om het gemis van een dak op te vangen zijn aanzienlijk. De voorruitomlijsting, de extra rolprotectors achter de stoelen, de elektromotoren en de mechanismen om het dak op te vouwen zijn veel zwaarder dan een normaal dak.
De hard draaiende borstels beschadigen namelijk de stof van het dak, waardoor deze sneller slijt en eerder zal gaan lekken. Bij een cabrio met een stalen dak (hardtop) maakt het vrijwel niks uit. Het is dus sterk af te raden om een softtop door de wasstraat te halen.
Een keer per maand schoonmaken is geen overbodige luxe, vooral als het cabriodak van stof is gemaakt. Hoe regelmatiger je dit doet, des te minder tijd het kusje kost.
Van sommige merken kunnen wij de cabriokap met vervanging aanbieden voor al € 1.000 terwijl er ook exclusieve merken zijn waarvan de cabriokap met vervanging zelfs € 10.000 kan gaan kosten.
Wanneer u 30 km/u rijdt in een stevige regenbui, is het aan te raden om het dak toch dicht te doen. Zo ook bij 50 kilometer per uur. Echter zult u, in de voorzijde van de auto, in de meeste cabrio's wél droog blijven bij een snelheid van 80 km/u. Ook de regen heeft een beslissende rol.
Het Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) heeft de ongevalstatistieken van cabrio's vergeleken met die van gesloten wagens. En de conclusies zijn opmerkelijk. Als je het aantal ongevallen bekijkt op eenzelfde aantal gereden kilometers, dan zijn cabrio's 6% minder vaak betrokken bij een aanrijding.
Normaal gesproken moet je snelheden aanhouden als het ware je met een bagagebox rijdt, rond 130km/u.
De cabrioletkap dient met water en zachte zeep te worden schoongemaakt. Als de cabrio dagelijks gebruikt wordt, is het aan te raden om iedere twee tot vier weken de cabrioletkap te wassen met een zachte zeep en een zachte borstel. Zachte zeep is bijvoorbeeld groene zeep, opgelost in water.
Er zijn speciale wasstraten, die beter geschikt zijn voor cabrio's, namelijk de zogenaamde 'lappenwasstraten'. U mag met een cabrio met een glazen ruit wel door de wasstraat, maar niet te vaak. Neem altijd het goedkoopste wasprogramma zonder cold- of hotwax.
Er is dan geen andere remedie dan vervanging van de cabriokap. Kan ik mijn softtop weer zwart maken? Als uw softtop werkelijk verkleurd is, is dat onomkeerbaar.Als u uw softtop zou verven, betekent dat de toplaag afgesloten wordt, waardoor de stof veel slechter zal drogen.
Er zijn speciale coatings voor stoffen en pvc cabriodaken, zoals RaggTopp Fabric Protectant (stoffen kap) en RaggTopp Vinyl Protectant (pvc kap). Reinig uw cabriokap regelmatig met (warm) water en een zachte borstel. Indien uw kap optimaal geïmpregneerd is, is schoonmaken met water voldoende.
Cabrio liever niet door wasstraat halen
Bij het wassen van de kap is het raadzaam een niet agressieve zeepsoort in combinatie met een zachte borstel te gebruiken. Groende zeep is een goede, net zoals een borstel van paardenhaar. De cabrio door de wasstraat halen kan, maar wordt niet aangeraden.
Japanse auto's behoren tot het meest betrouwbare soort. Hoewel een Japanner niet automatisch een voorbode is tot succes, staan de eerste twee generaties van de cabrio MX-5 erg goed bekend. Zowel de 1.6 als 1.8 liter motoren zijn erg betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.