Concurrentie kan gelezen worden als (concurrentie) 'kracht' waarmee de verschillende krachten bedoeld worden die extern inwerken op de onderneming. Deze krachten beperken zich niet tot de markt waarin je actief bent maar ook krachten vanuit potentiële toetreders; afnemers, leveranciers en substituten.
Concurrenten zijn andere bedrijven die bijvoorbeeld hetzelfde product of dezelfde dienst verkopen. Vaak analyseer je de directe concurrenten die een gedeelte van de markt (of bijna de hele markt) bezitten waarin jij actief bent.
Soorten concurrenten
Directe concurrenten bieden vergelijkbare producten of diensten, terwijl indirecte concurrenten producten of diensten aanbieden die een alternatief vormen voor de behoeften van de klant. Nieuwe bedrijven vormen ook een concurrentie bedreiging, omdat zij een groeiende marktaandeel kunnen veroveren.
Een concurrentieanalyse bestaat uit twee onderdelen: een markt- of brancheonderzoek en een concurrentieanalyse. In een marktonderzoek kijk je naar de algemene mogelijkheden en ontwikkelingen binnen jouw branche. In een concurrentenanalyse onderzoek je het gedrag van je directe concurrenten.
Onderscheiden van concurrenten
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.
Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag. Dat is niet alleen goed voor de consument, want als er meer mensen producten kunnen kopen, is dat voor bedrijven aanleiding om meer te produceren en voor de economie als geheel een stimulans.
Waarom is het belangrijk? Met een concurrentieanalyse krijg je een goed en volledig beeld van de andere spelers op de markt en daarmee ook je eigen positie. Op basis daarvan kun je je (marketing)strategie aanscherpen en beter inspelen op de kansen.
Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar te concurreren om klanten, marktaandeel, marge of winst.
Definitie. Volkomen concurrentie is een marktvorm die gekenmerkt wordt door een groot aantal vragers en aanbieders, homogene goederen, een transparante markt en vrije toe- en uittreding.
Als gevolg van deze factoren bestaat er een groot aantal marktvormen, dit zijn: volledige mededinging, monopolistische concurrentie, homogeen oligopolie, heterogeen oligopolie en monopolie.
De marktvorm volkomen concurrentie heeft de verschillende kenmerken: Er zijn veel aanbieders van een homogeen product. Hierdoor is het marktaandeel van iedere aanbieder is klein. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor graan of suiker: dit zijn homogene producten die worden geproduceerd door veel verschillende boeren.
Een groter marktaandeel geeft uw bedrijf een concurrentievoordeel. U kunt korting krijgen van leveranciers omdat u grotere orders krijgt, waardoor uw productiekosten dalen.
Op een markt van volkomen concurrentie zijn er veel vragers en veel aanbieders. Dat betekent dat een individuele aanbieder, of individuele vrager, geen invloed kan uitoefenen op de prijs. De prijs is voor hen een gegeven. Deze prijs komt tot stand door de vrije werking van vraag en aanbod.
concurrentie (zn) : competitie, mededinging, rivaliteit, strijd, wedijver.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Een marktanalyse geeft u een beeld van de markt. Op basis van dat beeld kunt u betere (marketing-)beslissingen nemen. De analyse maakt duidelijk welke marktsegmenten er zijn en wat de behoeften zijn binnen deze segmenten. Op basis van deze informatie zullen bedrijven marktkansen ontdekken.
Ruimte laten voor eerlijke concurrentie is eigen aan maatschappelijke verantwoordelijkeheid. Klanten moeten kunnen kiezen tussen verschillende aanbieders van producten en diensten voor een goede marktwerking.
Directe en indirecte concurrenten
Een directe concurrent biedt min of meer identieke producten en/of diensten aan, terwijl een indirecte concurrent een alternatief voor een productcategorie aanbiedt.
Concurrentiestrategie wordt gedefinieerd als het langetermijnplan waarbij een bedrijf een voordeel probeert te behalen ten opzichte van zijn concurrenten. Het doel is om een defensieve positie te creëren in een industrie en een superieure ROI te genereren.
Volgens de concurrentiestrategie van porter zijn er verschillende strategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen t.o.v. haar concurrenten te creëren. De concurrentiestrategie van porter is handig bij formulatie van de concurrentiestrategie voor een onderneming.