De Mont Ventoux is een berg en regionaal natuurpark in het departement Vaucluse in het zuiden van Frankrijk, gelegen op zo'n twintig kilometer ten noordoosten van Carpentras op de grens tussen de gemeenten Beaumont-du-Ventoux en Bédoin.
De 'echte' kant – en volgens de meesten ook de zwaarste kant – is de zuidkant vanaf Bedoin naar de top. Vanaf de fontein in Bedoin leg je een afstand af van 21,5 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5% naar de top van de Ventoux op 1909 meter.
Bij harde wind noemt men dit ook de zwaarste klim.
De route is 21,4 kilometer lang met een hoogteverschil van 1614 meter en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5 procent, met een maximum van 11,8 procent. Daarnaast ben je met deze route het langst aan het klimmen in het open maanlandschap van de Mont Ventoux.
'Voor veel mensen is de Mont Ventoux beklimmen een droom, maar het hoeft zeker niet bij een droom te blijven. Iedereen kan de Mont Ventoux beklimmen', zegt initiatiefnemer en gemeenteraadslid Anthony De Jonckheere (N-VA), die al zes keer de legendarische berg beklom.
De totale klim naar boven is 21 kilometer lang en telt ongeveer honderd bochten. De gemiddelde klimtijd bedraagt ongeveer 2 uur en 25 minuten. Snelste tijd ooit: Iban Mayo 55"51'. Volgens de Club des Cinglés du Mont Ventoux is dit de moeilijkste klim van de drie.
De Ventoux is zwaarder dan de Alpe d'Huez. De top ligt hoger (1909 tegen 1845 m), de klim is langer (21,5 – 14,3 km) en meer hoogtemeters (1614 – 1140). Alleen het gemiddelde stijgingspercentage is iets lager: 7,5 tegen 7,9%. Dat heeft alles te maken met de aanloop van De Kale Berg.
Train vooraf, fiets minimaal 1.000 km, verdeeld over 2 à 3 ritten van 3 uur per week, zo mogelijk met hoogteverschil.
5. Monteer een compact i.c.m. een bergverzet. Tegenwoordig worden steeds meer fietsen verkocht met een compact (50-34) en 'klimcassette' van 30-34 tandwielen. Wanneer dit niet het geval is raad ik je aan om een compact met een cassette van minimaal 32 tandwielen achter te monteren voordat je de bergen in gaat.
Ventoux via Bedoin heeft een nieuwe King Of the Mountain. Tadej Pogacar is sinds gisteren de snelste op dit segment met een tijd van 57 minuten en 16 seconden. Dat is goed voor een gemiddelde snelheid van 21,0 km/uur (!) en een klimsnelheid van 1612 hoogtemeters per uur.
Vandaag trekt de Tour-karavaan niet één maar twee keer over de mythische Mont Ventoux. De Kale Berg is een pelgrimsoord voor God en klein Pierke. 'En elk jaar vallen er twintig doden.
De Mauna Kea in Hawaii is 's werelds zwaarste beklimming.
Op nummer 1: Col du Galibier! Deze loeizware beklimming in Frankrijk beklim je vanuit Saint-Michel-de-Maurienne voor het meest slopende resultaat. De verschrikking zit hem niet in het gemiddelde stijgingspercentage van 'slechts' 6%. Bij de Galibier zit het in de lengte van maar liefst 31,5 kilometer.
Sault. De eerste keer was vanuit Sault, de makkelijke kant. Makkelijk omdat de klim over een grotere afstand is uitgesmeerd en bovendien het startpunt een stuk hoger ligt.
Zuid-Limburg
Dit is namelijk het gebied met het meeste hoogteverschil van ons land. De 323 meter hoge Vaalserberg torent als een oude reus uit boven het Nederlandse landschap. Voor een pittig fietstochtje ben je hier dus aan het juiste adres! De steilste beklimming van Nederland is de Eyserbosweg.
Naar de Mont Ventoux kun je met de auto, met de trein, met de bus, vliegen, maar natuurlijk ook... met de fiets!
De Mont Ventoux, of gewoon, Ventoux, staat ook bekend om de kale top. Ooit was de berg helemaal bebost, maar vanaf de middeleeuwen werden alle bossen op de berg gekapt. Het hout ging naar de scheepsbouwindustrie. In de negentiende eeuw werden de bossen op de hellingen weer aangeplant, maar rondom de top niet.
Vanaf de top van 1912 meter is de Mont Ventoux, bijgenaamd de "Reus van de Provence", de hoogste top van de Vaucluse. Afgedekt met een witte kuif die de illusie van eeuwige sneeuw geeft, zijn de uitzichten vanaf de top adembenemend.
Op de top van de berg bevindt zich een weerstation met een grote zendmast. De berg is bekend doordat de beklimming ervan herhaaldelijk is opgenomen in enkele gerenommeerde wielerwedstrijden, zoals de Ronde van Frankrijk, vanwege de moeilijkheidsgraad en het kale 'maanlandschap'.
De allersnelste tijd op de Mont Ventoux in wedstrijdverband staat op naam van Iban Mayo, die in 2004 de tijdrit in het Critérium du Dauphiné wist te winnen op de berg. Hij zette toen een tijd neer van 55 minuten en 51 seconden, waarmee hij dus sneller reed dan 23 kilometer per uur.
Het slaat op het aantal tandjes die de kransjes van de cassette hebben.
Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten. Bij een trapfrequentie tussen de 90 en 110 t/min heb je maximaal rendement.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Gewicht, hellingspercentages en eindtijd zijn dus bekend en het resultaat van de berekening is dat Wim Dorssers de klim volbracht heeft met een gemiddeld vermogen van 266 Watt. Dat is vergelijkbaar met 39,6 km/uur op de vlakke weg, en niet extreem hoog.
Van Hors categorie tot de 4de
De Mont Ventoux en de Stelvio zijn trotse bezitters van de bestempeling "Buitecategorie". De buitencategorie werd in de Tour de France pas in 1979 geïntroduceerd. Een bestempeling die menig wielrenner tot de verbeelding spreekt.