Belangrijk is dat je constructief, concreet en eerlijk bent. Een advies wordt vaak meer gevoelsmatig dan rationeel beoordeeld. Een advies moet daarom vertrouwenwekkend zijn en “strategisch verpakt” worden.
Wanneer we advies geven, hebben we het eigenlijk tegen onszelf. We willen voorkomen dat mensen dezelfde fouten maken als wij. Of dezelfde kansen missen. We geven ze advies wat goed op onszelf van toepassing is, maar misschien minder op de ontvanger.
Adviseren is het geven van raad en aandacht aan mensen die organiseren of veranderen tot hun taak rekenen. Adviseren is daarom een vorm van iemand iets leren. Iemand wil iets veranderen en wil daar raad over. De adviseur is de expert en geeft die raad.
Adviseren is ten dele een vaardigheid. Adviseren bestaat voor 30% uit vaardigheid en voor 70% uit bewustwording en inzicht. Vaardigheden (30%) zijn te ontwikkelen door training en vooral door ervaring. Bewustwording en inzicht (70%) gaat over de persoonlijke ontwikkeling van de adviseur.
Wat doet een adviseur? Een adviseur is iemand die geld verdient door personen, organisaties en bedrijven te adviseren. Als adviseur beschik je over een bepaalde expertise waardoor je in staat bent om waardevolle adviezen te geven.
Het feitelijke adviesgesprek bestaat uit vier fasen: de voorbereiding, de inleiding, de kern en de afronding. Een eventuele vijfde fase kan na het werkelijke gesprek plaatshebben. We spreken in die fase wel van een informeel nagesprek.
als synoniem van een ander trefwoord: tip (zn) : aanwijzing, advies, hint, inlichting, raad, raadgeving, suggestie, vingerwijzing, waarschuwing, wenk.
burgerlijk recht: raadgever; een persoon die advies uitbrengt; meer speciaal, rechtsgeleerd, rechtskundig adviseur die optreedt ...
Omgaan met ongevraagd advies
Het antwoord is eenvoudig: accepteer het. Ga er niet over in discussie. Geef de ander een prettig gevoel. Wat je ook kunt doen is om voor het gesprek aan te geven wat wat jou betreft de bedoeling is van het gesprek.
Het effect van een advies is volgens deze wet dus het product van de kwaliteit van het advies én van de acceptatie ervan. Dat is logisch: een inhoudelijk en kwalitatief goed advies dat niet op acceptatie van de opdrachtgever kan rekenen, zal weinig effect sorteren.
Het adviesgesprek is een gesprek tussen (interne) adviseur en (interne) klant met als doel de ander te helpen met een oplossing voor een bepaald probleem. De kunst van een goed advies bestaat er uit om dit advies geaccepteerd te krijgen.
Financieel adviseur wordt je door een Hbo of WO opleiding in de richting van de economie of financiën te volgen. Voorbeelden zijn Hbo Accountancy, Management, Economie en Recht (MER) en WO Bedrijfseconomie.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
Algemene kenmerken persoonlijk adviseur
Een adviseur draagt kennis en praktische ervaring over en geeft aandacht aan mensen en bedrijven die iets willen veranderen. Tenslotte moeten mensen het zelf in de praktijk uitvoeren.
De data uit het onderzoek tonen aan dat de bruto salarissen in de Nederlandse adviessector variëren van gemiddeld circa €37.000 per jaar voor Junior Consultants tot een salaris van €250.000 of meer voor partners van advieskantoren*. Een niveau hoger verdienen Consultants een gemiddeld jaarsalaris van ruim €53.000.
Het geven van voorlichting, advies en instructie aan een individuele zorgvrager hoort bij je werk als verzorgende. Onderwerpen van voorlichting zijn bijvoorbeeld hygiëne, veiligheid of gezond gedrag. Tijdens de dagelijkse zorg geef je regelmatig persoonlijke adviezen over de gezondheid en het welzijn van de zorgvrager.
De volgende elementen horen bij voorlichting: • communiceren; • weten wat belangrijk is; • ontwikkelen van gewenst gedrag; • informatie overdragen; • meer kennis en inzicht verschaffen. Dit hoofdstuk gaat over voorlichting, advies en instructie.