Een van de verhalen over de paashaas, vindt zijn oorsprong in de Middeleeuwen in Duitsland. De mensen geloofden destijds namelijk dat de haas een aardse verschijningsvorm was van de godin Eastra. Zij is de godin van de lente en van de vruchtbaarheid. Na verloop van tijd werd de haas gelinkt met Pasen en eieren.
De paashaas komt volgens negentiende-eeuwse aannames voort uit een Germaanse traditie voor het vieren van de lente en het nieuwe leven. De haas speelt een prominente rol in paassprookjes. Hij is, naast eieren, een belangrijk attribuut van het niet religieus paasfeest.
Hazen zijn inheems in Groot-Brittannië en waren heilige dieren in de pre-christelijke tijd, terwijl het konijn in dit land werd geïntroduceerd door de Noormannen. Beide zijn productieve voortplanters en worden daarom geassocieerd met de geboorte en vernieuwing van de lente, het seizoen waarin Pasen valt .
De paashaas deelt zijn eieren van oudsher uit op paaszondag.Dat is ook de dag waarop christenen de herrijzenis van Jezus vieren. De haas wordt al sinds de middeleeuwen gebruikt als religieus symbool in het christendom.
Je zou verwachten dat de paaseieren worden rondgebracht door een paaskip en niet door een haas. Maar de traditie met een paashaas die eieren brengt ontstond al eind 17de eeuw in de Duitse plaats Heidelberg. Net als het ei, stond de haas in de oude Germaanse traditie namelijk voor vruchtbaarheid en nieuw leven.
Een van de verhalen over de paashaas, vindt zijn oorsprong in de Middeleeuwen in Duitsland. De mensen geloofden destijds namelijk dat de haas een aardse verschijningsvorm was van de godin Eastra. Zij is de godin van de lente en van de vruchtbaarheid. Na verloop van tijd werd de haas gelinkt met Pasen en eieren.
En wat hebben ze te maken met de wederopstanding van Jezus? Nou, niks. Konijntjes, eieren, paascadeautjes en pluizige, gele kuikentjes met tuinhoedjes hebben allemaal hun oorsprong in het heidendom. Ze werden opgenomen in de viering van Pasen, los van de christelijke traditie om de dag te eren waarop Jezus Christus uit de dood opstond.
Op Witte Donderdag herdenken christenen het laatste avondmaal van Jezus. Het is één van de dagen uit de Goede Week. Nog steeds vieren christenen het Avondmaal of Eucharistie.
Het antwoord ligt misschien in het combineren van iconografie. Eieren, net als het konijn, worden al lang beschouwd als een oud symbool van vruchtbaarheid, wedergeboorte en nieuw leven , allemaal geassocieerd met de lenteviering van Pasen! Vanuit een christelijk perspectief vertegenwoordigen paaseieren de opstanding van Jezus en zijn opstanding uit het graf.
Omdat er tijdens de vastenperiode geen eieren gegeten mochten worden, lag er aan het einde van de vastentijd een stapel met eieren om gegeten te worden en dit deden de mensen dan ook graag! Het eten van chocolade is hier ook bijgekomen, vandaar de combinatie: chocolade eieren!
Volgens de geschriften van de Eerwaarde Beda (673-735 n.Chr.) werd een Angelsaksische godheid genaamd Ēostre vergezeld door een konijn , omdat zij de verjonging en vruchtbaarheid van de lente vertegenwoordigde .
Christenen vieren deze dag vanuit hun geloof dat Jezus uit de dood is opgestaan, op de zondag na zijn kruisiging. Pasen duurt twee dagen en wordt gevierd op een zondag en maandag. Beide dagen worden wel afzonderlijk eerste en tweede paasdag of paaszondag en paasmaandag genoemd.
Eostre is de heidense vruchtbaarheidsgodin van mensen en gewassen . De traditionele kleuren van het festival zijn groen, geel en paars. De symbolen die worden gebruikt zijn hazen en eieren, die vruchtbaarheid (omdat we allemaal weten dat konijnen zich voortplanten als, nou ja, konijnen) en nieuw leven vertegenwoordigen.
Het geven, kleuren en beschilderen van eieren met Pasen is een eeuwenoude traditie. In de vastentijd tussen Aswoensdag en Pasen mochten er lang geleden geen vlees en geen eieren worden gegeten. Daarom beschilderden mensen de eieren die in die tijd werden gelegd.
Het is onduidelijk wie de Paashaas heeft bedacht, maar in 1682 werd er voor het eerst melding over gemaakt. De Paashaas had toen een tas vol geschilderde eieren. Er waren ook cadeaus voor kinderen die lief waren geweest. Omdat het lente is, kon men eieren vinden in verschillende kleuren.
In heidense vieringen was de haas een belangrijk symbool. Men geloofde dat hij vruchtbaarheid en vernieuwing van het leven vertegenwoordigde. Ook eieren stonden symbool voor nieuw leven en wedergeboorte. In sommige culturen werden ze zelfs versierd om de komst van de lente, de zon of de aarde aan te duiden.
In de Duitse folklore was het konijn verbonden met het christelijke idee achter Pasen: het eeuwige leven. Waarom? Omdat konijnen werden geboren met hun ogen open en daardoor geloofden mensen dat ze altijd “wakker” waren geweest.
Een binky is echt een teken van blijdschap, na de binky schieten ze vaak allerlei kanten op. Jouw konijn is enorm blij en uit dit door deze gekke sprong te maken. Loopt jouw konijn vaak al knorrend rondjes om je voeten? Dan is hij of zij verliefd op je.
Vroege paaseieren
Vroege christenen in Mesopotamië kleurden eieren in de periode na Pasen . De praktijk werd overgenomen door de orthodoxe kerken en van daaruit verspreidde het zich naar West-Europa. Eieren staan voor nieuw leven en wedergeboorte en men denkt dat deze oude gewoonte werd opgenomen in de paasvieringen.
Goede Vrijdag is de vrijdag vóór Pasen. De Kerk herdenkt dat Jezus Christus werd gegeseld en, aan het kruis genageld, stierf. Door zijn kruisdood, zo leert de kerk, heeft Jezus Christus de mens verlost. Goede Vrijdag is de droevigste dag van het kerkelijk jaar in het algemeen en van het Paasfeest in het bijzonder.
Witte Donderdag is onderdeel van de christelijke viering van Pasen en markeert de avond van het Laatste Avondmaal zoals beschreven in de Bijbel.
In de christelijke kerk herdenken mensen met Pinksteren dat de Heilige Geest neerdaalde over de apostelen. De apostelen waren de vrienden en leerlingen van Jezus. Na diens Hemelvaart waren ze alleen achtergebleven en wisten ze niet wat ze moesten doen.
Het ei zelf werd een symbool van de Wederopstanding . Net zoals Jezus uit het graf opstond, symboliseerde het ei nieuw leven dat uit de eierschaal opkwam. In de orthodoxe traditie worden eieren rood geverfd om het bloed te symboliseren dat Jezus aan het kruis vergoot. De traditie van het kleuren van eieren is zelfs in moderne seculiere landen voortgezet.
25 maal komt de naam Jezus voor in de Koran. De moslims zien Hem als een groot profeet, die wonderen verrichtte, maar ze beschouwen Hem niet als zoon van God en ze verwerpen dat Hij aan het kruis gestorven is.
Het dateert uit het 13e-eeuwse Duitsland, waar ze goden en godinnen aanbaden, waaronder de godin Eostra, die de godin van de vruchtbaarheid was. Omdat konijnen erg vruchtbaar zijn en eieren vruchtbaarheid vertegenwoordigen, kwamen de konijnen en eieren in het spel.