simpel gezegd: Later zetten bevorderd hogere toerentallen ,te laat zorgt voor een matte en krachteloze motor. Vroeger zetten bevorderd de lagere toerentallen ,te vroeg maakt de motor narrig en brommig en zorgt voor veel gevaarlijke warmte.
Het vervroegen van de ontsteking heeft te maken met de verbrandingssnelheid; de verbranding heeft tijd nodig om op zijn maximale verbrandingsdruk te komen. Deze maximale verbrandingsdruk is bij een krukaspositie van 15 tot 20 graden na BDP optimaal. Dit dient bij alle bedrijfsomstandigheden optimaal te zijn.
De vaste voorontsteking moet volgens de specificaties van de motor worden ingesteld maar zal in de praktijk meestal ergens tussen de 6 en de 16 graden worden ingesteld.
Dit is het ontstekingstijdstip, dat vroeg genoeg moet plaatsvinden, zodat de daadwerkelijke verbranding van het brandstof-luchtmengsel op tijd gebeurt. Het aangevoerde brandstof-luchtmengsel heeft in de verbrandingsruimte namelijk enige tijd nodig voor de verbranding.
Hoe werkt een auto ontsteking
Een bobine maakt van een lage spanning een hoge spanning die via een geleider naar de bougies geleid word. De bougie zet deze hoge voltage om in een vonk. de vonk laat het brandstofmengsel ontbranden waardoor de zuiger met kracht naar beneden geduwd word.
De twee belangrijkste bloedonderzoeken om vast te stellen of er ontstekingen zijn en hoe hevig de ontstekingen zijn, zijn het onderzoek op de snelheid van de bloedbezinking en het onderzoek op de aanwezigheid van het zogeheten C-reactieve proteïne (CRP).
Bij een snelle 2 takt zou de maximale voorontsteking bij 30 graden krukasverdraaiing moeten liggen, dus het aantal graden aan de krukas gemeten van de bougievonk voor het bovenste dode punt van de zuiger. Die 30 graden verdraaiing, vind je ook terug in de curve van HPI.
Wat is pingelen? Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Het pingelen van de motor is te herkennen aan een kloppende motor. Hierbij ontstaat er zelfontbranding binnenin de motor. Bij het pingelen wordt het brandstof niet door de bougie, maar al in een eerdere stadium door zichzelf ontstoken. Door de verbranding krijgt de zuiger een klap met pingelen als gevolg.
Stel in het handboek staat dat een voorontsteking van 16 - 18graden nodig is, wat jij vervolgens met een formule of programmatje omrekend naar mm's (afhankelijk van je slag en drijfstanglengte) wat bijv gelijk is met 1,3mm (17graden dus).
Wat is elektronische ontsteking? Simpel gezegd is dit niet meer dan een slimme methode om met moderne elektronica op het gewenste moment de spanning van de bobine uiterst snel naar 0 Volt te sturen en de opgeslagen energie in de bobine beschikbaar te houden voor vonkvorming.
Betere verbranding en hoger rendement
Wanneer er lage kruissnelheden worden gereden zal de vacuümvervroeging een fijnafstelling geven en voor een wat hoger rendement zorgen. Het is dus een fijnafstelling die zorgt voor een betere verbranding van het brandstof-luchtmengsel.
De ontstekingsmodule regelt de transformatie van de 12 Volt van de batterij of dynamo tot de benodigde spanning voor de bougies. Het essentiële verschil met het traditionele principe van onderbreker/rotor/verdeler is dat de ontstekingsmodule geen bewegende delen bevat.
Een bougie bestaat uit twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee 'elektroden' wordt een enorm hoge elektrische spanning van zo'n 30.000 volt gezet, waardoor een vonk overspringt, die het lucht-brandstofmengsel aansteekt.
Om pingelen te voorkomen, kan er ook gekozen worden voor waterinjectie. De geïnjecteerde waterdamp neemt de warmte in de verbrandingsruimte op. De temperatuur, en daarmee dus ook de kans op pingelen, nemen daarbij af.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding ontstaat vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Detonatie treedt ook op wanneer het vlamfront geen tijd heeft om alle samengedrukte brandstof te ontsteken. Nadat de brandstof ontsteekt is er dus een risico dat niet ontstoken brandstof vanzelf ontbrandt. Er botsen dan 2 (of meerdere) vlamfronten tegen elkaar op. Dit veroorzaakt de meeste problemen en schade.
Antwoord. Hallo, Graden-min-sec is een maat voor een hoek, mm is een maat voor een lengte. Dit zijn verschillende grootheden, je kunt deze dus niet in elkaar omrekenen.
Door de hoge spanning (tot 36.000 Volt) springt een vonk van de centrale-elektrode naar de massa-elektrode en ontsteekt daarmee samengeperste mengsel in de cilinder. De stroomverdeler (met bougiekabels) zorgt voor de stroomvoorziening aan de afzonderlijke bougies/cilinders.
Bij een scooter zorgt de ontsteking stroom. Deze wordt gebruikt om de vonk te genereren voor de verbranding maar ook voor verlichting en het bijladen van de accu.
Ontstekingen: stress kan het lichaam ertoe aanzetten om een overdaad aan eiwitten (cytokines) te produceren die tot zware ontstekingen kunnen leiden.
Er zijn vijf tekenen, of symptomen, die wijzen op een acute infectie: roodheid, warmte, zwelling, pijn en verminderd functioneren, zoals moeite hebben met het normaal bewegen van het gekwetste lichaamsdeel. Soms is een infectie klein, met slechts een klein gebied dat is gekwetst. Het lichaam geneest dan vanzelf.
De uitslag geeft aan hoeveel CRP er in uw bloed aanwezig is. Normaal is deze waarde kleiner dan 10. Een verhoging wijst op een ontsteking in uw lichaam. Als er een verdenking bestaat op een longontsteking dan wordt er bij waarden van 100 of groter meestal overgegaan tot het voorschrijven van een antibioticum.