Door te hoge temperaturen kunnen ze te veel uitzetten en meer wrijving veroorzaken. Hierdoor loopt de temperatuur nog hoger op. Onderdelen kunnen zelfs vast komen te zitten, waardoor de hele motor vastloopt. Door de hoge temperaturen kunnen andere onderdelen als pakkingen, sensoren en dergelijke ook beschadigd raken.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
Wat kun je doen? Vermoed je dat dit de oorzaak is van je oververhitte motor? Probeer of je de oplopende temperatuur van de motor tijdens het rijden in de hand kunt houden door de kachel op de warmste stand te zetten, de airco uit te schakelen en de blower op de hoogste stand te zetten.
Heel belangrijk: laat de motor nu minstens een kwartier afkoelen en controleer dan pas het koelvloeistofniveau. Doe je dit te vroeg, dan kan dat leiden tot zeer ernstige brandwonden.
Een lage koelvloeistofpeil is een van de bekendste redenen dat een auto oververhit raakt. Als er weinig koelvloeistof te vinden is, kan de motor niet gekoeld worden, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het koelvloeistof wordt continu rondgepompt binnen het koelsysteem en neemt de hitte van motoronderdelen op.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Eén van de vaakst voorkomende oorzaken voor oververhitting van een automotor is een te laag koelvloeistofpeil. De koelvloeistof zorgt er namelijk voor dat de motor de juiste bedrijfstemperatuur aanhoudt. Dit weet het middel te bewerkstelligen, doordat het binnen het circulaire afgesloten koelsysteem rondgepompt wordt.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Als er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit kan de motor van uw auto oververhit (aan de kook) raken. Een oververhitte motor kan een dure reparatie betekenen. Dit is de reden waarom wij u adviseren om elk kwartaal het peil van uw koelvloeistof te controleren.
De meeste motoren zijn uitgerust met een thermostaat die werkt met een veerschotel. Bij een defect aan de thermostaat heeft de motor moeite om op temperatuur te komen. Wanneer de thermostaat continu gesloten blijft, raakt de motor oververhit. In beide gevallen moet je de thermostaat zo spoedig mogelijk vervangen.
Zowel de motorolie als de koelvloeistof hebben de taak om de motor inwendig de koelen. In het koelsysteem van een motor zitten een aantal zeer belangrijke onderdelen die hieronder opgesomd zijn: Expansiereservoir; Hier zit een voorraad koelvloeistof opgeslagen. Kachelradiateur; voor de interieurverwarming.
Bent u benieuwd hoe vaak u de koelvloeistof moet bijvullen? Wij raden aan het koelvloeistofpeil elke maand te controleren. Op het expansievat staat een minimum en maximumstreep. Is de koelvloeistof gedaald tot onder het minimum, vul dan de vloeistof bij.
De thermostatische klep regelt het koelcircuit en daarmee de motortemperatuur. Wanneer de motor koud is, circuleert de koelvloeistof alleen door de motor tot deze op bedrijfstemperatuur is. Pas dan opent de thermostatische klep het grote koelcircuit via de radiator en, indien aanwezig, het airconditioningsysteem.
100 of 120 graden is volgens mij ook zo erg nog niet en valt binnen de marges. Als je echter veel hoger dan dat komt dan kan de koppakking het niet meer aan. Als de koppakking kapot gaat krijg je vermenging van koelvloeistof (waar je motor mee gekoeld wordt) en olie (waar je motor mee gesmeerd wordt).
tussen de 95 en 105 gr.
Controleer regelmatig (maandelijks) het niveau van de koelvloeistof. De meeste auto's hebben een gesloten systeem met een expansietankje. Het vloeistofpeil moet zich tussen de merktekens minimum en maximum bevinden.
Puur water koelt beter dan koelvloeistof maar de verschillen zijn minimaal. Koelvloeistof is voorzien van een corrosie werende toevoeging die erg nuttig is in oudere motoren. Als in een verwarmde loods de kachel uitvalt is je motor ook stuk als het flink vriest..
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
Ja absoluut. Water is een koelvloeistof in verbrandingsmotorenIn landen met tropische en tropische klimaten heeft het zelfs de voorkeur boven koelvloeistof. Allemaal omdat het sneller temperatuur verliest.
Zorg dat de motor is afgekoeld. Laat de motor na het rijden circa 15 minuten afkoelen om de kans op brandwonden tegen te gaan. Zorg dat de auto vlak staat. Je kunt zo makkelijker alle olie uit de motor krijgen.
De motor draait idealiter het beste bij een temperatuur rond de 90°C. Zolang de temperatuur nog niet op dat niveau is, kun je beter wat kalmer aan doen. Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Koelvloeistof
Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, is je motor oververhit. Doorrijden kan tot ernstige motorschade leiden. Je moet het koelvloeistofpeil controleren en zo snel mogelijk bijvullen.