Je kent de amberkleurige lampen wel, die verlichting die gebruikt wordt bij werkzaamheden rond de weg. Deze verlichting ziet u vooral de laatste tijd ook verwerkt in de verlichting van hulpdiensten.
Hierbij wordt het blauwe licht geactiveerd wanneer het voertuig vraagt om voorrang van zijn weggebruikers en is de oranje variant bedoeld om aan te geven dat het voertuig zich op een gevaarlijke plek bevindt. Deze kleur wordt in combinatie gebruikt wanneer het voertuig stilstaat.
Hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zogeheten optische signalen (blauw zwaailicht) en geluidssignalen (sirene) voeren.
Oranje of geel
De meeste ambulances, politieauto's en brandweerwagens zijn ook uitgerust met oranje zwaailichten voor het geval zij op een gevaarlijke plek staan.
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Blauwe zwaailichten worden alleen gebruikt voor dringende taken die worden uitgevoerd door de politie, brandweer en diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, zoals een ambulance. Groene zwaailichten mogen alleen worden gebruikt door het commandovoertuig dat hoort bij de politie, brandweer of ambulance.
Politie en hulpdiensten gebruiken een tweetonige hoorn (cis'–gis').
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
Autoritair blauw
Andere kleuren die je op straat ziet zijn ook wel bruin, kaki en donkergroen. In Nederland zie je de politie tegenwoordig veel vaker met een fluoriserend geel bovenlijf, maar de broek is en blijft die herkenbare blauwe kleur.
Met de kleur groen wilt de politie aangeven dat mensen op moeten passen maar dat er geen daadwerkelijke noodsituatie is. Ook gebruiken politievoertuigen, marechaussee, brandweer en ambulances groene zwaailampen bij extreem grote ongevallen of calamiteiten.
Achter de achterruit brandt een bordje met de tekst "Stop politie".Bij een andere foto, inclusief de afbeelding van het nummerbord, staat: "Undercover, Hoefkade". Het is de vraag of het bij de afgebeelde auto's echt om burgerauto's van de politie gaat; daar zegt de politie niets over.
Blauwe en gele zwaailichten
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Volgens de brancherichtlijn politie mag de politie de maximaal toegestane snelheid met niet meer dan 40 kilometer per uur overschrijden (met of zonder sirene en zwaailicht) tenzij er sprake is van een levensbedreigende situatie.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Het dashboardlampje driehoek met uitroepteken gaat namelijk branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. Het is een algemene waarschuwing en om deze te specificeren dient de auto uitgelezen te worden.
Er zijn veel algemene oranje dashboardlampjes die veel op elkaar lijken en soms ook meerdere betekenissen hebben. Maar staat er een driehoek met een uitroepteken in, ga er dan vanuit dat er een probleem is wat aandacht vereist. Algemene waarschuwing of stabiliteit-probleem (slip).
Elke afdeling van de geïntegreerde politie heeft een andere kleur. Het grijsblauw van de lokale en het oker van de federale politie zie je wellicht het meest in het straatbeeld. De sterren of strepen van de graden zelf, zijn altijd in goud- of zilverkleur geborduurd.
In sommige gevallen hebben medewerkers op heel specialistische functies ook de rang van inspecteur, zonder dat ze een leidinggevende rol hebben. Een voorbeeld van zo´n specialistische functie is bijvoorbeeld de recherche. Rechercheurs hebben de rang van inspecteur, maar hebben geen leidinggevende rol.
De huidige striping dateert uit 1993 en is toe aan vernieuwing, zodat de hulpverleningsvoertuigen nog beter zichtbaar worden. En daarom is er een nieuw ontwerp folies met strepen die licht met name 's nachts beter reflecteren. Daardoor zijn de strepen in het donker nog beter zichtbaar.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Het niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig (zoals politieauto met zwaailicht en sirene) levert je nu een boete van €350 op in plaats van €250.
De nieuwe sirene heeft twee tonen en is iets harder geworden. De ambulance had tot nu toe een sirene met drie tonen. De politie en brandweer hadden al een geluid met twee tonen maar wel een andere dan nu. De toon is nu iets lager want oude mensen kunnen dat beter horen dan hoge tonen.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
's Nachts is het rustig op straat. Toch gebruikt de brandweer sirenes, waardoor mensen uit hun slaap gehaald worden. Waarom is dat nodig? Wanneer zich een incident voordoet waarbij de aanwezigheid van de brandweer noodzakelijk is, rukt de brandweer uit om zo snel mogelijk hulp te verlenen.