Het populairst zijn WhatsApp, YouTube en Facebook. Onderzoeksbureau Newcom trekt die conclusie op basis van 7000 respondenten. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zitten dagelijks het langst op sociale media: gemiddeld twee uur en ruim twintig minuten. Over de hele linie wordt meer tijd aan sociale media besteed.
Wekelijks: 30 – 60 minuten om je social media content voor de komende week te plannen. Maandelijks: 1 – 2 uur om je video content te batchen of andere content te maken.
In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben.
Social media gebruik afgelopen jaar gegroeid
We gebruiken meer platforms en spenderen er meer tijd: gemiddeld 107 minuten per dag. Vooral in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar is men dagelijks meer minuten actief op social media. Deze groep brengt gemiddeld 138 minuten per dag door op social media.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
De beste dagen om een bericht te posten op Instagram is op maandag en donderdag. Zondag is hiervoor de slechtste dag. De beste tijd om te posten is 's ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd.
Elke dag uploaden Instagram-gebruikers gemiddeld 100 + miljoen foto's en meer dan 1,000 foto's worden elke seconde geüpload. Dat vertaalt zich ruwweg in 100 miljoen foto's per dag.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Nederlanders besteden 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en 9 minuten worden aan een computer- of tabletscherm gespendeerd. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld 2 uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van 7 uur schermtijd.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Over het algemeen worden de sociale media het meest gebruikt in de Scandinavische landen. In Nederland zijn beide netwerken net iets populairder dan gemiddeld. Hieronder zie je de verschillen in gebruik van Instagram en Facebook per land.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Met name onder jongeren is het gebruik van social media het afgelopen jaar toegenomen, zo zien we in Nationale Social Media Onderzoek 2021. Jongeren geven aan dat ze per dag ruim een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden. Totaal spenderen zij nu 160 minuten per dag aan social media.
01 Het beste tijdstip om te posten is tussen 12.00 uur en 15.00 uur op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. 02 En op zaterdag en zondag tussen 12.00 uur en 13.00 uur. 'Op het gebied van Facebook engagement constateerden we dat dinsdag altijd een beetje achterloopt,' stelt Wood.
Hoe vaak je moet posten op Instagram als bedrijf hangt erg af van het soort bedrijf dat je bent. Over het algemeen gezien moet je als bedrijf minimaal 2 tot 3 keer per week een bericht op Instagram plaatsen. Zo blijf je up to date en kun je engagement met je volgers opbouwen.
In Nederland spenderen we gemiddeld 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en negen minuten op een computer of tablet, twee uur en 21 minuten op een mobiele telefoon. Dat lijkt misschien veel, maar uit het onderzoek van TEAM LEWIS en GMI blijkt dat Nederlanders ver onder het gemiddelde zitten.
Een algemene regel is: niet meer dan twee tot drie uur beeldschermtijd per dag. Drie uur is al veel. Vooral als je wilt dat er nog tijd over is voor beweging en andere dingen. Het is belangrijk om regels te hebben voor hoe je kind media gebruikt.
Hoeveel tijd besteden we aan het kijken naar onze schermen? Volgens onderzoek van VisionDirect brengen Nederlanders gemiddeld 3,5 uur per dag aan schermtijd door. In maart 2020 was het totaal aantal uren dat naar schermen werd gekeken opgelopen tot meer dan 10 uur.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
Het gebruik van sociale media is vooral populair onder jongeren, maar de laatste jaren maken ook steeds meer ouderen er gebruik van (CBS, 2017). Beide groepen gebruiken het met name om tekstberichten uit te wisselen, bijvoorbeeld via WhatsApp. In 2017 deden 8 op de 10 personen van 12 jaar of ouder dit wel eens.
Ben je er klaar voor om die nepvolgers op te sporen en te verwijderen? Houd er wel rekening mee dat je maximaal 25 volgers per uur verwijdert, anders kan Instagram het als spam zien en je account blokkeren.
En natuurlijk vooral: welk doel wil je bereiken met Instagram? De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.
Een gebruiker die probeert meer dan 7500 gebruikers te volgen, krijgt een foutmelding te zien, ongeacht het aantal volgers dat hij/zij heeft. Iedereen die op dit moment meer dan 7500 gebruikers volgt, heeft dit aantal al bereikt voordat deze limiet werd ingevoerd.