Een kwantitatief onderzoek doe je om met behulp van cijfers informatie over een bepaald fenomeen boven tafel te krijgen. Dat fenomeen onderzoek je omdat dat volgens jou het onderzoeken waard is. Dat klinkt misschien triviaal, maar het is essentieel om een goede scriptie te kunnen schrijven.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
Wat is het doel van kwantitatief onderzoek? Het doel van kwantitatief onderzoek is om kennis te genereren en begrip te creëren over de sociale wereld . Kwantitatief onderzoek wordt gebruikt door sociale wetenschappers, waaronder communicatieonderzoekers, om verschijnselen of gebeurtenissen te observeren die individuen beïnvloeden.
Een kwalitatief onderzoek gaat voornamelijk over het verkrijgen van inzichten in het hoe en waarom. Die inzichten beschrijf je vervolgens in woorden, niet in getallen. Bij kwantitatief onderzoek daarentegen, gaat het om inzichten in het hoeveel en waar.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethoden. Verkennend, beschrijvend en causaal zijn de drie belangrijke varianten die we met u gaan doornemen.
Als u bekend raakt met de vier typen onderzoek – beschrijvend, correlatief, experimenteel en diagnostisch – kunt u de meest geschikte methode voor uw onderzoek selecteren. Vaak wilt u een combinatie van methoden gebruiken om zinvolle gegevens te verzamelen.
Exploratief onderzoek (exploratory research) is een flexibel type onderzoek waarbij je vragen probeert te beantwoorden die nog niet eerder uitgebreid onderzocht zijn. Dit type onderzoek is meestal kwalitatief van aard, maar een exploratief onderzoek met een grote steekproef kan ook kwantitatief zijn.
Bij een kwantitatieve observatie worden door middel van tellen of meten een numerieke waarde (in eenheden) toegekend aan een specifieke grootheid. Observaties vormen de basis van empirisch onderzoek en daarmee de wetenschappelijke methode.
Empirisch onderzoek heeft de volgende voordelen: Je kunt een fenomeen op een nieuwe manier onderzoeken of je kunt een ander aspect van het fenomeen onderzoeken. Je krijgt op die manier nog niet bestaande resultaten en bent dus niet afhankelijk van bestaande data.
Kan een enquête ook kwalitatief zijn? Ja, dat kan. Op open enquêtevragen (meestal met een tekstvak) kunnen uw respondenten in eigen woorden antwoord geven, in tegenstelling tot een lijst met vooraf opgestelde antwoorden waaruit ze moeten kiezen.
Uw methodologie moet beginnen met het beschrijven van uw onderzoeksvraag en het type gegevens dat u hebt gebruikt om deze te beantwoorden . U wilt aangeven waarom dit type gegevens geschikt, relevant en belangrijk is voor de gestelde vraag. Vervolgens legt u uw proces van gegevensverzameling uit.
Qua scope is kwantitatief onderzoek gericht op het begrijpen van sociale fenomenen door middel van meetbare variabelen en kwantificeerbare data . Dergelijk onderzoek veronderstelt dat complexe kwesties kunnen worden ontleed in kleinere, kwantificeerbare eenheden voor objectieve analyse.
Bij kwalitatieve resultaten (interviews en/of observatie) analyseer je uitspraken, gedrag en artikelen uit verzamelde bronnen. Beschrijf per deelvraag de meest relevante en belangrijke uitspraken of gedragingen. Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld.
Typische vragen voor kwantitatief onderzoek zijn vragen die beginnen met hoeveel of in hoeverre.
De kwantitatieve benadering van onderzoek wordt vertegenwoordigd door marketingonderzoeken . De kwantitatieve benadering van onderzoek omvat het verzamelen en analyseren van numerieke gegevens om patronen, trends en relaties te identificeren.
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.
Kwantitatief onderzoek heeft tot doel om kennis te verkrijgen over de mate van optreden van een bepaald verschijnsel. Meestal gaat het om makkelijk te meten variabelen en een grote onderzoeksgroep.
Als je empirisch te werk gaat, kun je nieuwe uitspraken doen over de werkelijkheid. De meeste studenten die voor een empirische scriptie kiezen, gebruiken experimenten, quasi-experimenten, interviews, observaties of enquêtes om data te verzamelen.
Dat is conceptueel onderzoek: de handeling van het kaderen van ideeën en theorieën voordat het tastbare begint . Maar visie alleen creëert geen kunst. De schilder moet kleuren mengen, technieken testen en zich aanpassen aan de realiteit van zijn gereedschap. Dat is empirisch onderzoek: de handeling van het gronden van verbeelding in de realiteit.
Bij kwantitatieve observaties wordt iets gemeten of geteld en wordt het resultaat in numerieke vorm weergegeven . Bij kwalitatieve observaties wordt iets beschreven in niet-numerieke termen, zoals het uiterlijk, de textuur of de kleur.
Exploratief onderzoek is een methodologische benadering die onderzoeksvragen onderzoekt die nog niet eerder diepgaand zijn bestudeerd. Exploratief onderzoek is vaak kwalitatief en primair van aard . Een onderzoek met een groot monster dat op een exploratieve manier wordt uitgevoerd, kan echter ook kwantitatief zijn.
Interpretatief kwalitatief onderzoek is gericht op de intensieve bestudering van een sociaal-cultureel verschijnsel of proces in zijn eigen context. Hierbij wordt het fenomeen vanuit de visie en ervaring van de betrokkenen (participanten) geïnterpreteerd en is de onderzoeker zelf het centrale onderzoeksinstrument.
Causaal onderzoek: wat is het en waarom is het belangrijk? Causaal onderzoek valt in de categorie van concluderend onderzoek, omdat het zoekt naar een oorzaak-en-gevolg-relatie tussen twee variabelen. Net als bij beschrijvend onderzoek wordt in deze variant bewijs gezocht voor een idee van een persoon of organisatie.