De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C.
Het beste antwoord
Dicht bij de motor zo'n 300 graden, verder naar achter steeds minder.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
Uitlaatgassen hebben een temperatuur van tussen de 700 en de 900 graden. Als er een obstructie in de uitlaat zit, kan de temperatuur dus snel (te hoog) oplopen.
Temperatuurverlaging: De uitlaatgassen komen met een temperatuur van ± 900 ºC uit de motor. Als deze direct in de vrije lucht zouden komen ontstaat er een groot brandgevaar. Door de lengte van de uitlaat en de langsstromende rijwind worden de gassen afgekoeld tot een ongevaarlijke temperatuur.
De katalysator werkt alleen bij een bepaalde temperatuur, namelijk tussen de 300 en 850 graden celcius. Deze werktemperatuur wordt overigens al na 90 seconden bereikt, dus heel snel nadat u uw auto gestart heeft werkt de katalysator al.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
VHT Flameproof is een zeer hittebestendige uitlaatlak voor het spuiten van bijvoorbeeld uitlaten, spruitstukken en andere onderdelen die aan extreme hitte worden blootgesteld. Deze verf is hittebestendig tot 1093 graden en daardoor geschikt voor bijna alle toepassingen van remklauwen tot uitlaten en turbohuizen.
Een middendemper is nodig om het geluid dat van het motorblok komt te dempen. Een middendemper wordt gemonteerd tussen de katalysator en einddemper of eindpijp. Als uw auto geen katalysator heeft dan wordt de middendemper gemonteerd tussen de voordemper (of voorpijp) en einddemper (of eindpijp).
Een uitlaatdemper bestaat uit meerdere buizen, met daar omheen een speciale hittebestendige dempings-wol. De lucht moet via de ene buis met gaatjes naar de andere buis zien te komen.
Temperatuurverlaging. Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan.
Bij warm weer kan er vaak voorkomen dat de benzine verdampt is die in je vlotter zit. Dit zal niet zo snel het geval zijn maar sluit het niet uit. Hierdoor kan het namelijk langer duren voordat je scooter gestart is. Het kan ook zo zijn dat het een electronisch probleem is en dat er delen aangetast zijn door de warmte.
Om te voorkomen dat jouw scooter of brommer oververhit raakt en daardoor niet meer kan rijden, wordt de cilinder gekoeld. De cilinder van iedere scooter wordt gekoeld met behulp van een speciaal koelsysteem.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Hammerite Hittebestendige Metaallak is een hittebestendige lak die geschikt is voor metalen voorwerpen die extreem verhit worden, zoals kachels, open haarden of barbecues. Deze lak is uitstekend bestand tegen extreem hoge temperaturen tot 600°C.
Hittebestendige lak is noodzakelijk om een uitlaat te spuiten. Een hittebestendige uitlaat verf is een speciale lak die bestand is tegen de hoge temperatuur die een uitlaat wordt tijdens het rijden.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn.
Veelgestelde vragen over middendemper verwijderen
Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Vooral hybride auto's zijn populair bij katalysatordieven. Deze bevatten vaak nog meer edelmetalen en omdat de auto zuiniger is, blijft de katalysator schoner en levert hij meer geld op. Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten.
Zeep ontstaat door de verzeping van een vet met loog. Verzeping is een chemische reactie waarin een ester gehydrolyseerd wordt met behulp van water. Daarbij ontstaan een alcohol en een vetzuur. Een base wordt gebruikt als katalysator.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.