Bij boeddhisten betekent de dood niet het einde, maar juist het begin van de overgang van het ene leven naar een nieuw leven. Zij geloven namelijk in reïncarnatie. Dit maar ook andere aspecten uit het boeddhisme spelen een belangrijke rol tijdens de boeddhistische uitvaart.
Behalve hun visie op de dood, hebben boeddhisten ook een bijzondere visie op het leven. Zo zouden sommigen van ons – vooral in het westen – op de automatische piloot leven. Boeddhisten noemen dat luiheid, maar die gaat niet over niks doen – het gaat juist om zó veel doen dat we onszelf vermijden.
Boeddhisten kiezen eerder voor cremeren dan voor begraven. Waarna een periode van drie dagen volgt waarin de ziel van de overledene de tijd krijgt om te vertrekken. Herdenkingsdiensten worden vaak gehouden op de derde, zevende, negenenveertigste en honderdste sterfdag. Geloofd wordt dat de overledene reïncarneert.
De kern van het boeddhisme is dus inzicht in het lijden en de weg om dit lijden op te heffen. Het lijden komt doordat het leven onvolmaakt is. Die onvolmaaktheid doet verlangen naar iets anders, iets dat het volmaakt zou maken. Zolang we niet stoppen met verlangen, blijven we reïncarneren.
In het jodendom worden geen euthanasie of andere vormen van levensbeëindiging toegepast, wel is verlichting van lijden toegestaan, ook als het de levensduur verkort. Moslims, hindoes en boeddhisten zijn geen voorstanders van euthanasie. Het is voor hen belangrijk te sterven met een heldere en vredige geest.
Bij boeddhisten betekent de dood niet het einde, maar juist het begin van de overgang van het ene leven naar een nieuw leven. Zij geloven namelijk in reïncarnatie. Dit maar ook andere aspecten uit het boeddhisme spelen een belangrijke rol tijdens de boeddhistische uitvaart.
Er zijn veel verschillen in de Boeddhistische stromingen, maar meestal kiezen ze voor crematie. Boeddhisten geloven in de wedergeboorte, de reïncarnatie, waarbij de dood de grote overgang is en zolang je niet verlicht bent, word je telkens opnieuw geboren.
„Oranje is de kleur van de wereldverzaking en verlichting. Het is de kleur die aangeeft dat je de Veda's, de hindoeïstische heilige geschriften, bestudeert”, legt Dhananjaya das Adhikary (61) uit.
Boeddhisten zijn vegetarier. Het doden en eten van vlees is in strijd met de eerste leefregel. Ook past het eten van vlees niet in het concept van Karuna. bieslook.
In de 40 dagen periode neemt de ziel afscheid van de aarde en verlaat uiteindelijk deze wereld, in sommige geloofstradities wordt dit ook wel de hemelvaart genoemd. Gedurende deze periode moeten de ontslapenen of overledenen gaan beseffen dat ze moeten doorstromen naar hun nieuwe bestaan en herenigd worden met God.
“Wanneer iemand euthanasie pleegt omdat hij of zij het lijden dat gepaard gaat met de laatste fase van het leven niet aankan, is die persoon nog niet over het lijden heen. Dan zeggen boeddhisten: er is nog werk aan de winkel. Euthanasie is dan niet het antwoord.”
vrij is van het leven in samsara.
Boeddhisten geloven dat men bevrijd kan worden uit de cirkel van wedergeboortes door het volgen van de door de Boeddha onderwezen middenweg. De belangrijkste aspecten van deze middenweg zijn het uitbannen van alle materiële verlangens, het zich ethisch gedragen, en het ontwikkelen van de geest.
Boeddhisten geloven dat er een cirkel is van doodgaan en opnieuw geboren worden: het wiel van het leven. Hoe je nieuwe leven eruitziet, hangt af van je karma. Dat is de optelsom van de goede en de slechte daden in je leven. Boeddhisten geloven dat het leven en telkens weer opnieuw geboren worden een soort reis is.
Welke 5 groenten eten boeddhisten niet? Boeddhisten eten geen voedsel die lustgevoelens en een opvliegende gemoedstoestand opwekken. Daarom worden groenten zoals knoflook, ui, sjalotten, bieslook en prei vermeden. Ook geven deze groenten een slechte geur als ze rauw worden gegeten.
Vegetarisme is in het boeddhisme niet verplicht. In het boeddhisme is het doden van een levend wezen tegen de vijf voorschriften waar iedere boeddhist zich aan zou moeten houden. Het eten van vlees of vis is echter niet hetzelfde als het doden van een levend wezen.
In het boeddhisme gaat het minder om wat je eet en veel meer om hoe je eet. Je eet met respect voor de ingrediënten en de mensen die ervoor gezorgd hebben dat het eten van zaadje tot aan eindproduct bij jou op tafel komt. Zonder zon geen planten, zonder boer geen oogst.
Boeddhisme. In het boeddhisme is religieuze kleding in de regel voorbehouden aan kloosterlingen, die een geel of oranje gewaad dragen.
Ze stonden symbool voor het huwelijk van de zuster met Jezus, of dienden als een teken van afzondering. Alle Zusters van Liefde gingen dan ook gekleed in hetzelfde habijt door het leven. Dat habijt, ook wel kloosterkleed genoemd, bestond lange tijd uit een lang, zwart gewaad dat tot over de voeten kwam.
Gebeurtenissen als het huwelijk spelen hierin nauwelijks een rol. Voor de boeddhisten is het huwelijk dan ook geen spirituele gebeurtenis, maar een gewoon contract tussen man en vrouw. Vaak worden de huwelijken wel gezegend door een monnik of priester.
Het boeddhisme is ontstaan uit de leer van de Boeddha, en leeft voort in de boeddhistische gemeenschap. Boeddhisten streven naar verlichting, de verlossing van het lijden door het zien van de werkelijkheid zoals ze is: veranderlijk en onbestendig.
Reïncarnatie na de uitvaart
Reïncarnatie, oftewel wedergeboorte, staat centraal in het leven van alle hindoes. De mens is opgenomen in een cyclus van leven en dood die zich telkens weer herhaalt. Uiteindelijk kan de hindoe zijn bestemming vinden door op te gaan in het eeuwig goddelijke.