De code 'MS' staat voor 'Mud & Snow', oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandigheden voldoende grip te blijven houden.
Het grootste nadeel van all season banden is dat het geen winterbanden zijn, maar ook geen zomerbanden. Hierdoor heb je minder grip met winters weer of echt warmere temperaturen. Ook slijten de banden sneller bij warmte. Niet alle landen zien een all season band als winterband.
3PMSF winterbanden
Dit symbool wordt steeds meer de norm voor het herkennen van een goede winterband. Het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) is eenvoudig te herkennen: een sneeuwvlok omringd door 3 bergtoppen. Wegens regelgeving wordt het symbool altijd vergezeld door de M+S markering.
Rijd je deze winter naar Duitsland? Vergeet dan niet om je banden te checken! Vanaf oktober 2024 geldt er namelijk een nieuwe regel: alleen winterbanden met het Alpine-symbool zijn nog toegestaan. Dit symbool – een berg met een sneeuwvlok – laat zien dat je banden goedgekeurd zijn voor winterse omstandigheden.
Winterbanden zijn te herkennen aan een sneeuwvloksymbool op de zijkant van een autoband. Vaak zult u een van de volgende tekens tegenkomen: De M+S aanduiding staat voor Mud + Snow, echter wordt deze code al vrij snel aan banden toegewezen. Ons advies is dan ook om altijd banden met een sneeuwvloksymbool te kiezen.
Wettelijk bevatten de winterbanden een berg met een sneeuwvlok erin en de aanduiding M+S, wat staat voor Modder + Sneeuw. Bij oudere autobanden wil het bergje nog wel eens ontbreken maar de aanduiding M+S is er wel op terug te vinden.
De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Alleen autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Let op: banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S (dus zonder sneeuwvloksymbool) worden sinds 1 oktober 2024 niet meer als winterband geaccepteerd!
M+S staat voor modder en sneeuw. Deze markering geeft aan dat de band beter geschikt is voor besneeuwde of modderige wegen dan standaardmodellen (zomerbanden). Houd er rekening mee dat deze markering geen gecertificeerde test vereist en geheel aan de fabrikant is.
Winterbanden prijzen: wat kost een set winterbanden ongeveer? Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk.
M+S-banden bieden betere start-, stop- en rijprestaties in besneeuwde omstandigheden dan niet-M+S-banden. De band biedt betere grip dan gewone all-seasonbanden in moeilijke winterse rijomstandigheden, maar wordt overtroffen door banden met het 3PMSF-symbool .
Als u op zoek bent naar een band met goede natte stuurcapaciteiten, is de Michelin Primacy 4 misschien de betere keuze boven de Hankook Ventus Prime3 K125. Aan de andere kant, als u meer belang hecht aan droge prestaties en strak stuurgedrag, is de Hankook Ventus Prime3 K125 een goede keuze.
Duurzaamheid: Door een hardere compound gaan all-seasonbanden langer mee dan winterbanden, hoewel ze vaker vervangen moeten worden omdat ze het hele jaar door worden gebruikt. Rolgeluid: Ook door de hardere compound zijn all-seasonbanden minder luid dan winterbanden .
MICHELIN Primacy 4+ en MICHELIN Pilot Sport 5 zomerbanden presteren het beste op droge en natte wegen tijdens warm weer. Ze hebben een uitstekende levensduur, zoals je van het merk MICHELIN mag verwachten. MICHELIN CrossClimate2 banden zijn all-season banden die zowel in de zomer als in de winter goed presteren, zelfs in de sneeuw .
Tot nu toe was het bekende M+S-keurmerk voldoende als winterbandenlabel. Het 3PMSF-symbool (sneeuwvlok) is verplicht voor winter- of all-weatherbanden die vanaf 1 januari 2018 zijn geproduceerd .
Het is echter veiliger om met winter- of all season banden te rijden in winterweer en deze banden zijn effectiever onder de 7*C. Om te weten wanneer u uw zomerbanden moet vervangen door winterbanden, moet u rekening houden met wanneer de weg vaker kouder wordt of wanneer er sneeuw en ijs ligt.
Rijd je niet op winterbanden in Duitsland tijdens winterse omstandigheden? Dan riskeer je een boete van 60 euro en een strafpunt op je rijbewijs. Ongeacht of je toerist bent of niet. Hinder je andere bestuurders, dan loopt de boete al snel op naar 80 euro of zelfs 120 euro.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Alleen echte winterbanden of all-seasonbanden met het Alpine-symbool (sneeuwvloksymbool) voldoen aan de Duitse regelgeving.
Leeftijd van de banden
Banden moeten na ongeveer zes jaar worden vervangen, zelfs als ze er goed uitzien. Bestuurders in Canada die 20.000 tot 25.000 km per jaar in de winter afleggen, kunnen vier tot vijf seizoenen van goede winterbanden genieten. Maar rijgewoonten, wegomstandigheden en opslag hebben invloed op de levensduur van de banden.
All-season M+S ( modder en sneeuw ) banden
M+S-banden zijn een veilige optie als u slechts af en toe te maken krijgt met winterse omstandigheden en u extra voorzichtig en voorzichtig wilt rijden als de omstandigheden toch winters zijn.
M+S is een niet-beschermde aanduiding: Modder en Sneeuw. Naast winter- en zomerbanden zijn er ook all seasonbanden (4-seizoenen).
Multiple sclerose is een ziekte van het centrale zenuwstelsel. Doordat er iets mis is in het afweersysteem, wordt de laag om de zenuwen (myeline) aangevallen en beschadigd. Zenuwen komen hierdoor bloot te liggen en geven minder goed signalen van en naar de hersenen door. Soms gebeurt dit zelfs helemaal niet.