De ronde verkeerslichtenBrandt een rond rood verkeerlicht rechts van jou, dan duidt een stopstreep, de plaats aan waar je moet stoppen. Is er geen stopstreep, dan mag je niet voorbij het verkeerslicht rijden.
Bij een rond stoplicht mag je rechtdoor maar soms ook naar links of rechts afslaan. Als je afslaat moet je goed opletten en al het rechtdoorgaande verkeer voor laten gaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een rechtdoorgaande fietser tegelijkertijd groen heeft.
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 280,-.
Verkeerslicht met bolletje
Wanneer er een balletje wordt gebruikt met één kleur dan mag je rechtdoor rijden en/of slaan naar links/rechts. De automobilist (overigens ook andere voortuigbestuurders) moet goed opletten bij het afslaan dat rechtdoorgaand verkeer voor gaat.
Je mag wel voorbij een knipperend oranjegeel licht rijden, maar dan moet je wel rekening houden met de borden die de voorrang regelen en met de voorrangsregels en dubbel voorzichtig zijn.
In de wet wordt het oranje verkeerslicht aangeduid als geel licht.
Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbijgereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
De boete voor (nodeloos) door oranje rijden bedraagt minstens 110 euro. Heb je een boete gekregen omdat je door oranje reed en ben je ervan overtuigd dat die onterecht is? Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt.
Op zichzelf is het juister om te zeggen dat het verkeerslicht op groen staat, maar in de praktijk zijn stoplicht en verkeerslicht synoniemen. Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht.
Op de rechtdoorgaande 50-kilometerwegen staat het licht 3,5 seconden op oranje. Op een weg waar je 60 kilometer per uur mag, is dat 4 seconden. Op wegen waar de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is is je remweg langer en staat het oranje licht op 5 seconden.
- Artikel 74. Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt, voorzichtigheid geboden.
Maximumsnelheid 50 kilometer per uur: 3,5 seconden. Maximumsnelheid 60 kilometer per uur: 4 seconden. Maximumsnelheid 70 kilometer per uur: 4,5 seconden.
Voor niet-zelfrijdende auto's is dit witte licht het teken dat ze op de kruising moeten doen wat de (zelfrijdende) auto voor hen doet. Als die auto stopt, stoppen zij ook. En als die doorrijdt, rijden zij ook door.
Verkeerslichten hebben doorgaans drie kleuren. Rood betekent stoppen, geel betekent stoppen als dit nog mogelijk is en groen betekent doorrijden.
De kleur rood werd het stopteken omdat iedereen weet dat rood 'gevaar' betekent. Rood is ook de kleur van bloed en daarom stoppen de meeste mensen daar wel voor. De ander twee kleuren zijn zomaar gekozen. Toen er steeds meer auto's kwamen, hadden de straten ook verkeerslichten nodig.
Hoe lang blijft het oranje? Enkele seconden en hoe lang precies is afhankelijk van de maximaal toegestane snelheid. Zo is de oranjetijd op een weg waar u 50 km/uur mag minimum 3 seconden en waar u 70 km/uur mag minimum 5 seconden. Als het oranje licht knippert, zal het niet op rood springen.
Is er sprake van een knipperend oranje licht dan mag je wel doorrijden. Je moet dan rekening houden met de verkeersborden die de voorrang regelen en met de voorrangsregels. Je moet ook extra voorzichtig zijn. Als je door een oranje licht rijdt terwijl je dat eigenlijk niet mocht, dan bega je een verkeersovertreding.
Wanneer krijg je een boete voor door rood rijden? Je krijgt een boete voor door rood rijden wanneer er wordt vastgesteld dat jij over de stopstreep bent gereden terwijl het licht op rood stond.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Digitale flitspaal
Alle flitspalen in Nederland zijn digitaal. De flitser verstuurt overtredingsgegevens digitaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen.
Kunt u zien of u geflitst bent? Wilt u weten of u geflitst bent? Ook dan kunt u inloggen bij het DigiD waar u uw flitsfoto kunt inzien. U kunt dan controleren of u het echt bent die geflitst is, maar wanneer dit klaar staat in uw DigiD dan kunt u er meestal wel van uitgaan dat u het bent.
Bij defecte verkeerslichten die helemaal niet werken, valt u gewoon terug op de normale verkeersregels. Dat wil zeggen voorrang van rechts verlenen, goed letten op borden en wegmarkeringen, en de situatie zo goed mogelijk proberen in te schatten. U rijdt dus verder alsof er helemaal geen verkeerslichten aanwezig zijn.
Op kruispuntvlakken wordt soms kruismarkering aangebracht, om weggebruikers aan de verkeersregel te herinneren dat ze een kruispunt vrij moeten houden.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.