Race pace is niets anders de de snelheid (pace) van een auto of coureur tijdens de race. Je kan het dus gewoon racesnelheid noemen, maar de Engelse term 'race pace' wordt al zo lang gebruikt dat eigenlijk niemand nog de moeite neemt om het te vertalen.
In totaal heb je drie vrije trainingen per Grand Prix.
De eerste (FP1) en de tweede (FP2) vrije training vinden plaats op de vrijdag.
De startopstelling in de Formule 1 wordt voor de meeste races bepaald aan de hand van de kwalificatie die op zaterdag wordt verreden. Tijdens een Grand Prix waarbij op de zaterdag een sprintrace wordt gereden geldt de uitslag van die korte race juist als uitgangspunt voor de Grand Prix op zondag.
Flat spot. Op een flat spot, een kale plek, is het rubber van de band meer afgesleten. De handelbaarheid van de wagen verslechtert als gevolg hiervan. Een flat spot kan ontstaan door te spinnen of de remmen te blokkeren.
Op de officiële tijdwaarneming kunnen fans, verslaggevers en teams de sectortijden volgen. Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage. Deze band (de 'medium') wordt eigenlijk iedere race wel gebruikt, soms zelfs ook al in de kwalificatie. Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.
De apex is het diepste punt van de lijn door midden van een bocht. Dit punt is vaak, maar niet altijd, het geometrische middelpunt van de bocht. Het raken van de apex zorgt dat de racewagen een optimale lijn neemt en handhaaft de hoogste snelheid. Vaak komt dit in de buurt van het kleinste deel van een bocht.
Een undercut is een manier van knippen en stijlen van haar waarbij de achterkant en de zijkanten van het hoofd een heel stuk korter zijn het haar op de bovenkant.
tow → sleeptouw, trekkabel. tow → slepen, trekken. tow → boegseren, binnenloodsen, loodsen, trekken, paffen, schieten, vuren, slepen, voorttrekken, rondslingeren.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
De coureur die van poleposition start heeft een aanzienlijk voordeel bij de start van de race. Hij hoeft zijn eerste positie alleen te verdedigen en kan (mits hij zijn positie bij de start behoudt) in eerste instantie rijden zonder rekening te houden met rijders voor zich.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
In het slotgedeelte, Q3, nemen de snelste tien coureurs het tegen elkaar op voor poleposition. Teams proberen de coureur zo laat mogelijk aan hun laatste vliegende ronde te laten beginnen, omdat de baan op dan maximale grip (en dus meer snelheid) biedt.
Formule 1-auto's zijn uitgerust met een halfautomatische versnellingsbak. De coureur verandert de gekozen versnelling door middel van "flippers" achter het stuur. De aandrijving is op de achterwielen.
Court for Arbitration of Sport (CAS)
De overcut is precies het tegenovergestelde van de undercut. Bij deze tactiek haalt het team de coureur pas naar binnen voor een bandenwissel nadat de concurrentie dit één of meerdere ronden geleden al heeft gedaan.
Na de grote prijs van Maleisië ontstond er heel wat commotie rond het gedrag van Lewis Hamilton. Hamilton probeerde Petrov af te houden door op het rechte stuk te zigzaggen. Door dat te doen kan een achterliggende rijder niet profiteren van de slipstream. Dat gedrag noemt men ook weaving.
Out-lap. De ronde waarin een coureur de pitstraat heeft verlaten.
De banden hebben een aandeel in deze stijging: de voorwielen zijn per stuk 2,5 kg zwaarder, de achterwielen 3 kg per stuk. De totale schade? 11 kg. Ook is het managen van de temperatuur lastiger dan eerst door de introductie van wieldoppen, welke koeling vermoeilijken.
In 1946 werd de FIA opgericht (Federation Internationale de l'Automobile). Deze FIA vond het maar niets dat de racewagens die aan de Grand Prix meededen zich aan geen enkele regels meer hoefden te houden. Zij besloten dat er weer een nieuwe “formule” moest komen en er werd voor het eerst gesproken over de “Formule 1”.
Gevaarlijke situaties. Maar er zijn ook een aantal praktische opties die een straatauto wel heeft, maar een Formule 1-auto niet. Remlichten bijvoorbeeld. Op de openbare weg ideaal als die toerist voor je plots in de ankers gaat.
Waarschuwende functie
Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat trager is dan gebruikelijk. Dit komt door de het 'harvesten' van energie met het ERS. Een auto remt dan wat zwaarder af en gaat op rechte stukken minder hard. Een volgende coureur kan daarop anticiperen als hij het licht ziet knipperen.
De kleur rood is gekozen, omdat het de aandacht trekt en de grootste golflengte heeft in het zichtbare deel van het spectrum, waardoor het de minste last van verstrooiing in de atmosfeer heeft.