Een grootboekrekening is een rekening bestaande uit een lijst van gelijksoortige uitgaven- en inkomstenposten. Elke grootboekrekening is van het type balansrekening of van het type resultaatrekening. Het grootboek is de verzameling van alle grootboekrekeningen.
Een grootboekrekening is een verzameling van alle inkomsten en uitgaven binnen een bepaalde categorie. Het is dus een lijst met uitgaven en inkomsten die logisch bij elkaar horen. Met grootboekrekeningen deelt u de boekhouding als het ware op in stukjes. Zo heeft u een beter overzicht over uw financiën.
Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.
Op een grootboekrekening boek je gelijksoortige uitgaven of inkomsten. Vergelijk het met een kaartenbak met daarin verschillende kaarten. Op iedere kaart houd je de gelijksoortige inkomsten of uitgaven bij. Voorbeeld: op grootboekrekening "personeelskosten" kun je bijvoorbeeld salaris en vakantiegeld boeken.
Een grootboekrekening is een verzameling van gelijke uitgaven- of inkomstenposten. Grootboeken stammen af van de ouderwetse boekhoudmethode. Hierin werden letterlijk aparte boeken aangehouden per kostensoort. In veel traditionele boekhoudsystemen zie je grootboeken nog afgebeeld als multomappen.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan. Zo komt de balans weer in evenwicht.
Afhankelijk of het een verlies is kies debet of credit voor de regel waarop grootboekrekening 9999 staat. In dit geval staat het resultaat credit, dus staat de regel met grootboekrekening 9999 debet. Als tegenrekening kan een eigen grootboekrekening worden geselecteerd.
Het totaal aan debiteringen moet daarbij gelijk zijn aan het totaal van crediteringen. Het grootboek is dus altijd in evenwicht, d.w.z. het totaal aan de debetzijde is noodzakelijkerwijze gelijk aan het totaal aan de creditkant.
Het openen betekent in boekhoudtermen dat je voor een bepaalde grootboekrekening aan het begin van een boekingsperiode het bedrag van de balans overneemt dat overeenstemt met die rekening. Ga je dus de grootboekrekening “voorraad goederen” openen, dan neem je het bedrag over van de balanspost “voorraad goederen”.
Via een rekening-courant worden kleine bedragen over en weer geboekt. Bedragen die op een RC-rekening worden geboekt, worden doorlopend met elkaar verrekend. Bijvoorbeeld als een bestuurder een eigen rekening door de bv laat betalen. Met de bedoeling dat bedrag korte tijd later weer aan de bv terug te betalen.
Algemene kosten deels aftrekbaar: kantinekosten, relatiegeschenken, representatie, reis- en verblijfskosten; Privé-uitgaven: eventuele privébestedingen die via uw zaak zijn gegaan, privéopnames uit kas van de zaak.
Als je bijvoorbeeld verschillende soorten producten verkoopt of diverse diensten aanbiedt, kan het handig zijn om je omzet op te splitsen. Standaard staan er in het rekeningschema 2 grootboekrekeningen voor je omzet, namelijk 8000 Omzet groep 1 en 8010 Omzet groep 2.
Wat is boekhouding? Boekhouding is een onderdeel van de administratie en betreft alleen de financiële administratie. Alles wat onder het verwerken van financiële zaken valt, is dus boekhouding. Denk hierbij aan facturen of de kasadministratie.
Grootboekrekening privé
Het gaat altijd om een handeling waarbij privé-vermogen ondernemingsvermogen wordt of andersom. Het saldo van deze rekening wordt nooit op de balans of in de winst- en verliesrekening getoond. Je kunt de rekening wel gebruiken voor de controleberekening van het eigen vermogen.
In het zogenoemde 'memoriaal' worden incidentele boekingen gemaakt die niet kunnen worden gemaakt in een ander dagboek zoals het verkoopboek of het kasboek. Dit worden memoriaalboekingen genoemd. Het gaat dus om een journaalpost die niets te maken heeft met uitgaven, ontvangsten, inkoop of verkoop.
Kantoorkosten zijn in de boekhoudwereld een onderdeel van de administratiekosten. Bij kantoorkosten kan worden gedacht aan kosten voor onderhoud en aanschaf van inventaris en andere kantoorbenodigdheden, abonnementen, contributies, telefoonkosten en portokosten.
Wanneer u een bepaalde standaardrekening niet gebruikt kunt u een grootboek kiezen die het meest er bij past. De standaardrekeningen kunnen worden beheerd via Grootboekbeheer -> standaardrekeningen. Er hoeven geen aparte grootboekrekeningen te worden aangemaakt voor elke Activa.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Als je een kosten (= debet) wilt vermeerderen, boek je het bedrag debet in de journaalpost. Als je een kosten (= debet) wilt verminderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost. Als je een opbrengst (= credit) wilt vermeerderen, boek je het bedrag credit in de journaalpost.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Eigenlijk is het eigen vermogen het geld dat jij in je onderneming hebt gestopt, plus de winst die je maakt. Een gezond bedrijf heeft een positief eigen vermogen.
Wat is activa en passiva op je balans
De activa bevat al je bezittingen, zoals je bedrijfspand, voorraden, vervoersmiddelen, maar ook het nog te ontvangen geld (debiteuren).
Wat is het verschil tussen balans en resultatenrekening? In een boekhouding zijn de balans en de resultatenrekening aan elkaar gekoppeld. Op de balans staan je bezittingen en schulden, en in de resultatenrekening staan je kosten en opbrengsten.