Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden. Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken.
Over het algemeen is een zoekwoorddichtheid tussen 1% en 3% goed, maar er zijn een aantal tips om keywords slim te verwerken zodat ze meer opleveren: Zet de keyword in de H1 en H2. Gebruik de keyword in de eerste en laatste zin pagina. Je keyword is het hoofdonderwerp van de tekst.
Een minimum aantal van 300 woorden per pagina wordt aanbevolen. Zorg er in ieder geval dat alle woorden ergens op slaan, maak géén content om maar aan die magische grens van 300 woorden tekst te komen. Je moet weten dat het schrijven van SEO teksten nog steeds gaat om vragen van lezers te beantwoorden.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.
Ook als je kijkt naar een tijdschriftpagina komt dit redelijk overeen. En tijdschriftpagina bestaat meestal uit zo'n 600 woorden en is vergelijkbaar met het aantal woorden op een A4.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden.
Landingspagina's: circa 500 – 1.000 woorden, waarin je de hoofdzoekterm 5 – 6x laat voorkomen en gebruik maakt van een aantal aanvullende zoektermen. Zorg er in alle SEO teksten voor dat de inhoud altijd leidend is, boven het geadviseerde aantal woorden.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Schrijf blogs, plaats video's. Teksten moeten natuurlijk ook antwoord geven op de zoekvraag en uniek zijn. Spits je teksten toe op de juiste zoekwoorden en gebruik synoniemen. Verwerk deze (zoek)woorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Vaak wordt er geschreven dat het voor een website belangrijk is dat een pagina een minimaal aantal worden moet bevatten in verband met de indexeringen van de verschillende zoekmachines. Dit is volgens ons niet het belangrijkste. Maar wij adviseren wel een richtlijn van tussen de 400 en 1000 woorden.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
Een SEO copywriter is kort gezegd een schrijver die precies weet wat en hoe je moet schrijven voor Google. Hij/zij is op de hoogte van alle Google-richtlijnen en zorgt ervoor dat deze op een juiste manier worden verwerkt in de tekst. Dit alles met als uiteindelijk doel een goede ranking in Google!
Gemiddelde dagelijkse productie
Ik vertaal dagelijkse gemiddeld 2500 woorden, ongeveer 6 A4-pagina's. Voor redigeren en proeflezen ligt dat aantal respectievelijk op ongeveer 4500 en 6000 woorden per dag (9 / 13 A4-bladen).
Een rustige spreker neemt lekker de tijd en produceert ongeveer 100 woorden per minuut. Ben je rap van tong of weet je van jezelf dat je sneller gaat praten wanneer je zenuwachtig bent? Houd dan 160 woorden per minuut aan.
*1 A4 met handgeschreven tekst is +/- 375 woorden.
Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Long tail is een term die in SEO vaak gebruikt wordt, maar daarnaast ook bij Google Ads, omdat bij dit advertentieplatform geadverteerd wordt op zoekwoorden.
Gebruik hiervoor de Google Keyword tool of een andere variant, maar zorg dat je de plaats of regio meeneemt in je zoekopdracht. Filter op Nederlands en zoek alleen binnen Nederlandse zoekresultaten. Gebruik deze termen vaker in je content zodat Google je beter weet te vinden.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands dus.