Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is doordat de piloot of cabin crew ziek is, dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten kan de compensatie oplopen tot maximaal € 600,- per persoon.
Een deel van de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij is om personeel, inclusief piloten en cabinepersoneel, 'stand-by' te hebben om in te vallen als gepland personeel niet kan werken vanwege ziekte . Daarnaast vereisen luchtvaartmaatschappijen om veiligheidsredenen dat hun personeel een 'hogere barrière' van fitheid en gezondheid heeft wanneer ze aan boord van een vliegtuig werken.
Een optie voor de piloot is om zich ziek te melden . Piloten moeten zich er echter van bewust zijn dat een werkgever de piloot nog steeds onder druk kan zetten om te vliegen of zelfs wraak kan nemen op de piloot voor het ziek melden. Dit maakt het gedrag van de werkgever echter niet legaal.
Op grond van de FMLA hebben vliegtuigbemanningen in de Verenigde Staten recht op 72 dagen verlof binnen een periode van 12 maanden als zij in het afgelopen jaar 504 uur hebben gewerkt .
Ik ben ziek op vakantie, wat moet ik doen? Bezoek een arts, het is belangrijk dat je zo snel mogelijk beter wordt. Een arts kan je helpen aan een verklaring dat je te ziek bent om te vliegen, of juist dat je wel in staat bent om te vliegen.
Als u plotseling ziek wordt voor uw vlucht, annuleer dan uw reservering via de pagina Boeking beheren . Als het tickettype dat u hebt gekocht restitueerbaar is, kunt u ook een restitutie claimen in Boeking beheren. Neem in andere gevallen contact op met uw verzekeringsmaatschappij voor vergoeding.
Bij simpele kwalen zoals verkoudheid of griep wordt van piloten verwacht dat ze zich terugtrekken uit het vliegen totdat ze zich fit genoeg voelen om te vliegen . Wat betreft de vrij verkrijgbare medicijnen tegen verkoudheid, adviseert de FAA een wachttijd van vijf keer de aanbevolen doseringsinterval.
Heb je recht op een vergoeding als je vlucht is vertraagd of geannuleerd omdat de piloot of een ander bemanningslid ziek is? Ja! De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van genoeg personeel. Het is dan ook de taak aan de luchtvaartmaatschappij om voldoende personeel op stand-by te hebben staan.
Wat gebeurt er als een Blue Angels-piloot gewond raakt of ziek wordt? De Blue Angels Flight Surgeon zal een teamlid medisch diskwalificeren van optreden als hij of zij ziek of gewond raakt . Als die piloot toevallig de vluchtleider/commandant is, wordt de demonstratie geannuleerd.
Bescherming tegen vermoeidheid van piloten
Als een werkgever een piloot ontslaat omdat hij zich vermoeid meldt, kan de piloot een klacht indienen bij de FAA en juridische stappen ondernemen tegen de werkgever wegens het overtreden van de rust- en dienstvoorschriften .
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Dure opleiding en hoge werkdruk
Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
In het zeldzame geval dat beide piloten tijdens een vlucht buiten bewustzijn raken, zijn stewardessen niet getraind om de controle over het vliegtuig over te nemen en het te laten landen . In plaats daarvan zijn er procedures die de stewardessen moeten volgen om te proberen de piloten te reanimeren en de controle over het vliegtuig te behouden totdat er hulp is…
Als zowel de piloot als de eerste officier niet reageren, kan het automatische pilootsysteem worden ingeschakeld om de stabiliteit van de vlucht te behouden terwijl de bemanning de situatie beoordeelt en weloverwogen beslissingen neemt . Het voorkomen van een dergelijke situatie klinkt misschien zeer onwaarschijnlijk, maar is in het verleden wel voorgekomen.
Bij de eerste keuring klasse 1 en klasse 2 voor instrument rating (IR) wordt een gehoortest (audiogram) gemaakt. Men mag op 500, 1.000 en 2.000 Hz geen gehoorverlies hebben van meer dan 20 dB, bij 3.000 Hz van 35 dB. Bij de herkeuring liggen de eisen iets lager.
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Wat doet een piloot tijdens een lange vlucht nog meer dan opstijgen en landen? Piloten bemannen altijd met zijn tweeën de cockpit. De een onderhoudt de communicatie met de verkeersleiding, de ander vliegt. Op een rustig traject heeft de 'vlieger' niet veel te doen als de automatische piloot aanstaat.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
Een van de beste manieren om wagenziekte te voorkomen, is om ervoor te zorgen dat u goed uitgerust bent voordat u gaat vliegen . Dit betekent dat u goed moet slapen en stressvolle situaties moet vermijden die ervoor kunnen zorgen dat u zich angstiger of gestresster voelt. Het is ook essentieel om een lichte maaltijd te eten voordat u gaat vliegen, omdat een zware maaltijd ervoor kan zorgen dat u zich zieker voelt.
Piloten die lange en korte afstanden vliegen, mogen naar het toilet als ze dat nodig hebben, zolang het vliegtuig onder controle is . Piloten gebruiken hetzelfde toilet als de passagiers, tot groot genoegen van de jongere (en soms oudere) mensen aan boord!
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
Tijdens een vlucht neemt het risico op trombose toe: de passagier blijft een lange tijd onbeweeglijk op zijn stoel zitten. De lucht in het vliegtuig is droog en men drinkt vaak weinig.
De luchtdruk en -dichtheid nemen af met de hoogte, wat betekent dat het lichaam minder zuurstof opneemt naarmate het vliegtuig hoger vliegt. Drukveranderingen kunnen er ook toe leiden dat gassen in ons lichaam uitzetten. Het eindresultaat is dat de hoeveelheid beschikbare zuurstof voor ons bloed afneemt.
Vliegen met een breuk vereist voorzichtigheid om verder trauma aan de breuk te voorkomen. Tijdens het vliegen kunnen fracturen het risico op bloedstolsels vergroten. Voldoende bewegen tijdens de vlucht is namelijk geen optie.