Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
Volgens het onderzoeksbureau blijft het chiptekort tot en met 2024 een probleem voor de auto-industrie, zo bericht Automotive News.
Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten. Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Hoe dan ook zijn fabrieken nu hun capaciteit drastisch aan het ophogen. Het zal echter enige tijd kosten voor het effect daarvan zichtbaar is. Het maken van een chip kan namelijk wel een half jaar duren.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
Chip manufacturing
Het maken van de chip. Denk hierbij aan bedrijven als Intel, TSMC, Samsung, SMIC, GlobalFoundries, Micron en Texas Instruments, etcetera.
In een chipfabriek, kortweg fab genoemd, ondergaat de wafer honderden fabricagestappen waarin de microchip als het ware laag op laag gegroeid wordt op de silicium-fundering. Dat proces begint met het maken van de transistors: het belangrijkste element van de chip.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Kia en Toyota lijken als enige (nog) geen echte last te hebben van de aanhoudende chiptekorten. Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat je niet snel een nieuwe auto voor de deur kunt hebben staan.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
De conductoren kunnen pure elementen zijn zoals silicium, germanium of verbindingen zoals galliumarsenide of cadmiumselenide. Welke dus gebruikt worden voor het ontwikkelen voor de chips.
Zowel BMW, Volkswagen als Porsche melden de productie in Europa tijdelijk te moeten stilleggen door leveringsproblemen. Daarnaast leggen een flink aantal fabrikanten hun productie in en export naar Rusland stil.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
ASML staat voor Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf bouwt machines die computerchips maken. En daarin is het uitzonderlijk goed. De Nederlandse onderneming heeft wereldwijd zo'n 90 procent van de markt in handen en levert aan grote chipmakers als TSMC, Samsung en Intel.
ASML is ontstaan uit een joint venture van ASM International en Koninklijke Philips. Het bedrijf is sinds 1995 beursgenoteerd en vormt een onderdeel van de AEX en NASDAQ onder het symbool ASML.
Waarom is er een tekort? De wereldmarkt voor halfgeleiders groeit weer snel, terwijl het aanbod beperkt is. Kortom: het tekort is het gevolg van de eerdere massale annulering van chipbestellingen door autofabrikanten toen de vraag naar auto's instortte, vooral als gevolg van de crisis.
“In een hedendaagse auto zitten tussen de 250 en 300 halfgeleiders. Sommige zijn nodig voor de aandrijflijn en andere voor sturing van bijvoorbeeld elektronica, zoals achteruitrijcamera's, connectiviteit, etc. Het aantal hangt ook af van het model en de opties.
De chief executive officer van ASML is P. (Peter) Wennink, geboren in 1957. Het salaris van Wennink is € 1.077.000 exclusief een bonus van € 3.537.000. Het pensioen van de CEO is € 206.000.
Normaliter is ASML's kwartaalwinst altijd hoger dan de kwartaalwinst van een jaar eerder. Dit keer niet. De omzet (3,5 miljard euro) was lager dan in de periode januari-maart 2021 (4,3 miljard euro). De nettowinst (695 miljoen euro tegen 1,3 miljard vorig jaar) eveneens.
Daarom wordt een fotolithografiemachine ook wel stepper genoemd; een chip wordt belicht, de wafer wordt een stapje verplaatst en dit wordt herhaald totdat alle paar honderd chips belicht zijn.
Een chip is ongeveer zo groot als een rijstkorrel. Deze wordt onderhuids aangebracht, tussen de schouderbladen. Je kat voelt dat als een klein prikje, maar als de chip eenmaal zit, voelt hij er niets meer van.