In de Tweede Wereldoorlog werd radio ingevoerd en omdat het makkelijker te zeggen en te horen was gebruikten piloten gebruikten in plaats van het woord 'Received' het woord 'Roger' om aan te geven dat het bericht ontvangen.
“Flight attendants/Cabin Crew, please prepare for gate departure.”
Een vliegtuig wordt aangemerkt als een Heavy als zijn maximaal toegestaan startgewicht 136.000 kg of meer bedraagt. De terminogie wordt gebruikt om de luchtverkeersleiding en andere vliegtuigen te attenderen op de grotere vereiste onderlinge afstand achter een dergelijk vliegtuig vanwege sterke zogturbulentie.
Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###). Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
Daarom is een vliegtuig uitgerust met een richtingsroer waarmee de piloot een giermoment initieert. Door op het linker of rechter pedaal te trappen wordt het richtingsroer bewogen in de gewenste richting.
Reacties. Grote vliegtuigen en de bijbehorende door de fabrikant bedachte en geteste bedieningsprocedures zijn ontworpen voor een bediening door een team van 2 piloten. Kleine vliegtuigen zijn vaak ontworpen en gecertificeerd voor bediening door minstens één piloot.
Zodra het landingsgestel is ingetrokken kan de piloot wat gas terugnemen. Ook dat is hoorbaar én voelbaar. Het voelt namelijk aan, alsof het vliegtuig naar beneden gaat. Zie ook 'ons evenwichtsorgaan'.
Salaris en Arbeidsvoorwaarden Piloot
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM:
1 streep: second officer in training. 2 strepen: second officer (co-co) of first officer in opleiding. 3 strepen: first officer of captain in opleiding. 4 strepen: captain/gezagvoerder.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Verhoogde waarden van transferrinesaturatie (TSAT) worden (net als verhoogde ijzerconcentraties) gevonden bij ijzerstapeling, bij recent gebruik van ijzertabletten, bij hepatitis en bij overmatig alcoholgebruik.
WCHS: passagiers die hulp nodig hebben bij traplopen, die een rolstoel of ander hulpmiddel nodig hebben voor verplaatsing van het vliegtuig naar de terminal, in de terminal of tussen het aankomst- en vertrekpunt van de luchthaven, maar die zichzelf kunnen behelpen in het vliegtuig.
Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Basiseisen vlieger
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Het gemiddelde salaris voor de functie gezagvoerder in Nederland is € 171.758 per jaar, wat 10% hoger is dan het gemiddelde salaris van € 155.489 per jaar bij KLM voor deze functie.
Een piloot (ook vlieger of vliegenier) is een bestuurder van een vliegtuig of luchtschip. In de commerciële burgerluchtvaart worden piloten vaak aangeduid als verkeersvlieger. In het begin van de luchtvaart sprak men van een aviateur.
De nestel of erekoord, in het Frans fourragère genoemd, is een van oorsprong Frans onderdeel van een uniform.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."