Ook diesel duurder Dat komt omdat het aanbod van diesel nog steeds hinder ondervind van de sancties tegen Rusland. Om de termijnmarkt zijn de prijzen voor diesel in Europa, de VS en Azië gestegen tot het hoogste niveau sinds januari. De stijgende prijzen zijn voornamelijk te wijten aan een krap aanbod.
Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen. Hiermee zijn de accijnstarieven weer bijna op het oude niveau.
Voor diesel bedraagt de stijging 5,6 cent per liter. Daar komt de indexatie met de tabelcorrectiefactor van 9,9% bovenop. Inclusief btw over de accijnsverhoging stijgt de prijs van een liter benzine per 1 januari 2024 met 21 cent. Voor diesel bedraagt prijsstijging ruim 13 cent per liter.
Benzine wordt bij de pomp vanaf 1 januari 2024 mogelijk bijna 21 cent duurder. Dat is het gevolg van het verhogen van de accijns: niet alleen wordt het restant van een eerdere verlaging teruggedraaid, ook wordt het tarief opgehoogd omdat het meegaat met de prijsstijgingen.
Eind augustus 2023 betaal je voor een liter E10 in Nederland 2,249 euro, een liter diesel kost 1,993 euro (bron: United Consumers). Nee, dan Duitsland. Een liter E10 kost gemiddeld 1,873 euro en diesel 1,785 euro.
Voor een tankbeurt van 45 liter diesel betaal je in Nederland nu 94,50 euro, in België 90,45 euro en in Duitsland 95,40 euro. Met 17 cent per liter aan accijns minder, kost 45 liter diesel in Duitsland 89,1 euro. Duitsland wordt met beide brandstoffen dus het goedkoopste van de drie landen.
Het duurste land in de EU om diesel te kopen is Zweden (€ 1,89 per liter) Het goedkoopste EU-land om diesel te kopen is Malta (€ 1,21 per liter)
Het ontzwavelen gebeurt met waterstof, dat wordt gewonnen met aardgas en daar komt veel energie bij kijken. Daarnaast zijn de gas- en energieprijzen de afgelopen maanden omhoog geschoten, dat is ook een van de redenen waarom diesel duurder is geworden.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Autorijden is al onbetaalbaar, maar wordt per 1 januari 2024 nog weer een stukje onbetaalbaarder. Door een accijnsverhoging wordt de prijs van een liter benzine bijna 21 cent hoger. Een liter diesel gaat 13,5 cent meer kosten.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
CO2-vrijEuropa kapt met de benzine- en dieselmotor. Per 2035 komen die niet meer op de markt. Met een levensduur van vijftien jaar houdt dat in dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
De brandstofprijzen gaan waarschijnlijk in de richting van een daling. De tendens op maandag 26 juni 2023. De benzineprijzen zijn vorige week gedaald, terwijl de dieselprijzen zijn gestegen. De komende dagen is een daling van de dieselprijs te verwachten en waarschijnlijk zal ook die van benzine iets dalen.
In augustus 2022 gebeurde wat we voordien voor onmogelijk hadden gehouden: diesel werd duurder dan benzine. Daarna waren er wat fluctuaties, totdat diesel een paar weken geleden tot wel 15 cent per liter duurder was dan benzine.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Het belangrijkste geraffineerde product uit Rusland is diesel. Van alle diesel die we in Nederland gebruiken, komt tussen de 40 en 60 procent van Russische raffinaderijen, meldt lobbyorganisatie VNO-NCW, de belangenvereniging voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
De actuele prijs van diesel in Spanje is € 1,48.
Actuele dieselprijs Frankrijk
De actuele prijs van diesel in Frankrijk is € 1.90.