SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
Door gebruik te maken van SEO komen ze op de lange termijn hoger in de resultaten van Google. Voor de korte termijn oplossing gebruiken ze dan SEA. SEA kan ook gebruikt worden als extra boost tijdens campagne of promotie. De informatie die je dan wint met SEA, kun je dan gebruiken in je SEO campagne.
Search Engine Advertising is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. Je koppelt zoekwoorden aan jouw advertenties. Deze zoekwoorden worden getriggerd als iemand een zoekopdracht uitvoert via de zoekmachine en als vervolg wordt jouw advertentie vertoond. De advertenties zijn meestal de eerste zoekresultaten.
SEA staat voor 'Search Engine Advertising', vertaald in het Nederlands is dat 'Zoekmachine adverteren'. SEA is een brede term want je hebt het niet alleen over adverteren op de zoekmachine van Google maar ook op andere zoekmachines zoals Bing van Microsoft.
SEA inzetten voor SEO
SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Hiermee kan je beter gevonden worden op woorden die heel relevant zijn voor jouw bedrijf. Je vergroot als het ware je relevantie en vindbaarheid.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Vrij vertaald betekent dat je adverteert in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines op het internet. Als SEA specialist zal jij je voornamelijk bezig houden met online adverteren voor websites van klanten of je werkgever. Meestal via Google AdWords en Bing ads.
Jouw posities checken, even Googlen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
SERP staat voor Search Engine Results Page. Letterlijk vertaald: zoekmachine-resultaten-pagina. Als je iets opzoekt in Google, zie je een lijst met gerangschikte zoekresultaten die in beeld. Dat is een SERP.
Met Google Ads kunt u gemakkelijk effectieve advertentieteksten schrijven of afbeeldingen toevoegen. Er zijn verschillende advertentie-indelingen beschikbaar en we helpen u bepalen hoe u uw advertentie het beste kunt samenstellen op basis van uw advertentiedoelen en marketingdoelstellingen.
Display Advertising is een online advertentiemethode. Bij Display Advertising wordt gebruik gemaakt van beeldadvertenties en/of video uitingen. Deze online advertenties zijn zichtbaar op websites en sociale netwerken die jouw doelgroep bezoekt.
Zoekmachine Adverteren (SEA) nog even kort uitgelegd
Als adverteerder kun je instellen op welke zoekwoorden en voor welke doelgroepen je wil meebieden in de veiling. Je betaalt binnen SEA per klik op jouw vertoonde advertentie. Daarom wordt adverteren in zoekmachines ook wel PPC marketing (pay-per-click) genoemd.
Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites naar jouw website. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen en daarmee hoger te ranken op bepaalde zoekwoorden.
Zoekmachine marketing is het optimaliseren van zowel de betaalde als de niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Zoekmachine marketing kunnen we daarmee onderverdelen in zoekmachine optimalisatie (SEO, niet-betaald) en zoekmachine adverteren (SEA, betaald).
Een SEA Specialist in Nederland verdient gemiddeld € 3.610 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.070 (laag) tot € 4.155 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Je kan alleen SEA specialist worden door een opleiding te volgen bij iemand die het al is. Je moet dus door een Google Ads expert opgeleid worden tot Google Ads expert. De meeste Search Engine Advertising experts hebben het te druk om het vak aan anderen te leren.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).