Een deel van de treinen die NS in 2022 en 2023 heeft moeten schrappen vanwege personeelsgebrek keert in 2024 terug. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen dinsdag bekend gemaakt. Zowel in de daluren als in de spits gaan er op veel trajecten meer treinen rijden.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor.Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
"We zijn continu bezig om de dienstregeling aan te passen in verband met personeelstekort. Dat is heel vervelend." Vanaf december laat de NS daarom 10 procent minder treinen reiden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. In de aanloop naar 2023 laat de NS nu al 'stapsgewijs' minder treinen rijden.
Sein- of wisselstoring, of allebei
In het jaar 2022 zijn er 18 dagen waarbij er meer dan 10 procent van alle ritten uitvallen. Oorzaken zijn computerstoringen, stormachtig weer, sein- en/of wisselstoringen, bovenleidingbreuken en aanrijdingen.
Ja! Er zijn momenteel geen grote storingen. Er zijn werkzaamheden op 4 trajecten.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
Iedere dag rijden er zo'n 5200 treinen door Nederland. Daarvoor zijn per dag 1400 machinisten en 1150 conducteurs nodig.
Afgelopen week reden er al minder treinen op vier verschillende trajecten, omdat er te weinig personeel beschikbaar is. Door krapte op de arbeidsmarkt, een hoog ziekteverzuim en een grote uitstroom van werknemers die met pensioen gaan, kampt het bedrijf al een tijd met grote gaten in de roosters.
De vertragingen zijn vooral omdat het spoornetwerk overbelast is geraakt omdat er meer treinen rijden en de overheid verzuimd heeft hier geld in te investeren om de spoorcapaciteit uit te breiden.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
De spoorvervoerder hergebruikt 99 procent van de materialen van oude treinen. 85 procent van de oude materialen wordt gereviseerd en gaat terug in een gemoderniseerde trein. De materialen die niet hergebruikt kunnen worden in een trein krijgen een andere bestemming, bij voorkeur binnen de NS.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen.Dit zijn dan alleen de treinen van NS. Er rijden óók nog treinen rond van goederenvervoerders en andere passagiersberijven.
Reis je zonder abonnement? Zorg dat er minimaal € 20,00 saldo op je OV-chipkaart staat om te kunnen reizen. Heb je een NS-abonnement waarmee je op saldo reist (geen NS Flex)? Dan moet je minimaal € 10 op je OV-chipkaart hebben staan.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Reizigers van 65 jaar of ouder reizen voordelig met de trein. Een heen- en terugreis voor slechts € 7,80*!
De NS past de tarieven elk jaar aan op basis van de verwachte inflatie. Ook het bedrag dat de Nederlandse Spoorwegen jaarlijks betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoornetwerk bepaalt de prijs van de treinkaartjes. Over de hele linie gaan de prijzen gemiddeld met 4,3 procent omhoog.
De NS gaat vanaf volgende maand met minder treinen rijden. De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019.
Gemiddeld vervoert NS 1,1 miljoen reizigers per dag, verdeeld over 4500 treinritten.
Ook huurt NS beveiligingspersoneel in voor deze taak. Om de vele honderdduizenden treinreizigers per dag te kunnen vervoeren, beschikt NS over 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Voor die banen heeft NS eind 2022 nog altijd zo'n 400 mensen tekort.
Per jaar reist hij gemiddeld 40.000 kilometer per spoor.
Reizigers die door vertraging of het uitvallen van de laatste trein op een station stranden, worden vanaf volgend jaar door NS naar huis gebracht. Dat staat in afspraken die staatssecretaris Wilma Mansveld met de vervoerder maakt voor de nieuwe vergunning, die volgend jaar begint en tot 2025 loopt.
Vanaf 15 minuten vertraging krijg je 50% van de ritprijs terug, en bij 60 minuten vertraging krijg je 100% van de ritprijs terug. Wanneer je een half uur of meer vertraging hebt doordat je een gegarandeerde aansluiting hebt gemist, krijg je ook 100% van de ritprijs terug (als de wachttijd 30 minuten of meer was).
Zo rijden de treinen van NS voor 100 procent op groene stroom en rijden de bussen van Qbuzz variërend op waterstof, groene stroom of biobrandstoffen. De meeste auto's in Nederland rijden nog altijd op diesel of benzine: slechts 5 procent van het wagenpark in Nederland is elektrisch.