Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat. En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting. Als je dan over de andere weghelft iemand inhaalt, ziet tegemoetkomend verkeer aan het knipperlicht dat iemand aan het inhalen is.
In Frankrijk mag je al op je zestiende beginnen met het halen van je rijbewijs. Na een aantal theorie- en praktijklessen bij een rijschool mag je gaan oefenen op de weg. Er moet dan wel altijd een begeleider naast je zitten die al langer zijn rijbewijs heeft. Dat kan bijvoorbeeld je vader of je moeder zijn.
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
De Fransen zijn gesloten en houden erg van hun privacy. Fransen hechten erg veel waarde aan beleefdheidsvormen en zij bespreken zelden tot nooit privé zaken met collega's of kennissen. Vertrouwen wordt gewonnen door het tonen van correct gedrag.
Je komt ze voornamelijk tegen in openbare toiletten omdat het goedkoper is en veel gemakkelijker te onderhouden en schoon te maken. Een Frans toilet is ook hygiënischer omdat je niet met je billen op een vieze bril hoeft te zitten. En je bent sneller klaar omdat je niet even lekker kunt gaan zitten.
In de ochtend beginnen de Fransen met het ontbijt: 'le petit déjeuner', 's-middags eten zij hun lunch: 'le repas', en in de avond eten zij het 'diner'. Fransen nemen vaak uitgebreid de tijd voor hun eten.
Wat moet je doen als je niet kunt invoegen? Op het einde van de invoegstrook stoppen, en wachten totdat je ertussen kan. NIET over de vluchtstrook doorrijden.
Bij het invoegen en uitvoegen moet een bestuurder al het andere verkeer voorrang verlenen. De invoegende bestuurder betaalt meestal de schade die ontstaat door een aanrijding bij het invoegen. U krijgt een letselschadevergoeding als een ander aansprakelijk is voor een aanrijding bij het in- of uitvoegen.
Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto's even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht!
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus.
Vier maanden kwijt
Als je ruim 50 kilometer te hard rijdt, kan de politie direct je rijbewijs invorderen. Wanneer het gaat om een snelheidsoverschrijding tussen de 50 km/u en 70 km/u te hard, zal het OM het rijbewijs voor 2 maanden inhouden. Bij meer dan 70 km/u zult u het rijbewijs voor minimaal 4 maanden kwijt zijn.
De A staat voor apprentice (leerling) en is bedoeld om andere automobilisten te laten weten dat ze te maken hebben met een beginnend bestuurder. De eerste twee jaar na je rijexamen is het verplicht om deze op je auto te plakken.
Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen. Als beide bestuurders van rijbaan wisselen bij het ritsen moeten beide bestuurders voorrang verlenen. Daarnaast kan van belang zijn met welke snelheid en met welke afstand een bestuurder invoegt.
Je mag rechts inhalen in de volgende situaties: Als een bestuurder links voorsorteert en aangeeft naar links te willen. Als je rechts van een blokmarkering rijdt (bijvoorbeeld bij een in- of uitvoegstrook). Als je een tram wilt passeren.
Toelichting. In een weefvak worden verkeerstechnisch gezien een invoegende en uitvoegende beweging zodanig gecombineerd, dat de invoegstrook en uitvoegstrook in elkaar overlopen. Een weefvak is een gelijkvloerse oplossing om uitwisselingen tussen twee rijbanen (met verkeersstroom in dezelfde richting) af te wikkelen.
Invoegstroken voor werkverkeer
- De beginsnelheid bij het invoegen is gesteld op 0 tot 10 km/h vanwege de beperking bij het uitrijden van het werkvak. - Op rechts gelegen invoegstroken is de snelheid waarmee het verkeer invoegt is 0,75 van de (tijdelijke) maximum snelheid, met een maximum van 60 km/h (0,75 x 80 km/h).
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Reacties. "Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. Wel kunt u een boete krijgen als u zo langzaam rijdt dat u het overige verkeer hindert of in gevaar brengt." Dus nee, niet per se, maar je mag overig verkeer niet in gevaar brengen.
Tips bij het uitvoegen
Hou je richtingaanwijzer aan zolang je links naast je blokjes ziet. Na de laatste pijl houden de blokjes op en dan zet je het knipperlicht uit. Schakel altijd voor de (scherpe) bocht naar de juiste versnelling (meestal 3e of 4e versnelling).
Gewenste versnelling Rijd in de 4de versnelling de snelweg op. In de 4de versnelling kan de auto meer kracht leveren als je in een korte tijd sneller moet gaan rijden. Schakel op de eerste rijstrook van de snelweg door naar de 5de versnelling als je tegen de 100 kilometer per uur rijdt.
Houd er ook rekening mee dat verkeer dat verplicht moet invoegen, zoals bij een wegversmalling, in Duitsland voorrang heeft. De enige uitzondering is invoegen op de snelweg vanaf een oprit. Dan heeft invoegend verkeer, net als in Nederland, geen voorrang.
1. Café Au Lait. Dit is een van de meest populaire dranken in Frankrijk. Het is in feite de Franse versie van koffie en warme melk.
1. Boeuf Bourguignon. Boeuf Bourguignon wordt ook wel boeuf à la bourguignonne genoemd en behoort echt tot de authentiek Franse recepten. Het Franse gerecht heeft zijn naam te danken aan de Bourgognestreek, waar dit recept vandaan komt.
De Fransen zien er wel brood in: hun baguette in de koffie dopen. “In Frankrijk hebben we een ander ontbijt dat in Nederland of Engeland,' vertelt Roturier. “We krijgen een grote kom met koffie, warme chocolademelk of thee. Dan maak pak je een stukje stokbrood en dat besmeer je met boter of gezouten boter.
Te dicht invoegen achter een ander voertuig dat zich al op de doorgaande rijbaan bevindt moet je voorkomen. Als je moet stoppen omdat er bijvoorbeeld geen ruimte is om in te voegen, bijvoorbeeld bij file, doe dat dan aan het begin van de invoegstrook, dan heb je nog de tijd snelheid te maken.