In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt. Tegenwoordig zijn er ook treinen die beschikken over werk en rustzones en Meet & Greet-zones.
#2 De definitie van een stiltecoupé
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.
Dus u moet nog even op zoek naar de echte stiltecoupe in uw trein, in de DDZ dubbeldekker (oude dubbeldekker te herkennen aan de rechte onderkant van de trein) bevindt deze zich aan de voor - of achterkant van de trein op de bovenste verdieping.
18 reacties. De aanduiding van stiltezones in de trein is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
Algemene uitdrukking voor een afgesloten ruimte binnen een rijtuig, kan bijvoorbeeld een coupé zijn.
Een coupérijtuig is een passagierswagon die is verdeeld in aparte gedeelten of compartimenten, zonder enige mogelijkheid om tussen de compartimenten te bewegen .
Coupeborden zijn gewone dinerborden met een glad oppervlak tot aan de rand. Ze zijn over de hele wereld erg geliefd.
Kun je een boete krijgen als je praat in de stiltecoupé? De kans dat je een boete krijgt als je lawaai maakt of praat in de stiltecoupé is klein. Het is echter mogelijk om een boete te krijgen voor “zodanig geluid voort te brengen dat anderen daarvan hinder ondervinden” en daar staat een bedrag van € 140,- voor.
ProRail en NS hebben hiervoor gekozen omdat wilde bijen, vlinders en andere insecten het moeilijk hebben in Nederland. Deze insecten houden niet van een strak groen gazon, maar juist van wilde bloemen.
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is de gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe of witte streep, ook wel boven én onder de ramen.
NS heeft afgelopen jaar een 'werk- en rustcoupé' geïntroduceerd. Dit is een plek waar je kan werken, rusten en zachtjes praten zonder anderen te storen. Deze nieuwe coupé is nog bij weinig mensen bekend. Tevens is het voor mensen lastig zich aan deze regel te houden – 'zachtjes praten' is immers een grijs gebied.
Bij boeking in een Quiet zone: Reizigers mogen hun telefoon niet gebruiken . Het telefoontoestel moet op de stille modus worden gezet zodra u in de trein zit. Praten op de telefoon is verboden. Als reizigers worden betrapt op praten op de telefoon, zal de conducteur of medepassagiers hen vragen dit niet te doen.
Een 'Stiltezone' is een rijtuig of een verdieping in een rijtuig voor reizigers die op zoek zijn naar rust om te lezen, werken, studeren of wat te slapen enz. Reizigers wordt gevraagd om zo stil mogelijk te spreken, het volume van hun hoofdtelefoon stiller te zetten en hun telefoon op stil te zetten.
„Een warme temperatuur, weinig prikkels en weinig licht tellen zeker mee.Ook is er in de trein vaak weinig zuurstof aanwezig, wat er voor zorgt dat je moe wordt.” Verder vertelt ze dat het deze tijd van het jaar extra verleidelijk is om in slaap te vallen.
Het is niet verboden in Nederland om een koptelefoon of oordopjes te dragen tijdens het autorijden of fietsen. Vanuit het SWOV is bekend dat 90% van de automobilisten heeft aangegeven graag naar muziek of radio te luisteren.
In Nederland bestaan stiltecoupés bij de Nederlandse Spoorwegen sinds 2003. Op de ramen ervan zit een grote sticker met opschrift STILTE [S] SILENCE en binnen de stiltecoupé is er een pictogram van iemand die zijn vinger tegen zijn lippen houdt.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Gereserveerde zitplaatsen
In de trein is te zien of een zitplaats gereserveerd is. Boven de zitplaats geeft een rood lampje aan dat de stoel bezet is, een groen lampje als de stoel pas voor een later deel van het traject gereserveerd is.
Alle NS-treinen hebben een wc. In de trein is de wc gratis.
Het verschil tussen de 1e en de 2e klas in de trein zit in het geleverde niveau van comfort en faciliteiten. Een 1e klas Interrail Pass is duurder dan een 2e klas Interrail Pass, maar geeft je ook toegang tot zitplaatsen met meer ruimte en extraatjes, zoals eten en drinken.
Vorm van een rand: tijdloos, traditioneel en perfect om de sappen van het eten op te vangen. Vorm van een coupé: randloos en plat , deze borden zijn ideaal voor een minimalistische look en om de focus op het eten te houden.
Een Lean bord biedt een eenvoudig overzicht van de werkzaamheden die nog gedaan moeten worden en afgeronde werkzaamheden. Tijdens dagelijkse stand-ups wordt de voortgang besproken aan de hand van het Lean bord. Dit heeft twee grote voordelen: transparantie en kortlopende opdrachten.
Coupe (spreek uit: 'koep'; meervoud coupes), zonder accent op de e, betekent onder meer 'haardracht' en 'schaaltje waaruit je ijs eet'. Die laatste betekenis van coupe is terug te voeren op het Latijnse cuppa voor 'beker, kop'.
Sleeper class is de meest voorkomende slaapwagon bij Indian Railways . Er zijn zes bedden in drie lagen tegenover elkaar in een enkele baai met opvouwbare bedden in het midden en bedden met twee lagen aan de zijkanten in de lengterichting van de gang. De rijtuigen hebben een capaciteit van 72 tot 81 bedden per rijtuig.