In 1965 werd de SUR (Stichting tot Uitzenden van Reclame) opgericht, maar omdat men de naam niet prettig in het gehoor vond liggen, werd deze in 1967 veranderd naar Ster. De reclameblokken mochten alleen voor en na het nieuws (het NOS Journaal op de televisie en de Radionieuwsdienst op de radio) worden uitgezonden.
Stichting Etherreclame (Ster) is in 1965 opgericht om de reclameruimte op de kanalen van de Nederlandse publieke omroep te verkopen. Ster draagt haar reclame-inkomsten af aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, die deze op haar beurt gebruikt voor de financiering van de publieke omroep.
In 1923 lanceert reclamebureau Coppens de eerste reclamecampagne in Nederland.Onder de leus 'versch gekarnd' wordt het merk Blue Band geïntroduceerd. Overal verschijnen affiches, emailleborden, etalagekaarten en advertenties met het Blue Band-meisje.
Gemiddeld duurt een tv reclame tussen de 20 en 35 seconden. Er zijn ook mogelijkheden om korte reclames van 5 seconden te maken.
Cees van Staal maakte de reclame voor de krant die als allereerste wordt uitgezonden.
Op dit moment is het niet 100% duidelijk of gepersonaliseerde reclame op televisie in lijn is met de privacywetgeving. De providers vinden van wel. “Kijkers die persoonlijke reclame op televisie krijgen hebben ooit toestemming gegeven om hun data te gebruiken.” aldus Telenet.
Wat kost de productie van TV reclames? De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt.
Wat kost adverteren op tv? Bij Ster koop je reclame in middels een campagne op de NPO-zenders. In een bepaalde periode zetten we je commercial dan op meerdere momenten in, waarmee je een bepaald bereik genereert. Een gemiddeld instapbedrag voor een tv-campagne bij Ster is €40.000.
Nederlandse Reclame Code: wettelijke regels voor reclame
reclame mag niet misleidend zijn; een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten; een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.
Albert Heijn heeft de Gouden Loeki gewonnen. Dat is de prijs voor de beste tv-reclame van het afgelopen jaar. Hun reclamespot kreeg de meeste stemmen van het publiek.
Het symbool ster ster zou symbool staan voor het licht in de duisternis, voor hoop en de eeuwigheid. Het ster symbool is heraldiek en emblematisch afhankelijk van het aantal hoeken en de kleuren. Deze combinaties hebben verschillende betekenissen.
Ster-directeur Frank Volmer zegt te blijven strijden om hier verandering in te brengen.
Wat kost een advertentie op YouTube? Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker.
De meerderheid van Specialisten op het gebied van reclame en marketing verdient een salaris tussen € 2.156 en € 4.380 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Specialisten op het gebied van reclame en marketing varieert van € 2.156 tot € 2.767.
In oktober 2002 bleek uit onderzoek van de KRO dat veel kijkers zich storen aan het harde geluid van televisiereclame. Reclamemakers gebruiken vaak een techniek waardoor het geluid van hun commercial harder overkomt.Ze willen daarmee voorkomen dat hun reclame niet genoeg opvalt.
Alle omroepen hebben reclame nodig om programma's te kunnen maken.Dankzij reclame's krijgen de programma's namelijk geld binnen. De programma's laten bijvoorbeeld een reclame zien van een winkel. Daar is de winkel blij mee, omdat veel mensen deze reclame zien.
Een commercial in de rust van de eerste WK-wedstrijd van Nederland tegen Spanje kost 200.000 euro voor een halve minuut.
Ook weekbereik neemt toe
Van deze miljoenen Nederlanders zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar wekelijks 14,4 miljoen personen bereikt via het tv-scherm. Hiermee ligt het bereik in procenten op 91 procent. Ter vergelijking: in de eerste drie kwartalen van 2018 lag dit percentage op 89 procent.
Een commercial is een vorm van reclame die kan worden uitgezonden in een reclameblok op radio of televisie.
Voor een campagne op de zenders van Talpa (SBS6, Net5, Veronica en SBS9) bereik je volgens Talpa 93% van de Nederlandse televisiekijkers. Met een looptijd van 7 dagen in de maand februari 2020 worden de volgende prijzen en indexen gehanteerd: Bruto tijdvak basisprijs: €778.- (voor een spot van 15 seconden)
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.