Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Het licht gaat namelijk uit vanwege de veiligheid. Meestal gaat het goed, maar als een vliegtuig crasht, dan moeten de passagiers er zo snel mogelijk uit. Zo'n evacuatie gebeurt in het donker, want tijdens een ramp zetten ze het licht uit.
Omdat vliegtuigen in de lucht zichtbaar moeten zijn om eventuele ongelukken te voorkomen en om tijdens het taxiën in het donker zichtbaar te zijn.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Er zitten diverse lichten op een vliegtuig met allen een eigen functie. Die knipper lichten heten Anti collision lights. Zeg maar anti aanrijdings lichten. Ook op het platform hebben die een functie.
Waarom? Het licht in de cabine gaat uit als het vliegtuig naar de startbaan rijdt, en voor de landing. Dit heeft te maken met het nachtzicht van personeel en passagiers. Bij ontruiming van het vliegtuig telt elke seconde, en als de ogen aan het donker moeten wennen, gaat er kostbare tijd verloren.
Navigatielichten, positielichten of boordlichten zijn lampen op zee- en binnenvaartuigen en op vliegtuigen, waarvan de constructie en het gebruik bij wet zijn geregeld.
Daglicht zorgt ervoor dat je dagritme in balans blijft en je een 24-uursritme behoudt. Licht beïnvloedt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol en het slaaphormoon melatonine. We nemen licht waar met onze ogen. Die verzamelen het en geven het door aan onze hersenen.
Licht ontstaat als atomen veel energie bevatten. De atomen geven die energie af door licht uit te stralen. Kijk naar de zon, onze grootste lichtbron. Die bestaat uit allerlei gezellige gassen, die met elkaar reageren.
Licht verspreidt zich door middel van atomen
Als een lichtbron, bijvoorbeeld een gloeilamp, licht uitzendt, verspreidt het zich doordat de lichtdeeltjes op atomen botsen. Het licht kan meteen doorgestuurd worden, zoals wanneer twee biljartballen op elkaar botsen.
Licht is eigenlijk zichtbare warmte. Als iets heel warm wordt, gaat het licht geven. Vuur geeft bijvoorbeeld licht. En zo werkt het ook met een kaars; het vlammetje wordt zo snel warm dat het licht gaat geven.
Licht beweegt zich voort zoals de golven op de zee, het geluid in de lucht, de trillingen op een snaar. Licht is een deeltje. Licht bestaat uit een stroom van deeltjes, fotonen genaamd, die zich gedragen als knikkers op een knikkerbaan.
De meest voorkomende lichtkleur is 2700K, welke vergelijkbaar is met normale halogeenverlichting en gloeilampen. Staat er bij een led lamp "warm wit" aangegeven? Dan is dit bijna altijd 2700K.
Licht reist met een ongelofelijke snelheid: 1 miljard kilometer per uur. Dat is 300.000 kilometer in 1 seconde. Het licht kan met die snelheid 10 rond de aarde reizen in 1 seconde. En het licht dat de zon op dit moment uitstraalt zien wij pas over 8 minuten op aarde.
De verschillende golflengten worden door het oog gezien als verschillende kleuren: rood voor de langste golflengte en violet voor de kortste. De grootste gevoeligheid van het menselijk oog ligt bij 555 nm (geelgroen) bij daglicht, en bij 507 nm (blauwgroen) bij nacht.
Ultraviolette straling is elektromagnetische straling waarvan de golflengte kleiner is dan de onderste zichtbaarheidsgrens van licht. Ultraviolet licht heeft een golflengte tussen 315 en 440 nanometer en ligt links van de kleur violet.
Ook zichtbaar licht is een vorm van straling, evenals de warmte die van een verwarming af straalt. Straling, of beter gezegd: elektromagnetische straling, is eigenlijk een verzamelterm. Het omvat niet alleen gevaarlijke soorten, zoals ultraviolette en röntgenstraling, maar ook zoiets onschuldigs als zichtbaar licht.
Het zichtbare spectrum strekt zich uit over golflengten van ongeveer 380 nm (nanometer) (violet) tot 780 nm (rood) in vacuüm en lucht. In vacuüm plant licht zich, zoals alle elektromagnetische straling, voort met de lichtsnelheid.
Het begrip fosforescentie wordt nu gebruikt voor een verschijnsel dat je wel kent van die lichtgroene lichtknopjes, plaatjes en stickers: ze geven licht in het donker, lang nadat het licht uitgedaan is. Lang wil in dit verband zeggen een paar tellen tot soms wel een kwartier.
Mensen met migraineaanvallen die erger worden door licht, kunnen baat hebben bij groen licht. De pijn lijkt erger te worden door wit, blauw, rood en oranje licht. Maar een zwak, groen schijnsel zou een aanval juist kunnen verminderen. Groen licht kan migraine verminderen.