Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Vroeger was dit in Frankrijk verplicht en sommige bestuurders kunnen deze gewoonte blijkbaar niet loslaten. Het is ooit ingevoerd om aan achterop- en tegemoetkomend verkeer te laten zien dat je nog steeds met een inhaalactie bezig bent, maar weldra de rijstrook weer zal verlaten.
5. Preventief knipperen op de autoroute. De jongere generaties leren het langzaam af, maar veel oudere Fransen doen het nog altijd: vroeg hun knipperlicht aanzetten als waarschuwing dat ze binnenkort een keer van rijstrook gaan wisselen…
Je hebt op een rotonde zelf voorrang als de rotonde wordt aangekondigd door het driehoekige bord 'rond-point' en/of als er een bord 'Vous n'avez pas la priorité' (= u heeft geen voorrang) is geplaatst. Staat er geen bord dan heb je juist als je de rotonde nadert voorrang, maar dat zie je niet vaak meer.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je afslaat? Je moet namelijk in alle gevallen de richtingaanwijzer gebruiken en je vergeet het gemakkelijk. Je kunt een boete krijgen als je geen richting aangeeft.Die boete bedraagt in 2023 €110.
Geen knipperlicht: boete
Je moet je knipperlichten gebruiken om je richting aan andere weggebruikers aan te geven. Het is verplicht om knipperlicht te gebruiken als je bijvoorbeeld rechts of links afslaat. Heb je een kapot knipperlicht of gebruik je geen knipperlicht?Dan riskeer je een boete van € 110,- (2023).
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.
De letter 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Maar in tegenstelling tot de L van lesauto in Nederland gaat het hier niet om een officiële lesauto, maar om een auto waarin een leerling zit die relatief kort geleden zijn rijbewijs heeft gehaald.
Op snelwegen mag je in Frankrijk 130 km/u rijden of bij regen 110 km/u.Wanneer je combinatie zwaarder is dan 3500 kg, dan is dit 90 km/u.Op autowegen mag je 80 km/u rijden. In de bebouwde kom gelden de standaardregels.
Rotondes. Zie je een driehoekig waarschuwingsbord Rotonde en/of het bord Vous n'avez pas la priorité (U hebt geen voorrang), dan moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden.
Voor beginnende bestuurders geldt in Frankrijk (net als in Nederland) een lager toegestaan alcoholpromillage bij het rijden. Voor gevorderde bestuurders geldt een maximaal toegestaan alcoholpromillage van 0,5. Beginnende bestuurders mogen een alcoholpromillage van maximaal 0,2 in het bloed hebben.
Net als in Nederland hebben voetgangers op het zebrapad voorrang. In de praktijk zullen de meeste Franse automobilisten pas stoppen als een voetganger zich op het zebrapad bevindt of er op stapt. Ook voor veel zebrapaden staat een bord met 'Cédez le passage' ofwel: 'Voorrang verlenen'.
Rijstroken op de Franse snelwegen die aangeduid zijn met de witte ruit op een blauwe of zwarte achtergrond zijn voorbehouden voor wagens waar minstens twee personen in zitten, auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en taxi's met of zonder passagiers.
Verplicht in de auto in Frankrijk
U moet een gevarendriehoek meenemen in de auto.
Net zoals de Spanjaarden genieten ook de Fransen maar al te graag van een 'la siesta' na de lunch. Dit betekent dan wel dat openingstijden van de kleinere winkels voor een paar uur gesloten zijn. Meestal is dit tussen 12.30 en 14.30. Daarnaast is ook 'la pause clope' heel populair.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Deze sticker wordt in Frankrijk op auto's gebruikt om aan te geven dat de bestuurder net zijn rijbewijs heeft. Twee jaar na het behalen van het rijbewijs mag de sticker van de auto. De letter A staat voor “apprentice” en dit betekend leerling.
Als je buiten de milieuzones blijft kun je zonder milieusticker naar of door Frankrijk reizen. Reis je echter regelmatig met de auto naar of door Frankrijk, dan doe je er verstandig aan de milieusticker van tevoren te bestellen. Ook als je niet van plan bent de grote steden te bezoeken of slechts op doorreis bent.
In Frankrijk rijden sommige auto's met een sticker met een rode A. De A staat voor 'apprentice' dat betekent 'leerling. ' Deze sticker heeft te maken met het rijbewijs.
Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Met de auto
Bij een verblijf van minder dan 6 maanden in Frankrijk mag je met een (inter)nationaal rijbewijs rijden in Frankrijk. Als je langer dan 6 maanden blijft, dien je jouw rijbewijs te wijzigen en je auto te laten keuren.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
Het gebruik van de richtingaanwijzers is dus verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing, zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.