Het bekende koplamp kruis is een terugblik op de goede oude tijd van het motorrijden en een eerbetoon aan de racers die de Café Racer look hebben beïnvloed.
Dat is een veelvoorkomend verschijnsel. De koplamp behuizing is niet luchtdicht gemaakt. Er kan door luchtvochtigheid en temperatuurverschillen condens in ontstaan, de glazen beslaan. Dat verdwijnt vrij kort nadat de dimlichten zijn aangezet.
Een andere oplossing om vocht in de koplamp te verhelpen, is een gaatje boren in de behuizing van de lamp. Door achter de reflector van de lamp een klein gaatje in de behuizing te boren, kan het water weglopen in plaats van te gaan condenseren. Dit is een makkelijke manier om zelf vocht in een koplamp te verwijderen.
De koplampen kunnen bijvoorbeeld van binnenuit beslaan nadat u door de wasstraat bent gereden of wanneer het motorcompartiment afkoelt in een koude omgeving. Maar ook defecte afdichtingen of een verstopt ventilatiesysteem kunnen de koplampen doen beslaan.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Koplampen vervangen: de kosten op een rij
Halogeenkoplampen zijn goedkoop rond de 80 tot 250 euro*. Xenonkoplampen zijn met 500 tot 1.500 euro* duurder. Nieuwe led-koplampen voor auto's kunnen zelfs tot 2.000 euro* kosten.
Bij het inschakelen van de verlichting zorgt de xenon ballast ervoor dat er alvast stroom door de lampen gaat, zodat ze opgewarmd worden. Is de lamp eenmaal aan, wordt de starter uitgeschakeld, maar blijft de ballast in functie.
Condens in de koplamp kan gevaarlijk zijn, vooral bij het rijden in de nacht. Net zoals vuil op de buitenkant van de koplampbehuizing kan vocht dat in de behuizing zit opgesloten het licht afzwakken of zelfs blinde plekken veroorzaken.
Gevolg: APK afkeuring
Een goede garage zal bij de APK keuring alle belangrijke eisen voor je verlichting checken. Zo moet je koplamp vochtdicht zijn en het lichtbeeld mag niet vertekenen. In principe is het normaal dat door het ventilatiesysteem je koplampen lek zijn.
Zet op een droge en zonnige dag de ramen van uw auto een paar uur iets open. Zo krijgt vocht in het interieur de kans de auto op een natuurlijke wijze te verlaten. Tijdens het rijden kunt u natuurlijk ook de ramen iets open zetten met de kachel op een warme stand zodat de vochtige lucht uit de auto kan ontsnappen.
Bewegen stimuleert de doorbloeding, waardoor je lichaam minder vocht vasthoudt. Drink dranken met een vochtafdrijvend effect, zoals gemberthee, groene thee of thee van paardenbloem, brandnetel of peterselie. Eet voldoende groenten met een vochtafdrijvende werking, zoals citroen, venkel en asperges.
Koplampreinigingsinstallaties verbeteren het zicht in het donker en verhinderen de verblinding van de tegenliggers door strooilicht.
Condensatie is een fenomeen dat in vrijwel iedere woning voorkomt. Het ontstaat wanneer warme en vochtige lucht in een ruimte geen uitweg kunnen vinden. Als gevolg hiervan zal deze vochtige lucht zich hechten aan aanwezige koudere oppervlakken. De meest bekende verschijningsvorm is op een raam of een spiegel.
De condensvorming ontstaat bij een lage buitentemperatuur in combinatie met een hoge relatieve luchtvochtigheid. Dit is vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt.
Als eerste kun je het beste, en het veiligste, met een droge kwast-microvezel-tool de binnenkant van de koplamp poetsen. Hiermee kun je al een heel groot gedeelte van het vuil verwijderen. Als je op dit moment al met vocht gaat beginnen maak je jezelf het lastiger omdat je dan het vuil heen en weer gaat smeren.
Veiligheidsvoordelen van koplampsproeiers
Vervuilde koplampen veroorzaken sneller verblinding bij andere weggebruikers. Tevens heeft de bestuurder zelf ook slechter zicht op de weg bij een vervuilde koplamp. Een goede koplampreiniging is daarom belangrijk voor de veiligheid.
Het meeste vocht wordt door normaal gebruik veroorzaakt. Sneeuw dat aan de schoenen is blijven hangen, is de meest voorkomende oorzaak voor vocht dat in het interieur terechtkomt. Dit is meestal geen probleem en wordt tijdens de rit duidelijk.
Verlichting. Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn.
H7 halogeen autolampen hebben een levensduur van ongeveer maximaal 450 uur. Als je dus ongeveer 1,5 uur per dag je lampen aan hebt, gaan ze 1 jaar mee. LED-lampen hebben een langere levensduur ten opzichte van halogeen lampen. Gemiddeld kan een led-lamp 50.000 uur branden.
Voorschakelapparaten (VSA's), ook wel ballast genoemd, worden gebruikt voor stroombegrenzing. Het is de energieregulator voor de lichtbron. Bij conventionele VSA's heb je een starter nodig, die zorgt voor de ontsteking van de lampen.
Wat is de levensduur van LED verlichting? LED spots gaan gemiddeld 35.000 branduren mee. Dit is natuurlijk niet voor iedere lamp hetzelfde, dus u kunt ervan uitgaan dat de minimale levensduur van LED ongeveer 20.000 branduren is, en de maximale levensduur ongeveer 60.000 branduren.
Bel de Wegenwacht
Kun je niet veilig de weg op, bijvoorbeeld omdat een van je lampen kapot is? Ook dan staat de Wegenwacht voor je klaar. Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.