De lucht die langs de vleugels stroomt zorgt voor een lift. De kracht van de lift hangt samen met het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee de lucht langs de vleugels stroomt. De oppervlakte/draagkracht van de vleugels worden voor de start verhoogd door het uitschuiven van de flaps en slats aan de vleugels.
Hoe snel gaat een vliegtuig bij opstijgen? Een passagiersvliegtuig bereikt een snelheid van ongeveer 250 km/u alvorens op te stijgen en het luchtruim in te gaan. Deze snelheid is noodzakelijk om voldoende lift te genereren voor het opstijgen, zodat het vliegtuig veilig de lucht in kan zweven en de reis kan beginnen.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller.
Een flink vliegtuig zoals de Boeing 747 (bij de start zo'n 375.000 kilo), heeft 3000 meter baanlengte nodig om op te stijgen. Aangekomen bij zijn bestemming heeft hij brandstof verbruikt en weegt hij nog 285.000 kilo. Dan is er 1900 meter nodig voor de landing.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie. Luchtzakken komen vooral voor in gebieden met slecht weer, reden waarom vliegtuigen bij voorkeur om slecht weer heen vliegen.
De onderkant is bijna atmosferisch.Daardoor wordt een vliegtuig naar boven gezogen en kan vliegen. Maar dat drukverschil op het uiteinde van de vleugel veroorzaakt een stroming van onder naar boven. Dat geeft ook de soms zichtbare werveling.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Momenteel is de langste vlucht ter wereld die van New York naar Singapore: 18 uur en 40 minuten.
De piepjes in het vliegtuig worden gebruikt als signalen voor de crew. Ze worden gebruikt om onderling met elkaar te communiceren. Per luchtvaartmaatschappij kan de betekenis verschillend zijn.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant.Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
Achteraan (achter de motoren) is het iets luidruchtiger. Bovendien kan het bij turbulentie vooral achteraan in het vliegtuig (hevig) schokken.
Wees niet bang voor turbulentie
Evenzo zullen de vleugels niet afbreken - sommige kunnen zelfs tot 90 graden buigen - en het vliegtuig zal niet plotseling op zijn rug draaien.
De vleugel krijgt een liftkracht omhoog en ondervindt een wrijvingskracht naar achteren. De vleugels houden het vliegtuig door de liftkracht in de lucht.
Naarmate je hoger gaat vliegen is de lucht minder dens, en per keer "inademen" heb je dus minder zuurstof binnengekregen.Laat je dit te ver komen dan sterven de mensen aan zuurstoftekort (zie crash Helios B737).
FlightAware stelde in 2017 vast dat er op een willekeurig moment gemiddeld 9.728 commerciële vliegtuigen in de lucht vlogen. „Door de pandemie zien we in 2021 en in de eerste maanden van dit jaar zo'n 10.000 tot 20.000 vluchten per dag minder.
Turbulentie ontstaat door een verstoring van de lucht, bijvoorbeeld door hevige wind of lucht die omhoog beweegt. Het komt vaak voor in de buurt van bergen of in tropische gebieden, waar warme lucht opstijgt en uitzet. Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte. "De angst om per vliegtuig te reizen tijdens deze periode is echter onnodig", verzekert hij.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.
Kan turbulentie een crash veroorzaken? Deze vraag zorgt vaak voor onzekerheid en kan gelukkig met "nee" worden beantwoord.