Schrijven is goed voor de motorische ontwikkeling Dat vraagt om een goede lichaamscoördinatie. Schrijven heeft een positief effect op de ontwikkeling van zowel de grote als de kleine motoriek. Ogen, hersenen, nek, spieren in de vingers – alles moet met elkaar samenwerken.
Schrijven is bijvoorbeeld belangrijk voor de ontwikkeling van je lichaam en geest. Het zorgt ervoor dat je nadenkt en geeft gedachten structuur. Maar het helpt ook bij het verwerken van emoties -schrijf het van je af- en geeft je inzicht. Schrijven is dus een effectief middel om jezelf én anderen beter te begrijpen.
Een net handschrift is om meerdere redenen handig. Door netjes te leren schrijven, kan je kind zijn eigen werk beter controleren en is hij voor leerkrachten en klasgenoten ook goed te volgen. Daarnaast heeft netjes schrijven ook effect op de taal- en spellingvaardigheden.
Door te schrijven onthoud je over het algemeen dingen beter dan door te typen. Al hoewel typen sneller is, zorgt de mindere snelheid van schrijven én het feit dat je dan met je met je handen (motorisch) bezig bent, er voor dat je er meer bewust mee bezig bent en je hersenen meer activeert.
Door middel van het handschrift wordt kennis, kunst en kunde overgedragen en wordt aangezet tot verdere ontwikkeling, beschaving, cultuur. Het schrijven met de hand kent bovendien een esthetische dimensie, zoals schoonschrift en kalligrafie. Daarnaast stimuleert het de ontwikkeling van de hersenen.
Een heel klein handschrift is van iemand die misschien heel bescheiden is. Een groot handschrift past bij iemand die wel durft.Iemand met grote bovenlussen wil misschien veel bereiken of is in van alles geïnteresseerd.
Een snelle schrijver is ongeduldig, houdt niet van vertragingen of mensen die hun tijd verdoen. Een trage schrijver is erg georganiseerd, methodisch en onafhankelijk. Een onleesbare handtekening wijst op een persoon die veel belang hecht aan privacy en moeilijk te doorgronden is.
REFLECTEREN EN ANALYSEREN
De belangrijkste reden waarom schrijven gezond is, is namelijk dat schrijvers zich bezighouden met nadenken over hun leven. Ze reflecteren en analyseren. En dat helpt om negatieve gebeurtenissen en ervaringen te verwerken en te accepteren. Het gevolg daarvan is dat stress vermindert.
Tips voor een mooier handschrift:
Maak alle lijnen die recht kunnen ook echt recht: geen onnodig bolle lussen of kromme staarten. Zorg dat de romp van elke letter hoger is dan breed. Let op dat binnen één woord het oppervlak van het binnenwit van de letters gelijk is aan het wit tussen de letters.
Oorzaken van dysgrafie
Een dysgrafisch handschrift kan een kenmerk zijn van (verborgen) dyslexie. Vaak hebben kinderen met dyslectische dysgrafie moeite met spellen. Dyslexie zorgt ervoor dat kinderen moeite hebben de woorden in hun hoofd om te zetten in de signalen, die ervoor zorgen dat de letters gevormd worden.
De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren. Een tekst heeft minimaal één tekstdoel. Maar een tekst kan ook alle zeven doelen in zich hebben. Hoe beter je vooraf nadenkt over je tekstdoelen, hoe beter je tekst wordt.
Goed kunnen spellen is belangrijk, omdat spelfouten kunnen leiden tot verwarring als anderen de tekst lezen. Ook leiden spelfouten tot een, vaak negatief, oordeel over de schrijver van de tekst. Leerlingen die niet goed kunnen spellen, voelen zich vaker onzeker en schrijven hierdoor minder vaak.
Schrijven is het maken van originele tekst of de taalweergave via een medium door tekens of symbolen van een schrift te gebruiken. Wie een tekst creëert is een auteur. Dit kan professioneel (betaald) zoals stadsdichters, schrijvers, historici en journalisten doen of onbetaald als amateur.
Ja, leren schrijven heeft nog zin, ondanks het computertijdperk. Schrijven is en blijft een belangrijke vaardigheid om te leren lezen. Schrijven is een belangrijke vaardigheid om de fijne motoriek te verbeteren.
Een goede goede tekst is een tekst die op een passende of verrassende manier zijn doel bereikt. Dat heeft te maken met de structuur van de tekst, de gebruikte toon, de woordkeus, goed lopende zinnen en de leesbaarheid. Een goede tekst spreekt je aan, raakt je, is nuttig of informatief.
Een analfabeet is iemand die helemaal niet kan lezen, schrijven of spellen. Laaggeletterden kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen deze vaardigheden niet goed genoeg om te kunnen functioneren in de samenleving.
In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat is 18% van alle mensen in Nederland. Dus ongeveer 1 op de 6 mensen! Je bent als volwassene laaggeletterd, als je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen.
Je kunt gezond leven door gezond te eten, niet te roken en voldoende te bewegen en ontspannen. Door gezond te leven verklein je de kans op ziekten. Ook helpt gezond leven je langer fit te blijven. Een gezonde leefstijl is goed zorgen voor je lichaam én je geest.
Een Amerikaanse studie bij volwassenen laat géén verband zien tussen de leesbaarheid van het handschrift en intelligentie. En uit een studie uit 2013 blijkt juist dat kinderen met een slordig handschrift ook vaak een lagere IQ-score hebben en het minder goed doen op school.
Wanneer de auteur slechter gaat zien, minder gemakkelijk zijn spieren kan bewegen en wellicht meer moeite heeft met fijne motoriek, verandert het handschrift zonder dat er een specifieke ziekte als oorzaak kan worden genoemd. Op dit moment worden de veranderingen in handschrift toegeschreven aan ouderdom.
Bij een familie die qua gedrag vrij en hartelijk is, zal je een schrift tegenkomen wat groter, ronder en ruimer is dan van een familie die meer naar binnen gekeerd is. En zoals in een gezin de een meer lijkt op de ander, zo zal dit ook in het handschrift te zien zijn."