Je ketting is meestal het eerste onderdeel dat je controleert als je een piepend en krakend ratelend geluid hoort. Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
Hoe smeer je de ketting van je fiets? Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen.
het geluid bij vrijloop van je achterwiel
Bij het aanzetten (trappen) duwen de veren in je cassette body de pallen tegen tanden in je naaf. Indien je stopt met trappen (de vrijloop) ratelen de pallen over de tanden van de naaf. Dat zorgt voor het typische ratelend geluid tijdens het fietsen.
Zadel kraakt
Je zadel kan een kraak veroorzaken doordat de zadelrails niet goed klemmen op de zadelpen. Dit kan zijn omdat ze simpelweg te los zitten, of omdat de rails net wat te dun zijn voor de klemming op de zadelpen. In het laatste geval is dit makkelijk te fixen door een beetje tape om de rails te doen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Met een vloeibare olie spuit je op de contactpunten van de zadelrails met het zadel. Vooral bij goedkopere zadels kan daar wat vervelend geluid ontstaan. Monteren doe je opnieuw met de juiste montagepasta en het correcte aandraaimoment. Hopelijk is je fiets nu bevrijd van dat vervelende gekraak of gepiep.
versnellingsbak maakt lawaai
Gieren, ratelen, rammelen. Dit kan worden veroorzaakt door verkeerde olie of te weinig olie in de versnellingsbak. Ook slijtage van de lagers is meestal goed te horen. Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai.
De veerspanning van de verende zadelpen is instelbaar door middel van de stelschroef aan de onderkant van de zadelpen (inbussleutel 6 mm). Wilt u de zadelpen stugger laten veren, dan dient u de stelschroef rechtsom te draaien.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los. Door aan de moer te draaien schuift de achteras naar achter en wordt de ketting strakker. De achteras in de ingestelde positie vasthouden, ook als de fietser krachtig trapt.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Moeite met schakelen
Gaat schakelen moeizaam en moet u erg duwen om bijvoorbeeld van de ene versnelling naar de andere te gaan, dan kan het zijn dat de versnellingsbak kapot is. Een handgeschakelde versnellingsbak is immers gevoelig en deze slijt met gebruik. In leenauto's zien we dit symptoom erg vaak.
De geproduceerde geluiden variëren tussen verschillende merken en modellen, maar de beste manier om het te beschrijven is zoemend of zeurend. Het is één van de meest voorkomende symptomen van een kapotte versnellingsbak.
Zadelpen invetten
Om te voorkomen dat de zadelpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar de zadelpen te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Bij een geveerde zadelpen zal het zadel met een meer gelijke kracht drukken. Hierdoor wordt er bij het inveren (grote kracht op het zadel) energie opgeslagen in de veer en bij het uitveren (kleine kracht op het zadel) de energie weer uit de veer gehaald.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.
Waar de hoogteslag in het wiel zit, komt het fietswiel iets omhoog wanneer die draait. Om te controleren of er een hoogteslag in zit kun je de schuine kant van de rubbertjes onder de velg zetten. Waar de velg naar het rubbertje toe komt kan een hoogteslag zitten.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.