Wanneer komt de wijkinspecteur langs? De eerste woonstcontrole gebeurt in normale omstandigheden binnen de 15 dagen na de aangifte.
Wat je kunt doen: bel de wijkagent, stuur 'm een briefje of ga langs en vertel hem wanneer je normaal gesproken wel/niet thuis bent. Daar houden ze meestal wel rekening mee. En in heel sommige gevallen kun je wel een afspraak maken.
De wijkagent kan dan doorverwijzen naar hulpverlening of organisaties zoals buurtbemiddeling. De wijkagent zit regelmatig met de gemeente, woningbouwverenigingen en andere instanties om de tafel. Zo weten alle partijen wat er aan de hand is. Samen met u zorgen zij voor de veiligheid in uw wijk of buurt.
Hij is bezig met de totale politiezorg binnen zijn of haar wijk. Denk aan de aanpak van sociale problemen, zoals overlast gevende jongeren, milieudelicten en criminaliteit. De wijkagent krijgt daarbij natuurlijk wel hulp van andere collega's, maar uiteindelijk is hij/zij wel het aanspreekpunt voor de wijk.
Het salaris van een wijkagent politie begint bij € 2.164 per maand. Het beroep wijkagent politie is een variant van het beroep Allround politiemedewerker. Het salaris van Allround politiemedewerker ligt gemiddeld op € 2.632 bruto per maand.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
Wilt u de gegevens inzien die de politie over u heeft geregistreerd? Dan kunt u daarvoor een schriftelijk verzoek indienen bij de politie. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u een voorbeeldbrief voor inzage in uw gegevens.
Een wijkagent(e) of buurtagent(e), in Vlaanderen ook wel wijkinspecteur, is een politie-ambtenaar die in een wijk of buurt nauwe contacten onderhoudt met bewoners en partners in de wijk.
De Hoofdagent heeft een uitgebreider takenpakket dan de surveillant en agent. Hij is in staat om leiding te geven aan een team, om plannen te bedenken m.b.t. het dagelijks werk en deze uit te voeren, om naar meldingen te gaan en daar problemen op te lossen en om risico's in te schatten en hierop adequaat te reageren.
Een woonstcontrole is een controle van de wijkagent om te controleren of je effectief woont op je domicilieadres. De woonstcontrole maakt deel uit van het woonstonderzoek onder leiding van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Zo kan de gemeente: controleren wie er op haar grondgebied woont; en.
Wanneer u meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op uw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van uw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover uw huidige woonplaats niet gekend is.
Procedure. Bent u de bewoner of verhuurder van een pand waar iemand onterecht ingeschreven staat, dan kunt u de ambtelijke schrapping van deze persoon aanvragen. Hiervoor maakt u een afspraak met de dienst burgerzaken.
Men spreekt over 'domiciliefraude' wanneer men op een ander adres in de bevolkingsregisters staat ingeschreven dan zijn feitelijke verblijfplaats met de intentie om hieruit voordeel te halen.
Vóór elke inschrijving moet het gemeentebestuur nagaan of de woning waar de inschrijving wordt gevraagd, niet met een andere inschrijving is bezwaard. Het is immers de lokale overheid die in de eerste plaats verantwoordelijk is voor het houden van de registers en de bepaling van de hoofdverblijfplaats.
De wet stelt dat iemand die op een ander adres gaat wonen, hiervan schriftelijk, persoonlijk of digitaal aangifte moet doen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij/zij zijn nieuwe adres heeft.
De politie bestaat uit tien regionale eenheden, het Politiedienstencentrum, de Landelijke Eenheid, Politieacademie en de Landelijke Meldkamer Samenwerking. De leiding is in handen van korpschef Henk van Essen. De hoofdstructuur van de politie kent drie, nauw samenwerkende niveaus: nationaal, regionaal en lokaal.
Wij zijn de politie. De grootte van het korps wordt weer- gegeven in fulltime-equivalent (fte). Het werkelijke aantal medewerkers (62.942) is hoger dan het aantal fte's, omdat niet iedereen fulltime werkt.
De politie – met tien regionale eenheden, de Landelijke Eenheid en het Politiedienstencentrum – staat onder leiding van korpschef Henk van Essen.
Strenge regels rond bevoegdheid
Sommige bevoegdheden mag de politieagent zelf toepassen. Zwaardere opsporingsbevoegdheden, zoals een telefoon tappen, iemand observeren of een woning doorzoeken (huiszoeking) mogen pas worden toegepast na toestemming van de officier van justitie of de rechter-commissaris.
De Inspectie streeft ernaar de eerste fase van een ongevalsonderzoek binnen enkele weken af te ronden. Als wordt besloten het ongeval nader te onderzoeken dan kan dit onderzoek vaak enkele maanden en in complexe zaken soms meer dan een jaar duren.
Zo moet je bij inschrijven bij de gemeente je bsn overleggen, welke dan aan je nieuwe adres wordt gekoppeld. Ook bij het kopen van een auto wordt het kenteken van die auto en jouw bsn aan elkaar gekoppeld. Aangezien de politie tot al die zaken toegang heeft, kunnen ze vrij snel al jou gegevens bij elkaar vinden.
De politie speelt hier een belangrijke rol in. Telefoons aftappen of gesprekken afluisteren mag alleen als er sprake is van (verdenking van) een ernstig misdrijf en als de rechtsorde gevaar loopt. De periode mag niet langer dan vier weken duren en de rechter-commissaris moet er toestemming voor gegeven hebben.
Grote hoeveelheid informatie. Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.
Opsporingsdiensten kunnen de versleuteling van de verstuurde berichten niet kraken en niet meelezen met de inhoud. Er zijn wel andere manieren om meer te weten te komen over de afzenders. De politie kan bijvoorbeeld een informatieverzoek doen bij WhatsApp, of de chatgeschiedenis uit de cloud opvragen bij Apple.