Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler.Bovendien zijn ze duurzamer.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
Boven hoort gewoon 't wieltje waar een beetje speling op zit.
Samenvattend is voordeel dat de ketting door de grote derailleurwieltjes minder buigt wanneer hij over de wieltjes draait. Grotere wieltjes draaien daarnaast langzamer dan kleine en door keramische lagers ook lichter.
Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer. CeramicSpeed claimt een tot vijf keer langere levensduur dan gewone lagers.
De totale capaciteit van een korte slag derailleur is meestal 28 tanden en van een lange slag derailleur 38 tanden. De derde beperkende factor is het aantal tanden dat het grootste kettingblad met het kleinste kettingblad mag verschillen.
U reinigt de voorderailleur het beste tegelijk met de kettingbladen (vóór), de ketting en de tandkransjes (achter). Dan is de gehele aandrijving tegelijk schoon. Reinig de voorderailleur met een borstel en een doekje en wat reinigingsvloeistof (ontvetter) en wrijf de derailleur droog.
Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo'n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Neem dan de Abec 7, Abec 9 lagers, Reds, Swiss of probeer eens de Keramische lagers van Maple. Ga je voor de top, wil je het beste uit je skeelerpresaties halen. Investeer dan in een set Keramische lagers en onderhoud ze goed. Het is zeker de investering waard.
Een derailleur met een korte kooi heeft de derailleurwieltjes dicht bij elkaar staan. Een lange kooi heeft een grotere afstand tussen de derailleurwieltjes. De lengtes tussen de derailleurwieltjes kunnen per merk en per soort verschillen.
Wat is een derailleurpad? Een derailleurpad vormt de verbinding tussen het frame en het achterderailleur van een fiets en is meestal gemaakt van aluminium. Er is bewust voor dit materiaal gekozen, omdat het achterderailleur een van de meest kwetsbare onderdelen van je fiets is.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Hoe vaak dit moet hangt van verschillende factoren af. Hoe vaker je fietst, hoe vaker je ketting gesmeerd moet worden. Ook moet je ketting vaker gesmeerd worden wanneer je een fiets hebt met een derailleur systeem. Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Voor neem ik altijd een compact (34/50), dan kan ik nog in een redelijk hoog cadans overal boven komen. Als je een mindere conditie hebt of bijvoorbeeld 1 keer per week zo'n 50 kilometer fietst kun je het beste voor de 12-30 cassette met compact kiezen.
Trap je graag wat zwaarder, kies dan voor 34t of 36t. Ook de keus voor een cassette speelt een rol: er zijn namelijk 10-speed cassettes in verschillende verhoudingen maar de beste keuze is om een 11/36-cassette te gebruiken.
Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
De hardheid van skeelerwielen varieert van 74A tot 90A, waarbij 74A de zachtste wielen zijn en 90A de hardste. De hardheid van skeelerwielen bepaalt onder andere je rolcomfort. Met harde wielen ga je sneller en rem je minder snel af tijdens het uitrollen, maar dat gaat ten koste van je rolcomfort: de demping is minder.
De beschikbare ruimte voor het lager is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Hoe kleiner de beschikbare ruimte, des te kleiner het geschikte lager. Dit heeft mogelijke gevolgen voor de zwaarte van de belasting en de te behalen standtijd. Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting.