Vitale medewerkers zijn goud waard voor je bedrijf. Zij zorgen direct voor betere werkprestaties, en op de lange termijn voor tevreden klanten. Daarom is het belangrijk dat goed personeel niet uitvalt of vertrekt. Door goed voor hen te zorgen, kun je dit voorkomen.
Medewerkers zijn het visitekaartje van je organisatie. Klanten doen nu eenmaal zaken met jouw medewerkers en niet met je merkbelofte. De ervaring die klanten hebben met jouw medewerkers, zorgt voor het imago van jouw bedrijf.
Onderzoek toont aan dat medewerkers hierdoor productiever zijn, minder vaak verzuimen, er minder verloop is en de klanttevredenheid hoger is. Ook zorgt een goed personeelsbeleid ervoor dat je aantrekkelijker bent als werkgever op de arbeidsmarkt. Voor een goed personeelsbeleid moet je naar verschillende zaken kijken.
Ontwikkeling van medewerkers op zowel individueel- als werkniveau heeft invloed op te motivatie en de stimulans van personeel. Door veel aandacht te besteden aan de ontwikkeling en het opleiden van werknemers zullen zij uitgedaagd blijven worden. Dit houdt mensen gemotiveerd om verder te gaan.
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Een goede werkhouding bestaat uit drie onderdelen: een leerling dient gemotiveerd, geconcentreerd en zelfstandig te zijn. Op deze manier is de leerling in staat effectief en op een positieve manier bezig te gaan met de leerstof en deze leren begrijpen en toe te passen.
Betrokken medewerkers zijn loyaal aan de organisatie, denken (pro)actief mee en zijn trots op hun werk. Ze zetten zich graag in om de doelstellingen te behalen. Minder betrokken medewerkers voegen op hun beurt minder toe en hebben in sommige gevallen zelfs een negatieve invloed op de prestaties van de organisatie.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Wat is een personeelsbeleid? In de kern is een personeelsbeleid het organisatiebeleid dat zich richt op het beheer van personeel binnen een onderneming. Het vormt een cruciaal onderdeel van de bedrijfsstrategie en heeft als doel om de relatie tussen werkgever en werknemers te stroomlijnen en te verbeteren.
Taken ondernemingsraad (OR)
Een OR overlegt over het ondernemingsbeleid en de personeelsbelangen. Hierbij heeft de OR recht op alle informatie die voor de uitvoering van zijn taak nodig is. De OR heeft adviesrecht voor belangrijke financiële, economische en organisatorische besluiten.
Wanneer medewerkers de waarden en doelstellingen van een organisatie begrijpen en zich hier ook voor inzetten, en wanneer zij gepassioneerd en gemotiveerd zijn om alles op alles te zetten om de doelen te bereiken, dan spreekt men van betrokken personeel.
Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarde aan de organisatie door onder andere hun vastberadenheid, proactieve ondersteuning, relatief hoge productiviteit en kwaliteitsbewustzijn. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn zij minder geneigd om de organisatie te verlaten.
Er zijn véél factoren die motiveren. Erkenning, waardering, afwisselend en uitdagend werk, zinvol bezig zijn, het sociale aspect van werken, verantwoordelijkheid hebben, leermogelijkheden, loopbaanmogelijkheden, ...
Betrokken of betrokkenheid kan een kernkwaliteit zijn maar ook een persoonlijke waarde of een kernwaarde. Wat betekent dat? Mocht betrokkenheid voor jou een persoonlijke waarde zijn dan vind je betrokkenheid heel belangrijk. Je ontleent er voor een deel jouw motivatie aan.
Betrokkenheid bestaat uit morele waarden die de medewerker voelt bij de organisatie. Hij vind dat hij bij jouw organisatie behoort te blijven. Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarden door hun kwaliteitsbewustzijn, proactieve houding en motivatie richting de organisatie.
De beste manier om de betrokkenheid te vergroten is eenvoudig: door medewerkers te betrekken. Niet door een e-mail of folder te bezorgen zodat ze op de hoogte zijn. Maar door ze echt te betrekken. Ga voor online interactie in plaats van nieuwsbrieven tijdens veranderingen of aanpassingen.
Voorbeelden van attitudes zijn: doorzettingsvermogen, bereidheid om te leren, flexibiliteit, gemotiveerd tot initiatief nemen, negativiteit, angst om te onderzoeken, vermijding.