Engagement is een belangrijke indicatie dat iemand zich verbonden voelt met je merk. Die verbondenheid kan er vervolgens voor zorgen dat iemand (opnieuw) klant wordt, klant blijft, of meer met je organisatie wil samenwerken.
De definitie van engagement is als volgt: 'een situatie waar een persoon zich betrokken bij voelt'. In marketingtermen betekent engagement de mate waarin je klant zich betrokken voelt bij jouw business en/of product. Dit noem je ook wel customer engagement.
Je kunt de engagement berekenen door de likes en reacties bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal volgers x 100. Hieronder volgt een overzicht van de percentages en betekenissen van engagement: Minder dan 1% = lage engagement rate. Tussen 1% en 3,5% = gemiddelde/goede engagement rate.
Door de interactie op social media te vergroten, vergroot je je bereik. Hoe groter je bereik, hoe groter de kans dat je bij je potentiële klanten terecht komt. Hoge interactie kun je bereiken door regelmatig te posten op je tijdlijn en story's.
Interactie en mediarijkheid
Interactieve berichten zorgen namelijk voor meer arousal en positief sentiment. Ook zagen de onderzoekers dat berichten die rijk zijn aan content-elementen als video, foto of muziek het goed doen voor engagement.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Op social media kun je interactie hebben op diverse manieren. Bij social media engagement kun je denken aan deelacties, reacties, likes, click-through-rates en verwijzingen zoals getagd worden of genoemd worden in een hashtag.
Engagement is het totaal aantal likes en reacties op een post. Om de engagement rate te berekenen, delen we dit aantal door het aantal volgers van het betreffende account.
Employee engagement wordt vaak vertaald met medewerkersbetrokkenheid – een gevoel van verbondenheid met de organisatie. Maar engagement gaat ook over bevlogenheid: over helemaal opgaan in en energie krijgen van je werk, over geïnspireerd zijn en werken vanuit passie.
Er zijn vele verschillende soorten engagement, zoals civic-engagement, employee-engagement en student-engagement. Marketing heeft de naam customer/consumer-engagement gegeven aan haar versie van engagement.
Rules of Engagement (ROE) zijn richtlijnen aan militaire eenheden, inclusief individuele mili- tairen, die de omstandigheden, voorwaarden, mate en manier aangeven waarin geweld, of acties die als provocerend kunnen worden gezien, mogen worden toegepast.
Employee Engagement is de mate waarin medewerkers zich gepassioneerd voelen over hun werk, betrokken zijn bij de organisatie en zich tevreden voelen bij hun werkzaamheden. Gezien dit een brede term is, zijn in de loop der jaren verschillende maatstaven ontwikkeld om Employee Engagement te meten.
Customer engagement marketing, of consumer engagement marketing, verwijst naar de strategieën, processen en tactieken die merken inzetten om effectief contact te leggen met hun klanten via elk touchpoint en elk kanaal.
Ik definieer online engagement als: “De attitude van een persoon ten opzichte van een merk/product/service, gemeten in sociaal online gedrag zoals: Likes, reacties, posts, tweets en retweets”. Waarbij de term “sociaal” in de praktijk betekent dat mensen dit gedrag delen met anderen op sociale netwerken.
Je berekent de engagement rate door het aantal interacties (likes + comments + shares) op je post te delen door het totaal aantal volgers die je hebt. De “shares” verschillen van platform tot platform. Als je dit op Instagram rate wilt berekenen dan vervang je deze indicator met “saved”.
Een Customer Engagement Platform bevat alle interacties die je hebt met je prospects en klanten. Elke e-mail, post op social media, live chat aanvraag en klantenservice verzoek staat geregistreerd in een CEP.
Engagement betekent het aantal keren dat mensen acties uitvoerden op je tweets. Indrukken betekent het aantal keren dat je tweet verscheen in Twitter of X feed.
Een belangrijk onderwerp bij social media is privacy, omdat er nogal wat gevaren zitten aan het gebruik ervan. Het grootste gevaar is identiteitsfraude.
40 procent van de jongeren vindt dat sociale media een slechte invloed hebben op hun zelfbeeld. Dit geldt vooral voor meisjes: bijna de helft tegenover een kwart van de jongens. Desondanks vindt ruim de helft van de jongeren dat sociale media een goede invloed hebben op hoe gelukkig ze zich voelen.