Het verschil tussen een offerte en factuur Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Het verschil tussen een factuur en een offerte
Ten eerste verstuur je een offerte VOORDAT je een opdracht hebt verkregen, terwijl een factuur wordt verzonden NADAT een opdracht voldaan is. Ten tweede kan een offerte een indicatief bedrag aangeven, terwijl het bedrag op een factuur definitief is.
Een vrijblijvende offerte betekent dat je als verkoper het aanbod nog kan aanpassen of herroepen zolang het nog niet aanvaard is. Is het aanbod aanvaard? Dan kan je alleen nog je offerte aanpassen of herroepen als je dat direct na aanvaarding doet. Dus samengevat: een overeenkomst is bindend.
Zelfs als er een vergissing in uw offerte staat, bent u door die offerte gebonden. De klant die uw offerte aanvaardde, kan dan eisen dat u ze naleeft. Een uitzondering op die regel geldt als er een manifeste vergissing in uw offerte staat. Is er sprake van een rekenfout, dan kunt u die veelal nog rechtzetten.
Een getekende offerte is een bindend contract
Hou er rekening mee dat een getekende offerte van je klant wel een bindend contract is. Je kunt dus niet zomaar de klant laten opdraaien voor de hogere kosten van bouwmaterialen.
Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoort u deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Een ondertekende offerte is bindend.
Een offerte wordt bindend zodra je klant die ondertekent: vanaf dat moment wordt het een wettige overeenkomst. Die kan kan je niet zomaar verbreken.
Een ondertekende offerte is bindend.
Je kan hem dus niet verplichten om het project te laten doorgaan. Maar zette hij zijn handtekening onder de offerte voor hij die annuleerde, dan heb je wel recht op een schadevergoeding.
Wat is een factuur
Een factuur is niets meer dan een betaalverzoek en dus eigenlijk geen wettelijk bindend document.
Een factuur is een overzicht van geleverde goederen of diensten en de prijs daarvan. Een factuur verplicht een aankoper om te betalen: een factuur is een schuldvordering. De totaalprijs is het saldo dat de klant verschuldigd is aan een bedrijf voor de genoemde geleverde goederen of diensten.
Prijzen en tarieven in offertes aan particulieren/consumenten dienen dus altijd inclusief btw te worden vermeld. Het overtreden hiervan kan een fikse geldboete opleveren.
Een getekende offerte heeft de waarde van een contract. Maar een contract moet niet altijd schriftelijk zijn: overeenkomen over een product/dienst en een prijs geldt ook als contract.
De prijsverhoging is contractueel vastgelegd
In Nederland staat het iedereen in beginsel vrij om met elkaar te contracteren en om bindende afspraken te maken. Een aannemer kan dus met diens opdrachtgever afspreken dat de prijsstijging voor rekening voor de aannemer komt.
Ken je rechten
Prijzen zijn vrij. Als bijvoorbeeld de prijs van een levensmiddel in de supermarkt omhoog gaat, kun je daar niets tegen doen. Heb je al een prijsafspraak? Dan mag de ondernemer de prijs alleen veranderen als dat in de algemene voorwaarden staat.
Maak altijd goede afspraken voordat u een opdracht geeft aan een aannemer of schildersbedrijf. De offerte is leidend, maar “meerwerk” kan de verbouwing of schilderbeurt stukken duurder maken.
Leg in je offerte vast dat alle informatie vertrouwelijk is. Is het van groot belang, vermeld het dan in je offertebrief en anders in de bijgaande uitvoeringsvoorwaarden én in je algemene voorwaarden. Belangrijk is dat je het duidelijk met je klant afspreekt en niet ergens in de kleine lettertjes wegstopt. Voorbeeld.
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
In de offerte staat vermeld dat de offerte vrijblijvend is. Er is dus geen termijn waarbinnen de offerte geaccepteerd moet worden. De koper accepteert het aanbod binnen een aantal dagen. Er ontstaat een overeenkomst, de offerte is dus bindend.
Een offerte geeft potentiële kopers de kans om een keuze te maken tussen de vele verschillende aanbieders van producten of diensten. Een belangrijke eigenschap van offertes is dat ze vrijblijvend zijn. Hierdoor kunnen prospects meerdere offertes aanvragen om de aanbiedingen met elkaar te vergelijken.
Een offerte is een voorstel aan een mogelijke klant. Hierin beschrijft u welke diensten u kunt leveren voor een bepaalde prijs. En welke voorwaarden daarbij gelden. Met een interessante prijsopgave trekt u de klant over de streep.
In een goede offerte staan in ieder geval de volgende gegevens: Contactgegevens van je bedrijf, plus het bankrekeningnummer, btw-nummer en het nummer van de Kamer van Koophandel (net als op een factuur eigenlijk). Als je je bedrijfslogo toe kunt voegen is dat natuurlijk nog beter. De gegevens van de klant.