Gebruik altijd benzine (Euro 98 of alkylaat) en een hoge kwaliteit 2-takt olie. Er zijn verschillende mengverhoudingen mogelijk, die worden aangeduid als hoeveelheid olie in liters: hoeveelheid benzine in liters. Bij een mengverhouding van 1:25 betekent dit dus dat je 1 liter olie met 25 liter benzine moet mengen.
Om de draaiende delen toch te kunnen smeren, moet je aan de benzine een hoogwaardige 2-takt olie toevoegen. Deze brandstof voor tweetaktmotoren noemen we mengsmering vanwege het mengen van tweetaktolie met benzine.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40.
Tweetakt olie is olie die geschikt is voor 2 takt machines. 2 takt motoren werken door middel van mengsmering. Mengsmering is brandstof met smeerolie vermengd. Olie die in deze toepassingen gebruikt kan worden is hier speciaal voor gemaakt.
Als je een doe-het-zelver bent, kun je een tweetaktmengsel maken met loodvrije E10 benzine en 2% synthetische olie mengen (verhouding 1:40).
Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen 2 FRT verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor uw gezondheid zijn.
Voor de meeste 2-takt-buitenboordmotoren geldt een mengverhouding van 1:50.
Gebruik altijd benzine (Euro 98 of alkylaat) en een hoge kwaliteit 2-takt olie. Er zijn verschillende mengverhoudingen mogelijk, die worden aangeduid als hoeveelheid olie in liters: hoeveelheid benzine in liters. Bij een mengverhouding van 1:25 betekent dit dus dat je 1 liter olie met 25 liter benzine moet mengen.
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken. Tweetaktmotoren kunnen namelijk niet goed tegen agressieve bestanddelen. Heb je een tuinmachine met een viertaktmotor van voor 2012? Dan raden wij het af om Euro 95 E10 te gebruiken.
Smeerolie is in principe onbeperkt houdbaar is, maar praktisch gezien is het goed om een tijdsspanne van 5 tot 7 jaar aan te houden. Daarbij is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat 7 jaar oude olie waarschijnlijk niet meer geschikt is voor een nieuwe machine omdat deze wellicht hogere eisen stelt.
Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij. Voor standaard brommers is half synthetische olie prima.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
De meest gebruikte schaal is 1:50, dit betekent dat elke centimeter op papier in het echt 50 centimeter is. Zo wordt een muur van 4 meter in het echt, dus 8 cm op papier. Wil je wat groter werken? Dan zou je ook de schaal 1:20 kunnen gebruiken.
Voor het gebruik van uw grasmaaier raden wij u STIHL Moto4plus of Aspen 4 aan. Deze brandstoffen bieden u vele voordelen en besparen u bovendien onderhoudskosten. Hieronder meer informatie over de verschillende brandstoffen. Als gevolg van de klimaatwet moet Nederland CO2 uitstoot terugdringen.
Check de oliepeilstok: als u niet zeker weet welke olie momenteel in uw auto zit, kunt u deze controleren door te kijken naar de oliepeilstok. Op deze peilstok staat meestal aangegeven welke soort olie er gebruikt wordt en welke specificaties deze moet hebben.
Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
Ja, dat mag zeker.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
4-takt buitenboordmotoren zijn duurder, zwaarder en vergen meer onderhoud dan 2-takt motoren. Daartegenover zijn 2-takt buitenboordmotoren minder milieuvriendelijk, minder zuinig en maken ze meer geluid.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Zeker omdat de 2takt scooter meer benzine nodig heeft, is het belangrijk dat je het juiste type kiest. Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
bij de meeste tankstations kan je wel Castrol Power RS krijgen.
Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. Hoewel het veilig is, raden we het altijd af om verschillende soorten benzine door elkaar te gebruiken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je motor net anders afgesteld moet worden op alkylaatbenzine.
Bij 2-takt voertuigen, vaak kleinere motoren, is mengsmering noodzakelijk. Hierbij wordt smeerolie gemengd met brandstof. Het motorcarter kan niet gebruikt worden voor smering, omdat hier geen olie in kan. Het is daarom van belang om deze motorolie toe te voegen aan de brandstof.
2T olie helpt bij de bescherming en goede smering van uw tweetakt motoren. Om uw motor in goede staat te houden, is het van belang om de benzine te mengen met 2 takt olie. Dit komt mede doordat tweetakt motoren de olie en brandstof tegelijkertijd verbranden, waardoor er veel olie gebruikt wordt.
Met Aspen werk je schoon. 99% schoner dan met gewone benzine! Dat is niet alleen beter voor je eigen gezondheid, maar ook voor je machine én het milieu.