Om files tijdens het vakantieseizoen zo veel mogelijk te voorkomen, mogen vrachtwagens tot eind augustus op zaterdag en zondag overdag niet rijden in Duitsland. Voor zon- en feestdagen geldt het hele jaar door al een rijverbod voor vrachtwagens en aanhangwagens.
Inderdaad, ook hier zie je op zondag minder vrachtauto's op de weg, maar dat is het gevolg van een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Die hebben afgesproken dat er in principe op zondag geen arbeid wordt verricht en dus ook niet wordt gereden met een vrachtauto. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Vakantierijverbod op zaterdagen
Van 20.00 tot 24.00 uur mag dan weer worden gereden, maar na 24.00 uur begint het zondagsrijverbod.
In Duitsland geldt een rijverbod voor vrachtwagen van 7,5 ton of meer (eigen gewicht + laadvermogen) op zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 22.00 uur. Het rijverbod is van toepassing op elke weg in Duitsland ook voor voertuigen zonder lading.
Voor voertuigen met een brutogewicht boven de 3,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers boven de 5 t geldt elke zondag een rijverbod voor alle wegen. Voor dezelfde voertuigen is het verboden om 's nachts tussen 22:00 en 05:00 uur te rijden op alle wegen.
In Frankrijk geldt op zon- en feestdagen van 22.00 uur de voorafgaande dag tot 22.00 uur die zon- of feestdag op alle wegen een algemeen rijverbod voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 7,5 ton. Het rijverbod geldt ook voor losse trekkers zonder oplegger.
Vrachtwagenchauffeurs die langere tijd willen rusten kunnen terecht op beveiligde particuliere parkeerplaatsen dicht bij de snelweg. In tegenstelling tot de verzorgingsplaatsen langs de snelweg zijn deze parkings voorzien van voorzieningen voor chauffeurs zoals een restaurant, een douche of wifi.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
Voor voertuigen met een brutogewicht boven de 3,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers boven de 5 t geldt elke zondag een rijverbod voor alle wegen. Voor dezelfde voertuigen is het verboden om 's nachts tussen 22:00 en 05:00 uur te rijden op alle wegen.
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Je krijgt naast een boete voor te hard rijden ook een maand rijontzegging. Op het moment dat je tot 70 km/h te hard rijdt en wordt geflitst in Duitsland, kan je een rijontzegging van twee maanden krijgen. Rijd je meer dan 70 km/h te hard, dan krijg je naast een snelheidsboete ook een rijverbod van 3 maanden.
Uitstekende lading
Boven 2,5 m mag lading maximaal 50 cm voor het (trekkende) voertuig uitsteken. De lading mag maximaal 1,5 m naar achteren uitsteken, bij vervoer over een afstand van niet meer dan 100 km maximaal 3 m. Maar de lengte van voertuig of combinatie plus lading mag nooit meer zijn dan 20,75 m.
Truckers moeten vanaf vandaag verplicht stoppen na de grens: 'Kan voor onveilige situaties zorgen' Alle truckers binnen de Europese Unie moeten vanaf vandaag bij iedere grensovergang stoppen om een nieuwe landcode in de tachograaf in te voeren. Pas als die landcode klopt mogen ze doorrijden.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Dit ontstaat in Duitsland vaak bij wegwerkzaamheden. Het fenomeen is ook bekend aan de grens met Oostenrijk, met name de staat Tirol doseert het vrachtverkeer op drukke dagen waardoor lange wachtrijen ontstaan op de Duitse A93 en de Italiaanse A22.
Net als in Nederland zijn er op de Duitse Autobahn genoeg flitspalen te vinden. Het is dan ook aan te bevelen om je altijd aan de maximale snelheid te houden. Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten.
In Duitsland wordt vanaf komend weekend weer het vakantie rijverbod op zaterdag van kracht op verschillende Autobahnen. De 'Ferienreiseverordnung' geldt op alle zaterdagen in de maanden juli en augustus van 7.00 tot 20.00 uur.
Dat betekent dat sommige Duitse feestdagen in het hele land gevierd worden, terwijl andere feestdagen alleen erkend worden door bepaalde deelstaten. De enige feestdag die nationaal is vastgelegd, is de Dag van de Duitse Eenheid op 3 oktober.Op die dag is iedereen in Duitsland vrij.
In Europa wordt 20% van alle vrachtwagenkilometers uitgevoerd door lege voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat over 2020.
Rijverboden vrachtverkeer Frankrijk
Elk weekend is er in Frankrijk geen vrachtverkeer toegestaan op de weg van zaterdag 22.00 uur tot zondag 22.00 uur. Op feestdagen geldt het rijverbod eveneens vanaf de voorafgaande dag 22.00 uur tot 22.00 uur op de dag zelf.
Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden. Een tankinhoud van 500 liter gaat ongeveer 1.250 tot 1.660 kilometer mee.
De wegcode is onverbiddelijk: in een geparkeerde wagen mag je niet slapen. Dat wordt immers aanzien als kamperen.
Tot 2008 was het in de openluchtrecreatie wet geregeld dat je niet mocht slapen in je auto op plekken die daar niet voor bestemd zijn. Deze wet is niet langer geldig maar dat betekent niet dat je nu overal mag slapen. Het is sinds 2008 aan de gemeenten om te bepalen waar je wel en niet mag slapen in de auto.
De meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs werkt binnen de sector transport en logistiek, maar chauffeurs werken ook in sectoren als groothandel en industrie. In 2021 stroomden bijna 5300 vrouwen de sector in en ruim 4600 uit. De in- en uitstroom lagen daarmee op een hoger niveau dan in de voorgaande jaren.