De Multitronic gebruikte een rubberen band die tussen twee conische poelies heen en weer bewoog, waardoor je 'traploos' kon schakelen in je A4, A6 of A8. Dat betekent dan weer dat je eigenlijk niet merkte dat je schakelde. Het accelereren ging dus in één geleidelijke beweging, waardoor de rijervaring heel soepel was.
Tiptronic is een AT automatische transmissie met tandwielen die ekectronisch bediend worden. De multitronic is een zg CVT continue variabele transmissie. De transmissie wordt gevormd door 2 verstelbare pullies met waarover een ketting loopt.
Tijdelijk levert Audi de S tronic-automaat zonder meerprijs op de Audi A4 Limousine & Avant, de Audi A5 Sportback, Coupé & Cabriolet, de Audi A6 Limousine & Avant, de Audi A7 Sportback en de Audi Q5. De Audi A8 & A8 L krijgen desgewenst kosteloos een tiptronic-automaat met koppelomvormer.
De Audi S-Tronic is ook een vrij betrouwbare transmissie, wat betekent dat het een echte upgrade is ten opzichte van zijn voorganger. De Audi Multitronic is gemakkelijk de minst betrouwbare versnellingsbak die door Audi werd gemaakt, ook al lijkt hij het meest op de S-Tronic.
S tronic is een automatische transmissie en een handgeschakelde transmissie in één. U start en blijft in de D-stand tot de vierde versnelling. Dan schakelt u over naar de S-stand. Uw auto ontwikkelt een opmerkelijk temperament met S tronic.
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
De Audi A4 B8 was in productie tussen 2008 en 2016 en is een van de meest succesvolle Audi A4-modellen tot nu toe. Toen de B8 A4 uitkwam, zorgde hij voor een revolutie in het segment, omdat het de eerste A4 was die zijn rivalen ruimschoots overtrof op het gebied van luxe en raffinement.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
De Audi A4 is als occasion een auto die altijd 'in the picture' blijft. Dat zit 'm om te beginnen in de uitstraling van het merk Audi en daarnaast is de A4 net een mooi maatje. De A4 is een serieuze auto, zonder meteen in een echt gróte auto te rijden. Zo blijft de A4 erg gewild.
Een start/stop-systeem is op iedere A4 standaard. Met onze testauto realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 17,9. Weliswaar kwamen we niet bij de score uit de brochure in de buurt (namelijk 1 op 25,6), maar voor een auto van dit formaat en mét een automaat vinden we ons verbruik zeker niet onaardig.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn: Volkswagen: Passat (ook als Variant), Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco. Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel "S-Tronic" genoemd in nieuwere modellen).
Met Audi drive select is het autokarakter effectief aan te passen aan de rijsituatie, de wegconditie en de persoonlijke voorkeuren. Instellen van de autokarakteristiek met behulp van de standen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual.
Audi levert een groot aantal modellen tijdelijk standaard met een S tronic-automaat met dubbele koppeling. De extreem snel en soepel schakelende transmissie is zonder meerprijs beschikbaar op de TFSI benzine- en TDI dieselmotoren in de Audi A4, A5, A6, A7 en Q5.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Audi betrouwbaarheid – Gemiddeld op zijn best, maar sterk afhankelijk van goed onderhoud. Volgens een paar geloofwaardige online bronnen zoals Consumer Reports, J.D. Power, en What Car, is Audi een gemiddeld betrouwbaarheidsmerk op de meeste momenten.
Ondanks het feit dat de Audi A3 voor een groot deel bestaat uit Volkswagen onderdelen, vallen reparaties vaker duurder uit. Volgens onderzoek staat Audi in de top vijf van merken die duur zijn in het onderhoud.
Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar. De massa/ledig gewicht van de A3 bedraagt, afhankelijk van de uitvoering en motorisering, rond de 1100 kilogram. Dat betekent een gunstig tarief qua wegenbelasting.
Hoog olieverbruik
Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto's met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait.