Controle op negatieve BKR-registraties
Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250,-)? Dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.
Sinds 1 mei 2017 word je geregistreerd bij het BKR als je een mobiele telefoon abonnement afsluit boven de € 250,-. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van je toestel, niet voor maandelijkse kosten zoals bellen en internetten.
Sluit je een telefoonabonnement af met een toestel van meer dan € 250? Dan koop je een telefoon op afbetaling en gaat het om een krediet. Daarom geeft de telecomaanbieder dit aan ons door. Ik wil mijn BKR-registratie aanpassen.
Heeft een telefoonabonnement invloed op je hypotheek? Ja, een telefoonabonnement heeft zeker invloed op je hypotheek. Tenminste, als je bij het abonnement ook een telefoon aanschaft die je maandelijks gaat afbetalen en waarvan het totale af te betalen bedrag hoger is dan 250 euro.
Kan ik een BKR-registratie omzeilen? Ja. Wanneer je liever niet bij het BKR geregistreerd wil worden, kun je tijdens het afsluiten van een telefoonabonnement bijvoorbeeld direct de smartphone betalen. Op die manier betaal je maandelijks alleen voor je abonnementskosten, maar geen toestelkrediet.
De BKR-registratie is met het dichten van de betalingsachterstand dan ook nog niet afgekocht. Sterker nog: voor toekomstige kredietverstrekkers blijft zelfs nadat u de volledige lening heeft terugbetaald, nog zichtbaar dat u een achterstand had opgelopen.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
Leen je meer dan 250 euro voor je telefoon? Dan zijn providers wettelijk verplicht om je in de BKR te registreren. Ze zijn dan ook wettelijk verplicht om een BKR-check te doen. Zo controleren ze of je de lening kunt afbetalen.
Zolang je een telefoonkrediet hebt, is die bekend bij ons. Zodra je voor de laatste keer je telefoonkrediet hebt betaald, laat de telecomaanbieder ons dat weten. Je registratie blijft dan nog 5 jaar staan. Daarna wordt die verwijderd.
Het BKR houdt van elke Nederlander een overzicht bij van leningen, kredieten en schulden. De kredietverstrekker gebruikt dit om in te schatten hoe goed u in staat bent de gevraagde lening te dragen en zal dit meewegen in het besluit om uw aanvraag wel of niet toe te wijzen.
Bij alle telefoonproviders hoeft geen rente betaald voor een telefoonabonnement inclusief toestel. Ondanks dat het om een lening gaat rekenen de providers 0% rente.
Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd.
Ja, dat kan. Het maximale kredietbedrag van alle telefoons bij elkaar mag dan € 1000,- zijn. Iedere telefoon wordt als een apart krediet gezien. Daarom wordt voor elke telefoon opnieuw gevraagd om de inkomens – en lastentoets in te vullen en doet de provider een BKR-check.
Bij het BKR kijken we of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen of je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening. We zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de toets te bewaren.
U komt erachter of u een positieve of een negatieve BKR registratie heeft door uw BKR-overzicht op te vragen. U kunt uw BKR overzicht online opvragen via de website www.bkr.nl. Hierbij kunt u inloggen met uw bankpas via iDIN.
Bij een positieve BKR-registratie gaat een lening wel mee in de toetsing voor de maximale hypotheek; het kan zijn dat je door de geregistreerde lening minder hypotheek kunt krijgen. Ook als je een negatieve BKR-registratie hebt, is het afsluiten van een hypotheek vaak mogelijk.
Wat moet u meenemen naar de winkel als u een nieuw abonnement wil afsluiten? Naast dat u uw identiteitsbewijs moet meenemen, wordt er nu ook gevraagd om uw maandelijkse inkomsten. Een salarisstrook meenemen hoeft niet, maar zorg wel dat u goed weet hoeveel er per maand binnenkomt.
Wanneer je een mobiel abonnement afsluit, betaal je iedere maand een vast bedrag aan je provider. In ruil daarvoor krijg je een vooraf bepaalde hoeveelheid belminuten, sms'jes en data, ofwel MB's. Dit wordt samen meestal een bundel genoemd.
Tijdens je bestelling vul je de Inkomsten- en lastentoets (ILT) in. Je geeft hier je maandelijkse inkomsten op en wat je iedere maand betaalt aan huur of hypotheek. Zo wordt er gekeken of de hoogte van het abonnement past bij jouw financiële situatie. Dit om te voorkomen dat je in de financiële problemen komt.
Ook een codering op een roodstand op jouw betaalrekening wordt zwaarder aangemerkt. Een A4 codering is de zwaarste codering. Er is geen bank in Nederland die een klant accepteert met een A4 codering. Zelfs met een acceptabele plausibele verklaring is dit onmogelijk.
Waarom blijft BKR-registratie zolang staan? De BKR-registratie blijft dus vijf jaar nadat je een lening hebt afbetaald staan. De reden dat de BKR-registratie zolang zichtbaar blijft, is om jou te beschermen tegen verdere financiële problemen. Voor banken en kredietverstrekkers is het tegelijkertijd een goede toetsing.
Per 1 december levert rood staan eerder een BKR-registratie op. Bij welke banken kun je rood staan zonder registratie? Vanaf 1 december worden alle kredieten vanaf €250 met een looptijd van langer dan één maand geregistreerd bij het BKR.