Het rode uitroepteken in de cirkel of alleen het woord “BRAKE” kan betekenen dat er een algemeen probleem is met de reminrichting maar ook dat de handrem nog is aangetrokken. Is de handrem niet aangetrokken, laat dan de auto controleren.
Heel handig om te weten is dat rode waarschuwingssymbolen betekenen dat u direct actie moet ondernemen. Gaat er een wit lampje branden dan is dit een aanwijzing of aanbeveling. Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren.
Een rood lampje betekent in de meeste gevallen een serieus probleem dat je niet door moet rijden. Oranje betekent dat je het probleem op korte termijn moet laten controleren. Het is raadzaam om dan meteen naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.
De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken. Rood betekent: direct actie ondernemen. De meeste symbolen zijn universeel, maar sommige lampjes zijn merkgebonden en staan hieronder dus niet vermeld.
Koelsysteem geeft een rood lampje
Dit lampje staat voor het koelsysteem en de koelvloeistof. Wanneer er een rood lampje in de auto brandt met dit icoon, moet u onmiddelijk stoppen. De motor kan namelijk oververhit raken en dit heeft ernstige gevolgen.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Als er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit kan de motor van uw auto oververhit (aan de kook) raken. Een oververhitte motor kan een dure reparatie betekenen. Dit is de reden waarom wij u adviseren om elk kwartaal het peil van uw koelvloeistof te controleren.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Het motormanagementsysteem van de auto is het systeem die de werking van de motor en bijna alles wat er mee te maken heeft controleert. Een symbool met een motor erop of de tekst "CHECK ENGINE" of "EPC" betekent dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren door een diagnose uit te laten uitvoeren.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Bij een te lage of te hoge oliedruk moet de oliepomp vervangen worden. Bij een te lage oliedruk wordt ook vaak gekeken of er lekkage is. Is er geen lekkage, dan kan de oliepomp de enige boosdoener zijn omdat het systeem verder gesloten is.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.25 en 1 uur
Uw auto wordt uitgelezen met de nieuwste apparatuur en storingen worden vastgesteld. Nadat de auto is uitgelezen wordt er een diagnose vastgesteld en ontvangt u een uitlees rapport en een bijhorend reparatie advies.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Rijden zonder koelvloeistof is niet aan te raden omdat dit snel grote schade aan de motor zal opleveren. Als de motor niet goed gekoeld kan worden zullen onderdelen als de waterpomp, de cilinderkoppakking en onderdelen van de cilinders en zuigers het snel begeven.
Ja, je kunt (tijdelijk) de koelvloeistof bijvullen met water. Koelvloeistof bestaat voor 50% uit gedemineraliseerd water en 50% uit toevoegingen. Het is wel noodzaak om de verdunde koelvloeistof te vervangen, voordat er schade aangebracht wordt aan de motor.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.