Als u meer dan 500 kilometer privé met uw auto van de zaak rijdt, heeft u een bijtelling (er is sprake van loon in natura). Als de werknemer een eigen bijdrage voor het privégebruik heeft betaald aan de werkgever, is deze eigen bijdrage aftrekbaar van de bijtelling.
Stel u mag voor € 750,- per maand leasen. U leaset een auto voor € 850,- per maand, dan kunt u die resterende € 100,- per maand zelf betalen. Die € 100,- is dan dus de eigen bijdrage wegens privégebruik. Uw werkgever kan deze € 100,- aftrekken van de bijtelling; waardoor u minder bijtelling hoeft te betalen.
Je werkgever trekt de eigen bijdrage af van de bijtelling. Het bedrag wordt ingehouden op het brutoloon. Hoe hoog het bedrag is, hangt af van de afspraken die je maakt met je werkgever. De eigen bijdrage is alleen aftrekbaar van de bijtelling.
Aan werknemers die een leaseauto hebben kan door de werkgever een eigen bijdrage in rekening gebracht worden voor het privégebruik van de leaseauto. De eigen bijdrage is niet hetzelfde als bijtelling, dit is namelijk het bedrag dat de fiscus rekent in verband met het privégebruik van de auto.
Een eigen bijdrage is bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een vast bedrag per gereden privékilometer. Het is belangrijk dat het gaat om een bijdrage 'voor privégebruik'. Als dat schriftelijk is vastgelegd, kan de bijdrage via de loonadministratie in mindering worden gebracht van de belaste brutobijtelling.
Kosten die onder een verplicht of vrijwillig eigen risico vallen, zijn niet aftrekbaar. Ook kosten waarvoor een eigen bijdrage geldt aan het CAK of volgens de Zorgverzekeringswet zijn niet aftrekbaar.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Vast maandbedrag
Je betaalt maandelijks een vast bedrag voor het gebruik van de auto. Hierin zitten de kosten voor afschrijvingen, een allrisk-autoverzekering, motorrijtuigenbelasting, reparatie, onderhoud, pechhulp en banden.
Werknemers kunnen alleen zelf de Verklaring geen privégebruik aanvragen en invullen. Wil de werknemer dit niet? Pas dan gewoon de bijtelling toe. De werknemer kan dan later bij zijn belastingaangifte de te veel betaalde belasting zelf terugvragen en het bewijs overhandigen aan de Belastingdienst.
Als u bijvoorbeeld 5 maanden over de auto kunt beschikken, is de correctie voor het privégebruik van de auto: 5/12 x 22% x de waarde van de auto. Dit bedrag verrekent u met de autokosten. Als u op jaarbasis met de auto niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen.
Omdat je belasting moet betalen over je loon is de bijtelling bedacht. Wanneer je een eigen onderneming hebt met een auto van de zaak, dan wordt de bijtelling opgeteld bij de winst. Het bedrag waarover je belasting moet betalen wordt hierdoor verhoogd waardoor je meer belasting moet betalen.
De wettelijke eigen bijdrage is 25% van de kosten. In dit geval betaalt u zelf 25% van € 1200 = € 300. Van het bedrag dat overblijft (€ 900), betaalt u de eerste € 385 zelf. Dat is het verplichte eigen risico.
Maandelijkse kosten:
Hoeveel het u netto gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Valt de top van uw inkomen volledig in de 42 procent schijf, dan kost het u maandelijks: €733,32 x 42 procent = €307,99 plus de eigen bijdrage die u moet betalen aan de werkgever kost het u totaal: €407,99.
Als u met de auto van de zaak ook privé de weg op gaat, moet u wel rekening houden met een bijtelling in uw inkomstenbelasting. Het gaat hierbij om een percentage van de cataloguswaarde. Dus hoe duurder uw bolide, des te zwaarder wegen de fiscale lasten. Rijdt u minder dan 500 privékilometers én kunt u dit bewijzen?
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Dan geldt de regeling 'Privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Dat bedrag is de zogenoemde bijtelling. Over deze bijtelling houdt uw werkgever loonbelasting/premie volksverzekeringen en eventueel bijdrage Zvw in.
Rijdt u in een auto van de zaak? Dan staan daar ook kosten voor op uw loonstrookje. De belastingdienst ziet een leaseauto als 'loon in natura'. Over uw leaseauto betaalt u loonbelasting.
De verzekering betaalt bij schade aan de Leaseauto. Het kan wel zo zijn dat er bij zelf veroorzaakte of onverhaalbare schade een vast eigen risico bedrag in rekening wordt gebracht als bijdrage aan de schadelast.
Bij zakelijk leasen blijft de auto in het beheer van de leasemaatschappij en de berijder krijgt voor de gehele looptijd een 'verzorgd' contract. In feite 'huurt' u dus voor langere tijd een geheel nieuwe auto dan wel een occasion. De berijder kan bij de dealer terecht voor onderhoud en reparatie.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
In principe heeft een lease auto van de zaak geen invloed op de maximale hypotheek die je kan krijgen. Dit is namelijk geen persoonlijke lening: de werkgever draagt het financiële risico van deze lease auto. Wel is het zo dat je bijtelling moet betalen over je zakelijke lease auto.