Een Baucher bit is voorzien van een extra ring om je bakstukken aan te bevestigen. Hierdoor heeft een Baucher bit een lichte hefboomwerking, bij het geven van druk op de teugels wordt er lichte druk uitgeoefend achter de oren van het paard. Een Baucher bit is alleen geschikt voor gevorderde ruiters.
Bitringen helpen de mondhoeken en wangen van het paard te beschermen, daarnaast bevordert het gebruik van bitringen een stillere ligging van het bit in de mond.
Paarden die vaak onrustig zijn in de aanleuning kunnen baat hebben bij het gebruik van een ongebroken trens. Met het mondstuk van de ongebroken trens kan de ruiter wel sterker inwerken met de hand, waar wel rekening mee gehouden moet worden.
Bustrens en D-trens
De Bustrens is een vriendelijk bit voor de paardenmond en is heel eenvoudig. Dit bit knijpt niet in de hoeken van de paardenmond tijdens gebruik. De D-trens is vergelijkbaar met de Bustrens.
Je kunt zien dat een bit goed past als het bit aan beide zijden van de mond ongeveer 0,5 cm tot 1 cm uitsteekt. Bij een bit met losse ringen (zoals een watertrens) moet er niet te weinig ruimte overgehouden worden aan de zijkanten.
Een kunststof bit wordt in het algemeen gebruikt voor paarden met een zachte en soms gevoelige mond die moeite kunnen hebben met het volgen van de hand. Kunststof staat erom bekend dat het makkelijker wordt aangenomen door de meeste paarden.
Ongebroken of locker bitten zijn echt dé bitten voor sterke paarden. Locker bitten werken als volgt: is je paard gewoon rustig en fijn, werkt het bit als een normaal enkel of dubbelgebroken bit.
De oplossing
Vaak kan een bit met ander breekpunt al helpen en dan met name een enkelgebroken bit. Waar een dubbelgebroken bit druk geeft over de gehele tong geeft een enkelgebroken bit enkel druk op de zijkanten van de tong en het gehemelte. Daardoor komt het middenstuk van de tong vrij van druk.
Pessoa bit
De extra ringen geven het bit een hefboomwerking waardoor de ruiter sterker kan inwerken, bijvoorbeeld om je paard op te vangen tussen de hindernissen in. De werking van een pessoa bit moet niet onderschat worden, want de hefboomwerking is veel scherper dan je als ruiter soms beseft.
Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong en werkt iets minder in op de lagen. Het kan niet dubbel vouwen waardoor het bit niet tegen het gehemelte kan komen. Ook een dubbelgebroken mondstuk is vrij standaard en kan voor veel verschillende paarden worden gebruikt.
een bit met rolletjes (enkel gebroken) of dubbel gebroken met robart systeem (draaiend middenstuk) kan helpen tegen het werkelijk vastnemen van het bit tussen de tanden. maar als je geen krassen op je bit ziet van het effectief tussen de tanden klemmen van het bit, dan zal je het rijtechnisch moeten oplossen.
Men kan ook één teugel gebruiken door middel van een verbindingsriempje (Brug), waar men de teugel aan bevestigd. Door het gebruik van een pelham is een paard makkelijker diep in te stellen en wordt vaak gebruikt bij sterkere paarden.
Nageeflijkheid ontstaat wanneer je paard een verder onder tredend achterbeen heeft. Dit kan dus alleen ontstaan wanneer je paard taktmatig in orde is, ontspannen is en ‚aan de hulpen' staat. Daarbij moet je een onafhankelijke zit hebben.
Een kneveltrens ligt stiller en stabieler in de mond dan een watertrens of een bustrens. Het voordeel van een kneveltrens is dat er meer zijdelingse druk op het hoofd van het paard komt waardoor het paard makkelijker te sturen kan zijn. Een kneveltrens heeft wel een scherpere inwerking dan een watertrens of bustrens.
Voor het rijden van een jong paard is een bit waarbij de ringen vast zitten aan de zijkant het beste. Dit is bijvoorbeeld een bustrens, D-trens of kneveltrens. Hierdoor ligt het bit stil in de mond en heb je meer zijdelingse druk en begrenzing waardoor het sturen makkelijker gaat.
Een tongboog zorgt dat het mondstuk ook op de lagen inwerkt en daardoor een scherpere inwerking krijgt. Het ongebroken mondstuk maakt het onmogelijk eenzijdige teugelhulpen te geven en het mondstuk is daardoor niet geschikt voor ruiters die nog niet voornamelijk op been- en zithulpen rijden.
De oplossing zou kunnen zijn een bit met een andere breekpunt, andere ringen of juist geen breekpunt. Je hebt verschillende soorten bitten. De watertrens, D-trens en bustrens zijn de meest voorkomende bitten.
Zo gaat dat bij paarden ook. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Alleen dat is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming.
Aan de zijkant van de mond moet het bit aan beide kanten ongeveer een halve centimeter uitsteken (niet meer). Als het bit helemaal (strak) tegen de mond van je paard zit kunnen er wondje en schuurplekjes in de mondhoeken ontstaan.
Een D-trens ligt stiller en stabieler in de paardenmond dan een watertrens of een bustrens. Doordat de D-vormige ringen groter zijn en een recht stuk hebben ligt het bit stiller in de mond en geeft het bit meer wangsteun of zijdelingse druk.
De bit is de kleinste eenheid van informatie, namelijk een symbool of signaal dat twee waarden kan aannemen: aan of uit, ja of nee, hoog of laag, geladen of niet-geladen. Het binaire talstelsel stelt deze waarden voor met 1 en 0.
Het betekent vooral dat je paard je iets duidelijk wil maken. Tenzij een paard geen voortanden meer heeft, is het allereerst een teken van ongemak of pijn. Een open mond of uitstekende tong is dus heel onwenselijk, het betekent dat het paard ergens in zijn lijf ongemakkelijk is.