Bij het opstijgen verbruikt een vliegtuig veel brandstof.Als het vliegtuig een grote afstand moet vliegen, is bijtanken in de lucht een optie om daarmee het noodzakelijke bereik te behalen. Een ander voordeel is dat het vliegtuig kan opstijgen met minder brandstof en meer vracht.
Sommige vliegtuigen hebben de mogelijkheid om tijdens de vlucht bij te tanken van andere vliegtuigen. Dit wordt mid-air refueling genoemd. Dit is vooral belangrijk voor militaire vliegtuigen, omdat het gevechtsvliegtuigen veel verder laat komen dan ze alleen op hun eigen brandstoftanks zouden kunnen .
Zo ontstaan de witte strepen achter een vliegtuig
Die zorgen voor meer waterdamp en roetdeeltjes. Door de koude temperatuur op die hoogte, bevriest de waterdamp. Wat we dus eigenlijk in de lucht zien zijn ijskristallen. Omdat een vliegtuig met hoge snelheid vooruit gaat, ontstaat er een streep.
De jager nadert van achteren tot hij nog maar 20 meter verwijderd is. Zodra beide vliegtuigen in positie zijn en verbonden zijn, begint het tankproces en duurt ongeveer tien minuten .
Ongevallen in de lucht kunnen ontstaan, doordat een vliegtuig in botsing komt met een ander object. Denk aan een ander vliegtuig, een drone of een vogel. Ook kan het voorkomen dat de bemanning de controle over het vliegtuig verliest.
Botsingen in de lucht komen niet vaak voor , maar leiden vaak tot een ramp.
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Deze tanker kan 1.200 gallons brandstof per minuut overbrengen naar een ontvanger via de giek en 400 gallons brandstof per minuut via het slang- en droguesysteem. De tanker kan twee vliegtuigen tegelijkertijd bijtanken.
Maar dat is nog niet alles. Piloten moeten dit lastige proces meerdere keren herhalen op langere vluchten, zoals transatlantische missies. Hoewel sommige ervaren piloten misschien gewend zijn aan de praktijk, is het nooit routine of gemakkelijk. Bijtanken in de lucht blijft een van de moeilijkste manoeuvres in de luchtvaart .
Ten eerste vergroot het bijtanken in de lucht de actieradius van aanvals-, jacht- en bommenwerpervliegtuigen en zorgt het ervoor dat patrouillevliegtuigen langer in de lucht kunnen blijven. Hierdoor is er minder vliegtuig nodig om een bepaalde missie uit te voeren.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?
Op een vliegtuig vinden we twee soorten verlichting: rode of witte knipperlichten, 'anti-collision'-lichten geheten, en vaste verlichting, 'positieverlichting', rood aan het uiteinde van de linkervleugel, groen aan het uiteinde van de rechtervleugel en wit aan de staart, zodat een waarnemer de vliegrichting kan bepalen ...
Deze wolken zijn contrails, een afkorting voor condensatiesporen . Waterdamp is een van de bijproducten van de verbranding van straalbrandstof en zal in de koude lucht op de grote hoogten waar straalvliegtuigen vliegen, veranderen in ijskristallen. Die ijskristallen creëren een wolk (de contrail), die geen enkel risico voor de volksgezondheid vormt.
In 2026 worden vier Boeing KC-46A Pegasus-tankvliegtuigen aan Israël geleverd ter vervanging van de vloot verouderde Boeing 707-passagiersvliegtuigen die de Israëlische luchtmacht momenteel gebruikt voor het bijtanken van gevechtsvliegtuigen in de lucht .
De luchtdienst demonstreerde voor het eerst inflight refueling op 25 juni 1923 en in augustus van dat jaar vestigden Lts. Lowell H. Smith en John P. Richter een nieuw wereldrecord door 37 uur en 15 minuten in de lucht te blijven in een DH-4 boven San Diego met behulp van het tanken van een andere DH-4.
Bijtanken kan op een hoogte van maximaal 35.000 voet, terwijl de kruissnelheid tussen de 180 en 325 knopen ligt.
Verkeerde brandstof getankt en gereden
Waarschijnlijk merk je dan dat de motor moeilijk start, ongewone geluiden maakt en er zelfs relatief snel helemaal mee ophoudt. Zet je auto in dit geval zo snel mogelijk aan de kant. Stop de motor en schakel direct een pechhulpdienst in.
Het belangrijkste veiligheidsgerelateerde voordeel van een druktanksysteem ligt in het vermogen om het risico van overvulling van de brandstoftank van het vliegtuig te verminderen , wat brand en andere gevaren kan voorkomen. Hoewel het ook sneller tanken mogelijk maakt, staat veiligheid altijd voorop.
Air Force One kan in de lucht bijtanken , heeft een onbeperkt bereik en kan de president overal mee naartoe nemen.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
"Het grote probleem bij de landing met een volle tank is het evenwicht. Bij het naderen van de piste moet een rechte lijn bewaard worden. Helemaal niet evident. Scenario is dat één van de vleugels de grond raakt.
Metrea Strategic Mobility voerde de eerste tankmissies uit in juli, terwijl Omega Air Refueling de KDC-10 leverde die de F-16's bijtankte . De KDC-10 is ontworpen voor een dubbele functionaliteit, geschikt voor tanken tijdens de vlucht en het vervoeren van vracht of passagiers.
Het is belangrijk om te weten dat piloten andere vliegtuigen niet rechtstreeks op de radar zien .
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest. Deze ijskristallen vormen de voor ons zichtbare vliegtuigstrepen.