Om het stationair toerental van de motor te regelen, kan een stationair-regelklepmechanisme worden gebruikt. Deze regelt de hoeveelheid lucht die via een bypass om de gasklep gaat.
Stationair betekent: op de plaats blijvend, stilstaand. Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden.
De stationair schroef
zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait. te hoog is niet goed. maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers. De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is.
De nullastregelklep, ook wel de stationair regelklep genoemd, zorgt voor de luchtdoorlaat naar de motor wanneer de gasklep is gesloten. Dit is noodzakelijk om de motor stationair te kunnen laten draaien wanneer het gaspedaal niet wordt bediend.
Bij een goedlopende op bedrijfstemperatuur zijnde motor moet men denken aan een stationair toerental rond de 600 / 800 Rpm. Bij een koude motor kan dat afhankelijk van de leeftijd van de auto een stuk hoger zijn. Dit is afhankelijk of er nog een handmatige of automatische choke aanwezig is.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Een hoog aantal toeren betekent een krukas die veel omwentelingen maakt (en dus een hoger verbruik). Daarom wordt aangeraden om op tijd te schakelen: dit zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Elke benzinemotor heeft een gasklep. Met de gasklep kan de hoeveelheid lucht worden geregeld die de cilinder binnen komt. Dieselmotoren hebben ook een gasklep, maar die staat altijd volledig open bij draaiende motor. Dat komt omdat een dieselmotor op een luchtoverschot werkt.
Een stappenmotor is, zoals de naam al doet vermoeden, in meerdere stappen in te stellen. Het aantal stappen kan variëren. Afhankelijk van de toepassing, kan de stappenmotor vanaf 4 tot wel 200 stappen verstellen per rotatie, wat neer kan komen op een gecontroleerde verdraaiing vanaf 0,8° rotorverdraaiing.
Een gasklephuis regelt de hoeveelheid lucht die de motor binnenstroomt. Zonder zuurstof zal de motor niet kunnen draaien. Een gasklephuis is dus een belangrijk onderdeel van de meeste benzinemotoren. Het gasklephuis bevindt zich meestal tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk.
de stationair sproeier is zegmaar voor het oppakken vanuit een stationair toerental.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Afstellen van de luchtstelschroef
De standaard afstelling van je luchtstelschroef: die is bij bijna alle scooters 1,5 slag open. Ga als volgt te werk: Draai eerst de schroef helemaal in (niet te vast!) en daarna dus 1,5 slag open.
'Het is voor een auto belangrijk dat hij zo snel mogelijk op temperatuur komt. De auto wordt het snelst warm als je ermee gaat rijden,' aldus Van Der Drift. 'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren. Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is.
Auto stationair laten draaien. Minimaal een half uur rijden met de auto.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Door de spoelen meerdere pulsen in een bepaalde volgorde te geven gaat de motoras draaien, hoe sneller de pulsen komen des te sneller de motor zal draaien. De meeste gangbare stappenmotoren hebben een hoekverdraaiing van 1,8 graden. Voor één omwenteling zijn dan 360 graden / 1,8 = 200 stappen nodig.
Het koppel dat gegeven wordt bij stappenmotoren is bijna altijd het houdkoppel. Dit is het koppel dat de stappenmotor bij stilstand maximaal kan tegenhouden. Dit tegenhouden gaat echter wel gepaard met een kleine gedeeltelijke rotatie van de as.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Stappenmotor van € 7 tot € 550.
Veel gaspedaalpositiesensoren zijn uitgerust met twee potentiometers om de betrouwbaarheid te vergroten. Elke potentiometer heeft een eigen voeding vanaf de ECU waardoor een dergelijke gaspedaalpositiesensor zes aansluitingen kan hebben.
Aanbevolen toerental om te schakelen
Benzine: 2500 toeren. Diesel: 2000 toeren.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Vakantiegangers rijden regelmatig de koppeling van hun auto kapot. Ze laten de motoren te veel toeren maken, bijvoorbeeld als ze met het gewicht van een caravan in de verkeerde versnelling een berg op gaan.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.