In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Betreft het omzet uit het 6%-tarief, dan deelt u de kaartprijs door factor 1,06 of vermenigvuldigt u die met 100/106. De uitkomst is dan de verkoopprijs exclusief 6% btw. Alcoholische dranken. Betreft het omzet uit het 21%-tarief, dan deelt u de kaartprijs door factor 1,21 of vermenigvuldigt u die met 100/121.
Hij vertelt dat voor dranken de regel geldt dat je van elke euro aan omzet zo'n 80 cent moet overhouden. Dat is dan de brutowinst, daar moeten nog de kosten voor personeel en de vaste lasten (zoals huur van het pand) vanaf. De hoge marges gelden niet alleen voor wijn.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Het economisch bureau van ING ging voor dit jaar eerst nog uit van een prijsstijging van 2,5 tot 3 procent in de horeca vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de hogere energieprijzen. "Maar dat gaat flink hoger uitvallen, aangezien horecaondernemers ook te maken hebben met stijgende prijzen van bepaalde grondstoffen.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Van Iwaarden: “Wij kijken naar de inkoopprijs, exclusief btw, en zetten de wijn dan in een categorie, bijvoorbeeld tussen de 5 en 10 euro of tussen de 40 en 100 euro. Per categorie passen we de marges iets aan, de range loopt van ongeveer 30 tot 60%.”
De gemiddelde prijs van een driegangenmenu in Nederlandse restaurants ligt op 27,45 euro. Nederland is hiermee het duurste land van West-Europa. België volgt op de tweede plek met een prijs die 2,50 euro lager ligt dan in Nederland: 24,95.
Het loon van een restauranteigenaar: 2.500 euro netto.
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
De operationele winstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, exclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken. Dit percentage geeft in feite de 'zuivere winst' aan dat op de omzet wordt geboekt.
Kostprijs per kopje koffie. Op z'n duurst kost een kopje koffie een horeca gelegenheid dus 45 cent. Met een gemiddelde prijs van 2 euro per kopje koffie is dat dus een winst van 1,50 per kopje koffie.
Hou er wel rekening mee dat de alcohol in de uitgaansgelegenheden in Dubai vrij prijzig is. Qua prijs kun je tarieven verwachten van 10 tot 12 euro voor een glas bier en gemiddeld 12 tot 14 euro voor een glas wijn.
Voor 4,50 euro heb je een glas met het populaire oranje goedje in handen. Bij Il Bacaro worden er per week bijna 500 glazen van verkocht.
3 euro voor een biertje
"Na de eerste lockdown stegen de prijzen gemiddeld met 10 procent. Die stijging zal zich waarschijnlijk wel doorzetten." Gemiddeld betalen we nu 3 euro voor een biertje.
Tankbier prijs 1000 liter €1475,- ex btw premium pils 5% Alc.
Een ingewijde stelt dat de groothandel een marge van 15 procent rekent. Avondwinkels zouden circa 70 tot 100 procent marge rekenen, maar supermarkten veel minder. Te beluisteren valt dat supermarkten de prijs van bier (vooral pils) als lokkertje gebruiken, door het geregeld in de aanbieding te doen.
Zorg dat je in top of mind bent én blijft bij je klanten. De juiste marketing zorgt voor winst en cash. Motiveer, bemoedig en bekrachtig je klanten in de marketing en zorg dat je ongelofelijke waarde biedt. Laat je zelf zien dus.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.