“En die structuur biedt SOAP. De naam is de afkorting van de vier onderdelen van de methode: Subjectief, Objectief, Analyse, Plan. Het houdt in dat je achtereenvolgens noteert: wat zegt of vindt de zorgvrager, wat observeer of meet ik, wat maak ik eruit op, welke actieplannen moeten er komen.
Rapporteer volgens SOAP/SOEP waar dat kan en nodig is: niet iedere gebeurtenis moet uitgeschreven worden volgens SOAP/SOEP; Schrijf respectvol over de cliënt en zijn/haar naaste(n);Vermeld wat je hebt afgesproken met de cliënt en/of naaste(n);Beschrijf alleen feiten en geef niet je eigen mening.
De SOEP-structuur is een hulpmiddel voor het maken van een duidelijk verslag van een deelcontact. Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld.
Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers. Een SOEP-rapportage beschrijft verschillende aspecten van een moment in de situatie van iemand die zorg ontvangt:Subjectief: Hoe voelt de zorg-ontvanger zich? (bijv.
1.1 SOEP – staat voor Subjectief (mening patiënt), Objectief (wat jij objectiveert), Evaluatie ((voorlopige) diagnose) en Plan ((voorlopig) beleid). Vul hier de anamnese volgens ALTIS* in inclusief de hulpvraag van de patiënt.
In het zakboekje wordt uitgegaan van de SOEP- methode, waarbij een kleine aanpassing is gedaan in de veel gebruikte SOAP-methode (subjectief, objectief, analyse en plan). Doordat cliënten inzage hebben gekregen in hun online cliëntendossier, is het belangrijk dat zorgmedewerkers ook eenduidig rapporteren.
Sinds 1 juli 2020 is het voor alle organisaties verplicht om patiënten elektronisch toegang te geven tot hun medische gegevens. Dat betekent dat professionals in de zorg, maar ook in het sociaal domein, hun manier van rapporteren ook moeten richten op hun cliënten.
Rapporteren is een ander woord voor melden of verslag uitbrengen. In een rapport meld je bijvoorbeeld de uitkomsten van je onderzoek.Of je brengt verslag uit van de prestaties van je afdeling in het afgelopen kwartaal.
Soep is een goedkoop, gezond en snel alternatief voor een warme maaltijd. Wie kiest voor een lekkere kom soep als lichte snack, vermijdt dat hij tussendoor gaat snoepen. Groentesoep bevat weinig calorieën, vetten en cholesterol. Zo bevat een portie groentesoep (250 ml) maar 65 kcal!
Rapportages zijn onmisbaar bij de werkzaamheden van iedere zorgprofessional. Je schrijft op wat je observeert of signaleert bij de cliënt. Daarbij noteer je hoe de zorg rondom de cliënt verloopt. De rapportage focust zich ook op het bereiken van de afgesproken doelen.
Tips om beter te rapporteren
Beschrijf alleen feiten en niet je eigen mening of conclusies. Gebruik geen afkortingen. Schrijf beknopt. Schrijf zodat anderen je kunnen begrijpen, ook als zij minder bekend zij met de client.
Begin met schrijven van je rapportage:
Begin met het schrijven van de details in je paragrafen. Daarna schrijf je per hoofdstuk een conclusie. Bij het trekken van de conclusies probeer je de deelvragen te beantwoorden. Uiteindelijk schrijf je de samenvatting, alleen wanneer je een uitgebreide rapportage hebt.
Vanaf dit moment moeten organisaties met 100 of meer werknemers verplicht rapporteren. Zorg dat uw administratie op orde is om gegevens in te dienen in 2025. U kunt (in 2025) kiezen om te rapporteren over alleen de 2e helft van 2024, of over heel 2024.
Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Geef je hoofdstuk een informatieve titel inclusief nummer.
Een rapportagetool geeft u de mogelijkheid gegevens overzichtelijk weer te geven en met elkaar te koppelen. Denk aan product,- klant- en leveranciersgegevens. Hierdoor krijgt u écht inzicht in meerdere facetten van uw bedrijf.
Door goed te rapporteren kun je terugkijken hoe en waarom iets op een bepaalde manier is gegaan.Je legt op die manier ook verantwoording af voor je handelen. Ten slotte is het zorgdossier een belangrijk middel om het recht op inspraak in de zorg van de cliënt te waarborgen.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.
Voor secretaresses en management assistentes zijn afkortingen een essentieel hulpmiddel om efficiënter te werken. Door het gebruik van afkortingen in e-mails, notities en rapporten kunnen zij tijd besparen en de communicatie met collega's en leidinggevenden stroomlijnen.
De belangrijkste wet voor de beroepsuitoefening is de Wet BIG (Beroepen Individuele Gezondheidszorg), die zorgt dat de kwaliteit hoog is en blijft. In de WGBO (Wet Geneeskundige BehandelOvereenkomst) staan de rechten en plichten van cliënten/patiënten die zorg krijgen.
Wat staat hierover in de wet? De Richtlijn Verpleegkundige en Verzorgende Verslaglegging van V&VN geeft niet concreet aan hoe vaak je moet rapporteren, maar geeft wel duidelijkheid waaraan de rapportage moet voldoen om kwaliteit en continuïteit van de zorg te bereiken.
Rapporteren is melden. Je rapporteert over gebeurtenissen op je werk of over iets wat je hebt gezien. Het bericht noem je een rapportage. Je rapporteert om: • informatie aan anderen te geven over een bepaald onderwerp • een gebeurtenis aan anderen door te geven • instructie aan anderen te geven.