Het is bewonderenswaardig dat Mazda zo'n krachtige, zuinige en ook soepele motor heeft kunnen bouwen en zonder grote meerprijs levert in zijn modellen. Dat is zonder meer een prestatie van formaat.
Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland. Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto's van maximaal tien jaar oud.
Conclusie. De enigszins eigenzinnig gelijnde Mazda 2 is niet de ruimste en meest praktische auto in dit formaat. Het is wel een technisch zeer goed doordachte auto, met heel goede rijeigenschappen en een bijzonder prettige motor en transmissie.
Mazda2 prijs
De nieuwe Mazda2 is leverbaar in diverse uitvoeringen en met verschillende motoriseringen. De prijzen variëren van € 17.990 voor de Mazda2 in uitvoering S met de SKYACTIV-G 75 motorisering tot aan € 29.490 voor de absolute top uitvoering; de Mazda2 Signature met 90 pk en voorzien van een automaat.
Skyactiv is de naam die Mazda al geruime tijd gebruikt om aan te geven dat de motoren in deze auto's een lager verbruik hebben. In het geval van de Bluemotion-auto's betekende dat vaak kleinere motoren met een turbo er op, zodat je op kruissnelheden een lager verbruik had.
Mazda heeft vijf grote fabrieken voor de productie van auto's en onderdelen. De twee grootste, allebei met een jaarcapaciteit van 0,5 miljoen voertuigen, staan in Japan. Verder staan er fabrieken in China, Mexico en Thailand. Al deze drie hebben elk een capaciteit van ongeveer 200.000 eenheden per jaar.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
De zuinigste middenklasser is de Suzui Swift 1.2 Smart Hybrid. Dit is dus een hybride auto die slechts 5,1 liter benzine rijdt per 100 kilometer.
Zo'n aandrijflijn zou al het harde werken van Mazda om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen in Europa tenietdoen, en daarom komt de auto helaas niet deze kant op. Hij zou in Nederland bovendien onbetaalbaar zijn door de BPM.
Vooralsnog gebruikt Mazda zestraps automaten
Hoe lichter, hoe beter! Waar de acht-, negen- en zelfs tientrapsautomaat steeds meer normaal wordt in autoland, houdt Mazda in zijn modellen nog altijd vast aan een conventionele zestraps automaat.
Hoe werkt het systeem? e-Skyactiv X maakt gebruik van Spark Controlled Compression Ignition, een door Mazda gepatenteerde technologie. Een uiterst arm mengsel van brandstof en lucht wordt met zeer hoge druk samengeperst. Vervolgens wordt een zeer kleine, compacte hoeveelheid brandstof met een vonk ontstoken.
Mitsubishi Space Star – 13.990 euro
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje.