Het Italiaanse wijnhuis Ferrari is sinds 2021 hoofdsponsor van de Formule 1.Na elke race worden de grote flessen Ferrari brut geopend op het podium door de winnaars van de race.
Geen champagne meer, maar wijn: F1 drinkt voortaan Ferrari Trento op het podium. Het is, voorlopig, gedaan met de champagne op het erepodium: de komende drie jaar drinken en spuiten de heren coureurs met mousserende wijn. Van het merk Ferrari Trento, wat dan wel weer een toepasselijke naam is.
Ook door het vele zweten verlaat het vocht het lichaam van de coureur, dus heeft hij minder kans op een volle blaas. In meeste gevallen verlaat het vocht het lichaam dus op een andere manier. Wanneer het echt niet anders kan dan plast de coureur gewoon in zijn broek.
Al decennia lang is het spuiten van champagne dus gebruikelijk na elke Formule 1-race. Waarom dit vrolijke moment gepaard gaat met muziek van Bizet mag dan onbekend zijn, we weten wel dat het stuk uitermate geschikt is voor het opzwepen van een blije menigte, die wordt blootgesteld aan een champagnedouche.
Volgens de internationale autosportbond FIA stoten de verbrandingsmotoren van de racewagens in een heel seizoen ongeveer 1.800 ton CO2 uit. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van ongeveer 240 Nederlandse huishoudens.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Champagnemerk Carbon wordt de nieuwe leverancier van de Formule 1. Flessen met een waarde van zo'n 3.000 euro zullen na elke race door de winnaars worden leeggespoten. Dit is een van de eerste commerciële overeenkomsten die de nieuwe F1-eigenaar Liberty Media heeft getekend.
De drie liter Ferrari F1 Podium Celebration Bottle Jeroboam-flessen worden voor 299,00 euro verkocht. Dat betekent dat er voor 1200,00 euro aan champagne op het podium staat met vier flessen.
Coureurs verliezen per race ongeveer twee á drie kilo, met name door te zweten. Dat is zelfs nog meer in hete omstandigheden. Ze worden gewogen om precies te weten hoeveel ze zijn kwijtgeraakt zodat dit weer aangevuld kan worden met vocht.
F1-coureurs verliezen tijdens een race gemiddeld twee tot drie kilo lichaamsgewicht, grotendeels door het zweten. Om te controleren of een auto (en coureur) samen netjes aan het minimumgewicht voldoen, weegt de FIA zowel de auto als coureur na afloop van een Grand Prix.
Coureurs dragen tijdens het rijden een helm, maar zodra de race is afgelopen, zetten ze meestal een baseballpet op met het logo van hun team erop. Dit toont hun trouw aan hun team, en fans kopen petjes met identieke logo's om te laten zien dat zij ook toegewijd zijn aan het raceteam.
Bij iedere Grand Prix zijn er drie soorten compounds: de meest zachte compound heeft een rode streep op de zijkant, de hardste compound is wit en de gele kleur zit er precies tussenin. Dat is de, in Formule 1-termen gezegd, 'medium' band.
Zo mogen rechte stukken bijvoorbeeld niet langer zijn dan 2,0 kilometer en moet een baan minimaal 3,5 kilometer lang zijn. De enige uitzondering is de Grand Prix van Monaco, op een baan van slechts 3,337 kilometer lengte. Bovendien wordt aangeraden om het circuit niet langer te maken dan 7 kilometer.
DRS. Een laatste term die je op spannende momenten van de race zult horen, is DRS. Dat staat voor Drag Reduction System, een systeem dat in de auto's zit om ze harder te laten rijden. Het liefst zouden coureurs die klep natuurlijk altijd open hebben staan, maar dat kan niet.
De fans hebben veel keuze, hoofdsponsor Heineken zorgt voor veel keuzemogelijkheden. Een biertje zal op het circuit 3,50 kosten, voor een halve liter moet men 6,35 euro aftikken. Ook voor een blik van een halve liter bier is men 6,35 kwijt. Voor een alcoholvrij biertje is men 3,45 euro kwijt.
Voor een normaal biertje Heineken betaal je €3,95, terwijl je voor een halve liter bier €7,10 moet afrekenen.
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
De toppositie wordt ingenomen door Dom Pérignon P3 Plénitude Brut Rosé, met een indrukwekkende score van 94 punten en een prijskaartje van €5051,-. Op de tweede plaats staat de witte variant, Dom Pérignon P3 Plénitude Brut, met een iets lagere prijs van € 4837,- maar een hogere beoordeling van 96 punten.
De afstand van een grand prix is gelijk aan het kleinste aantal rondes dat de 305 km overschrijdt (uitzondering : 260 km in Monaco). Een grand prix mag eveneens niet langer dan twee uur duren. In de praktijk duurt een formule 1-race gemiddeld 90 minuten.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
V6 ICE. Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie.